Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 30 maja 2016 roku.
Czas: 30 min
Cele:
- Poszerzenie słownictwa czynnego i biernego.
- Doskonalenie sprawności narządów mowy.
- Wydłużanie fazy wydechowej
- Usprawnianie analizatora słuchowego i wzrokowego.
Forma: indywidualna.
Metody:
- słowna
- praktyczno-ćwiczeniowa
- pokaz
- zabawowa
Środki dydaktyczne: „Odgłosy przyrody. Zagadki obrazowo dźwiękowe”- wydawnictwo Harmonia, plansza pociąg, kartoniki ze zdjęciami zwierząt, słomka, kolorowe piórka, kartka, gra zwierzęta, kartoniki z materiałem wyrazowym,- obrazkowym, memory obrazkowe ze zwierzętami, kredki i flamastry.
Przebieg zajęć
I. Ćwiczenia przygotowujące
- Zabawa „Zrób tak jak ja”:
- Zdmuchiwanie świecy
- Zdmuchiwanie kolorowych piórek z dłoni
- Bańki mydlane
- Dmuchanie przez słomkę na skrawki kolorowego papieru
- Oblizywanie warg i zębów
- Kierowanie języka do kącików ust
- Cmokanie
- Parskanie
- Nadymanie policzków
- Wysuwanie języka na zewnątrz i cofanie do jamy ustnej
- Dmuchanie na kolorowe piórka
II. Część główna
- Gra „Pociąg”- Zadaniem dziecka jest przenoszenie za pomocą słomki małych kartoników ze zdjęciami zwierząt na planszę z pociągiem (każde zwierzątko do osobnego wagonika) a następnie powtórzenie nazwy zwierzęcia.
- Zagadki słuchowe –zwierzęta. Nauczyciel rozkłada przed dzieckiem fotografie zwierząt a następnie odtwarza odgłosy zwierząt z płyty CD. Zadaniem dziecka jest wskazanie fotografii, nazwanie zwierzęcia i naśladowanie jego odgłosu.
- Gra memory obrazkowe zwierzęta – dziecko naprzemiennie z nauczycielem odkrywa obrazki i prawidłowo je nazywa. Osoba, która zbierze więcej par wygrywa.
III. Ćwiczenia utrwalające
- Gra „Zwierzęta” – nauczyciel i dziecko losują z koperty kartoniki
z materiałem wyrazowo- obrazkowym (zwierzęta) – każdy kartonik wart jest 1 lub 2 punkty. Nauczyciel czyta wyraz, a dziecko prawidłowo powtarza. Za każde prawidłowo powtórzone słowo gracz otrzymuje punkty. Otrzymane punkty gracze zaznaczają na kartce a na koniec gry sumują. Osoba, która zbierze więcej punktów wygrywa.
Podziękowanie dziecku za udział w zajęciach i pochwalenie za pracę.
Opracowała: mgr Agnieszka Przybyszewska