Aplikacja do nauki czytania Pszczółka – przyjacielem specjalisty w terapii dziecka!

Autor: Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Opublikowano: 16 grudnia 2019 roku.

Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak wyglądałoby Twoje życie, gdyby problemy związane z pracą pedagoga – zbyt krótki czas przeznaczony na jednego pacjenta, przeprowadzenie szczegółowej diagnostyki, motywowanie czy monitorowanie postępu w nauce dziecka – mogły odejść w niepamięć? Jeżeli szukasz narzędzia, które ułatwi uczniom naukę poprawnego czytania, uczyni pracę łatwiejszą i korzystanie z niego jest bezpłatne w miejscu Twojego zatrudnienia – dobrze trafiłeś, nie odchodź od komputera!

Aplikacja Pszczółka (www.pszczolka.online) jest indywidualnym trenerem czytania – nie tylko usprawnia proces nauki sylabizacji, ale również pomaga w eliminowaniu zaburzeń funkcji poznawczych (np. dysleksja). Szeroka gama ćwiczeń, barwne obrazki w połączeniu z dźwiękami – to wszystko pozwala na wzbudzenie zainteresowania dzieci, rozwijanie ich umiejętności językowych i utrzymanie motywacji do pracy.

Pszczółka umożliwia przeprowadzenie wstępnej diagnozy obszarów, które sprawiają dziecku trudność – pomaga więc zaoszczędzić pedagogom czas potrzebny nie tylko na dokonanie diagnozy, ale także przygotowanie skrojonych na miarę potrzeb materiałów. Ćwiczenia są automatycznie generowane na podstawie rozbudowanej bazy danych, pracę można zatem rozpocząć za pomocą kilku kliknięć myszką. Aplikacja monitoruje postęp dziecka i na podstawie osiąganych rezultatów dobiera trudność kolejnych ćwiczeń tak, aby dziecko mogło rozwijać się razem z Pszczółką.

Pedagodzy mogą zaznajomić rodziców z możliwościami aplikacji, dzięki czemu pacjenci w poradni mogą korzystać z Pszczółki nie tylko w trakcie odbywających się w zbyt dużych odstępach czasu spotkań ze specjalistą bądź w poczekalni (w oczekiwaniu na wizytę), ale również w domu. Pedagog zatrudniony w poradni może podarować rodzicowi aż miesięczną bezpłatną licencję, która będzie stanowić przedłużenie terapii. Dla terapeutów i specjalistów w poradniach aplikacja zawsze pozostanie darmowa.
Dzięki Pszczółce można połączyć wysiłki wszystkich opiekunów dziecka – postęp efektów pracy dziecka jest wynikiem konsekwentnej współpracy oraz obserwacji działań innych osób nadzorujących profil. Gdy pedagog widzi, że dziecko ćwiczyło w domu i poczuło się w swojej opinii pewnie z wybranym materiałem, może wówczas poświęcić czas na wspólną pracę nad trudniejszymi zagadnieniami.

Aby poznać ulubione ćwiczenia nauczycieli i terapeutów, zapraszamy do zapoznania się z poprzednim artykułem opublikowanym na portalu Pedagogika Specjalna:
http://pedagogika-specjalna.edu.pl/terapia-pedagogiczna/aplikacja-do-nauki-czytania-pszczolka/

Kilka plastrów miodu od Pszczółki – najlepszego przyjaciela specjalisty w terapii dziecka

Pszczółka może pomagać w pracy terapeutycznej na wiele sposobów – przekonaj się jak proste może być podniesienie jakości codziennej pracy i nawiązywanie owocnej współpracy z dzieckiem wymagającym specjalnego wsparcia w procesie nauki czytania.

1. Zanim czytelnik rozpocznie zabawę z Pszczółką, możliwe jest przeprowadzenie wstępnej diagnostyki. Na jej podstawie aplikacja dobiera skrojony na miarę indywidualnych potrzeb dziecka zestaw ćwiczeń (który może być modyfikowany w zaawansowanych ustawieniach). Wyniki diagnostyki mogą być wsparciem dla specjalisty, który w połączeniu ze swoimi obserwacjami otrzyma holistyczny obraz faktycznych umiejętności oraz potrzeb dziecka.

2. Ćwiczenia zostały pogrupowane w kategorie w taki sposób, aby specjalista szybko odnalazł najbardziej interesujące go w danym momencie zadania:
technika czytania to zbiór ćwiczeń, w których nacisk położony jest na zapoznanie dziecka z literami, sylabami, przyimkami, pseudosłowami i prostymi wyrazami;
– dział fonologia gromadzi zadania skupione wokół pozyskiwania umiejętności dzielenia wyrazu na sylaby, określania liczby sylab w wyrazie oraz pierwsze samodzielne tworzenie słów z usłyszanych głosek;
kalambury to zbiór ćwiczeń, które uczynią z dziecka prawdziwego odkrywcę. Uczeń ma za zadanie odnaleźć powiązania pomiędzy graficzną wersją słowa, sylaby lub litery, a ich dźwiękowym odwzorowaniem;
– dział pisanie zawiera ćwiczenia umożliwiające dziecku uzupełnianie brakujących liter w wyrazach, dopisywanie kresek i kropek w literach (w zależności od potrzeby) oraz zapisywanie słyszanych wyrazów;
umiejętność czytania to kategoria, w której można odnaleźć zadania związane z uzupełnianiem zdań odpowiednimi częściami mowy (np. czasownik, rzeczownik) oraz przypadkami (np. mianownik), łączeniem w pary wyrazów podobnych oraz wyszukiwaniem konkretnych informacji w tekście.

3. Nagrywanie wymowy głosek, sylab lub całych wyrazów daje możliwość porównania poprawnego nagrania wypowiedzianego przez Pszczółkę do tego, które zostało przygotowane przez czytelnika. Dzięki temu dziecko może samodzielnie dostrzec różnice i szybciej uczyć się prawidłowej wymowy na podstawie popełnianych przez siebie błędów.

4. Pasek postępu (umieszczony na górze strony z przemieszczającą się po nim Pszczółką) to element, na który warto zwrócić uwagę w przypadku pracy na przykład z dzieckiem autystycznym – szybko się ono niecierpliwi i odczuwa nieustającą potrzebę kontrolowania swojego postępu w nauce czytania.

5. Możliwość modyfikacji w zależności od potrzeb, preferencji dziecka bądź zaleceń specjalisty elementów takich jak: czcionka, tło, podświetlenie bieżącej frazy, wykorzystanie jedynie wielkich lub małych liter. Kolorowe (tęczowe) tło zalecane jest osobom z zaburzeniami widzenia – kontrast między tłem a literami ułatwia czytanie i skupienie się na tekście.

6. W aplikacji nie pojawiają się negatywne oceny – dzięki temu czytelnik czuje się zmotywowany i nie zniechęca się, gdy popełnia błędy. Zamiast tego w Pszczółce wykorzystany został system motywacyjny – za prawidłowo wykonane ćwiczenia otrzymują plastry miodu, które następnie mogą być wymienione na naklejki lub dostęp do gier edukacyjnych. Przedsiębiorcze dzieci wzbogacają swoją terapię zbierając plastry miodu przez dłuższy czas, aby pozwolić sobie na większy zakup np. domków na planszy Lato.

Od niedawna dostępna jest również aplikacja mobilna, dzięki której czytelnicy mogą korzystać z naszego narzędzia nawet bez dostępu do internetu! 

***

Informacje praktyczne dla poradni

Korzystanie z aplikacji w ramach zajęć w poradni jest całkowicie bezpłatne. Zapraszamy wszystkie zainteresowane poradnie do korzystania z Pszczółki (www.pszczolka.online), wystarczy zgłosić się na e-mail pomoc@pszczolka.online lub zadzwonić pod numer telefonu +48 22 211 88 33.

Oprócz wykorzystywania aplikacji w pracy podczas terapii, Pszczółka jest chętnie używana przez rodziców w domach, jako kontynuacja terapii. Na terenie poradni każdy ma darmowy dostęp do aplikacji. Co więcej, rodzic, któremu aplikacja została polecona przez terapeutę, uzyskuje darmową licencję do pracy w domu na jeden miesiąc.

***

Informacje praktyczne dla szkół

Zapraszamy również wszystkie szkoły do korzystania z aplikacji Pszczółka. Należy zgłosić się do nas na adres e-mail: pomoc@pszczolka.online lub zadzwonić pod numer telefonu +48 22 211 88 33 i podać hasło Pedagogika Specjalna, by zyskać dwumiesięczną, darmową licencję próbną w zamian za opinię na temat aplikacji. Program Pszczółka pozwala zaoszczędzić czas potrzebny na przygotowanie lekcji, a także ograniczyć koszty materiałów potrzebnych do kopiowania tekstów. Ćwiczenia generowane są przez komputer z bazy danych obejmującej dziesiątki tysięcy słów.

W porównaniu z podręcznikami papierowymi nie może zatem dojść do sytuacji, że zabraknie odpowiednich materiałów do nauczania. Nauczyciel może rozpocząć pracę z ćwiczeniem na dowolny temat kilkoma kliknięciami na tej stronie www.pszczolka.online.

Oprogramowanie zostało stworzone z pomocą finansową TACR.

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz