Oligofrenopedagogika

Wewnątrzszkolny program nauczania – przysposobienie do pracy – stolarstwo

Program nauczania dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi

1. Wstęp

Stolarstwo jest jedną z najstarszych technik wyrabiania z drewna różnego rodzaju przedmiotów takich jak: meble, przedmioty codziennego użytku, a także elementy służące do dekoracji. Stolarstwo może być dziś stosowane na wiele sposobów, tak naprawdę używamy tego określenia przede wszystkim wówczas, gdy mówimy o niewielkiej, własnoręcznej wytwórczości, która odbywa się z wykorzystaniem nieskomplikowanych narzędzi.

Poprzez czynności manualne uczeń wkracza do świata pracy i możliwości przekształcania materii; uczy się tworzyć, konstruować, produkować. Podczas wykonywania rozmaitych prac wytwórczych uczy się i wzbogaca swój język, słownictwo, opanowuje wiele pojęć, które pojawiają się podczas wykonywania różnych prac. Poznaje własny organizm, ściślej mówiąc, współpracę palca wskazującego z kciukiem, co pozwala zrozumieć takie pojęcia, jak grubość, długość czy dokładność. Wymuszanie szeregu ruchów doskonalących oczy, ręce, sprawność palców, koordynację wzrokowo-ruchową, słuchowo-ruchową, to zalety działań praktycznych. Koordynacja tych procesów wzmacnia cały organizm, a zwłaszcza system nerwowy.

Program powstał na bazie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

2. Charakterystyka programu

Program przysposobienie do pracy – stolarstwo, został opracowany dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną.

Kształcenie techniczne wymaga konieczności stworzenia uczniom takich warunków pracy i oddziaływania na nich, aby:

  • zdobyli jak największą wiedzę ogólną, zwłaszcza o charakterze matematyczno-przyrodniczym, co pozwoli im odpowiednio posługiwać się narzędziami i przyborami;
  • mogli zetknąć się z podstawowymi surowcami i ich obróbką za pomocą odpowiednich narzędzi;
  • umieli się aktywnie włączać do działalności produkcyjnej, dostępnej dla nich ze względu na siły fizyczne i przygotowanie rzeczowe;
  • posiadali świadomość bezpieczeństwa, zarówno podczas wykonywania swojej, jak i pracy innych.

3. Cel główny

Głównym celem zajęć ze stolarstwa jest praca nad wszechstronnym rozwojem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, poprzez realizację różnych form pracy wytwórczej. Praca w drewnie uczy koncentracji, cierpliwości, odpowiedzialności, planowania oraz współpracy, kreatywności, samodzielności i zaradności. Wspomaga autonomię i niezależność ucznia.

Celem programu jest stworzenie szansy na aktywne życie, spełnianie ról społecznych odpowiednich do wieku i predyspozycji psychofizycznych, szansy na samodzielność. Albowiem celem edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi jest efektywne przygotowanie uczniów do dorosłości, w tym w praktycznym przysposobieniu do podjęcia zatrudnienia na otwartym/chronionym rynku pracy.

Podczas zajęć będą realizowane cele terapeutyczne, które mają umożliwić wychowankom wyrównanie deficytów rozwojowych. Ponadto należy pamiętać, że istotą kształcenia technicznego jest wdrażanie do zasad procesów produkcji i wyposażenia młodzieży w umiejętności władania prostymi narzędziami i urządzeniami pracy, ponadto podejmowane działania mają rozbudzać zainteresowania uczniów, podnosić ich umiejętności manualne, przygotować do przyszłej pracy. Ważnym elementem edukacji stolarskiej jest przygotowanie ucznia do wykonywania, indywidualnie i zespołowo, różnych prac, mających na celu zaspakajanie potrzeb własnych i otoczenia oraz kształtowanie kompetencji społeczno-zawodowych istotnych z punktu widzenia samostanowienia w dorosłym życiu.

4. Cele szczegółowe

Wszystkie nowo ukształtowane ruchy robocze wymagają odpowiedniego utrwalenia i przekształcenia ich w nawyki ruchowe, zwłaszcza u uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i niepełnosprawnościami sprzężonymi, gdyż jest to podstawą do tworzenia innych, bardziej złożonych i precyzyjnych oraz zautomatyzowanych ruchów roboczych, na miarę możliwości tej młodzieży.

Cele szczegółowe – uczeń:

  • rozwija aktywność wytwórczą,
  • tworzy wypowiedzi twórcze – ekspresja przez sztukę,
  • analizuje i interpretuje teksty kultury, pracy wytwórczej – percepcja sztuki,
  • odbiera wypowiedzi i wykorzystuje zawarte w nich informacje – percepcja sztuki,
  • wykonuje prace stolarskie z wykorzystaniem wybranych technik,
  • zdobi prace stolarskie stosując poznane techniki,
  • wykorzystuje narzędzia służące do pracy z drewnem zgodnie z ich przeznaczeniem,
  • zna, przestrzega zasady bezpiecznego korzystania z narzędzi i przyborów stosowanych przy obróbce drewna,
  • zna, przestrzega zasad bezpiecznego korzystania z elektronarzędzi,
  • wykonuje prace twórcze i odtwórcze z drewna,
  • zna podstawowe surowce i materiały stosowane w pracowni stolarskiej,
  • zna sposoby łączenia drewna z innymi materiałami,
  • usprawnia zdolności manualne, motorykę rąk,
  • organizuje stanowisko pracy,
  • kontroluje przebieg pracy oraz jej rezultaty, eliminuje błędy,
  • rozwija samodzielność,
  • kształtuje poczucie własnej wartości i swoich możliwości,
  • uczy się odpowiedzialności za własne działania,
  • rozwija własne zainteresowania,
  • potrafi współpracować w grupie.

5. Procedury osiągania celów

Przysposobienie do pracy ma na celu przygotowanie młodzieży do pełnienia różnych ról społecznych oraz autonomicznego i aktywnego dorosłego życia, kształtowanie właściwych postaw wobec pracy, poznawanie typowych sytuacji związanych z wykonywaniem określonej pracy, opanowanie podstawowych umiejętności niezbędnych do wykonywania czynności na określonym stanowisku pracy. Program stwarza możliwości wypróbowania swoich sił w zajęciach stolarskich poprzez wykonanie różnorodnych form dekoracyjnych i użytkowych, prezentację wyrobów młodzieży podczas konkursów, wystaw i kiermaszy.

Poszerzanie zasobu wiedzy i doświadczenia oraz większa swoboda działań podczas zajęć stolarskich pozwala uczniowi na osiągnięcie pełniejszej swobody twórczej.

Zajęcia stolarskie prowadzone będą w oparciu o metody: praktycznego działania, problemowa, obserwacji, słowna. Stosowaną formą pracy na zajęciach będzie praca indywidualna i grupowa.

6. Ocenianie

Przy ustaleniu oceny ze stolarstwa należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek i aktywność ucznia na zajęciach, jak również jego indywidualne predyspozycje do pracy. Formułowana ocena ma przede wszystkim pełnić funkcję rewalidacyjną i motywacyjną. Zasady oceniania i kryteria ocen ucznia powinny być przedstawione w sposób jasny, czytelny i jednoznaczny. Ocena ma charakter opisowy i dokonywana jest co dwa miesiące, jako jeden z elementów przedmiotu do pracy.

7. Ewaluacja

Diagnoza osiągnięć uczniów będzie prowadzona na bieżąco w oparciu o obserwację uczniów w różnorodnych sytuacjach w czasie zajęć.

8. Metody pracy

  • praktyczne: pokaz, instruktaż
  • podające: pogadanka, opis, objaśnienie
  • praktycznego działania
  • metoda problemowa
  • metoda upoglądowionej instrukcji

9. Formy pracy

  • indywidualna
  • grupowa
  • zbiorowa

Materiałoznawstwo i technologia wytwarzania

1. Terminologia techniczna

2. Rodzaje materiałów i czynności technologiczne

2.1. Materiały drzewne

2.1.A. Drzewo i drewno

2.1.B. Charakterystyka drewna

2.1.C. Rodzaje materiałów drzewnych

2.1.D. Półfabrykaty drzewne

3. Środki klejące:

3.1. Krochmal

3.2. Klajster

3.3. Klej stolarski kostny

3.4. Klej kazeinowy

4. Narzędzia

5. Maszyny i urządzenia

Literatura:

  1. Aktywizacja zawodowa uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym i umiarkowanym. Przewodnik dla nauczycieli, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2003
  2. Ponadgimnazjalna, specjalna szkoła przysposobienia do pracy: organizacja, metody pracy, scenariusze, regulacje prawne. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów, pod redakcją Teresy Serafin, Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, Warszawa 2005

Pobierz cały program

Autor: Agata Sędziak – Czytelniczka Portalu

Nauczycielka Zespołu Szkół Specjalnych w Bielsku-Białej

Wewnątrzszkolny program nauczania – przysposobienie do pracy – stolarstwo was last modified: 22 października, 2022 by Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Share
Published by
Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna

Recent Posts

Rozwijanie uwagi i pamięci słuchowej oraz wzrokowej – „Zimowy świat” – Scenariusz zajęć rewalidacyjnych

Temat lekcji: Rozwijanie uwagi i pamięci słuchowej oraz wzrokowej - „Zimowy świat”. Ćwiczenia logicznego myślenia. Klasa:…

17 godzin temu

W świecie kolorów. Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej – zajęcia rewalidacyjne

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych, I etap edukacyjny, 60 minut Temat: W świecie kolorów. Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.…

2 dni temu

Aromaterapia i jej zastosowanie w edukacji i terapii

Wiosna wydaje się być doskonałym czasem, aby odetchnąć pełną piersią. Przyroda budzi się do życia,…

3 dni temu

Współpraca szkoły z rodzicem ucznia w spektrum autyzmu

Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym, które charakteryzuje się trudnościami w społecznej komunikacji, a jego podłoże sięga…

6 dni temu

Projekt Erasmus+ pt. „I’m Private, I Can Fight for Climate Change via Social Media”

Uczniowie i nauczyciele Zespołu Szkół Nr 16 w Białymstoku uczestniczą w projekcie Erasmus+ pt. „I'm Private,…

6 dni temu

Scenariusz zajęć prowadzonych metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym Data zajęć: Miejsce…

7 dni temu