Scenariusz zajęć logopedycznych – Utrwalanie nazw i odgłosów zwierząt

Opublikowano: 30 maja 2016 roku

Czas: 30 min

Cele:

  • Poszerzenie słownictwa czynnego i biernego.
  • Doskonalenie sprawności narządów mowy.
  • Wydłużanie fazy wydechowej
  • Usprawnianie analizatora słuchowego i wzrokowego.

Forma: indywidualna.

Metody:

  • słowna
  • praktyczno-ćwiczeniowa
  • pokaz
  • zabawowa

Środki dydaktyczne: „Odgłosy przyrody. Zagadki obrazowo dźwiękowe”- wydawnictwo Harmonia, plansza pociąg, kartoniki ze zdjęciami zwierząt, słomka, kolorowe piórka, kartka, gra zwierzęta, kartoniki z materiałem wyrazowym,- obrazkowym, memory obrazkowe ze zwierzętami, kredki i flamastry.

Przebieg zajęć

I. Ćwiczenia przygotowujące

  1. Zabawa „Zrób tak jak ja”:
  • Zdmuchiwanie świecy
  • Zdmuchiwanie kolorowych piórek z dłoni
  • Bańki mydlane
  • Dmuchanie przez słomkę na skrawki kolorowego papieru
  • Oblizywanie warg i zębów
  • Kierowanie języka do kącików ust
  • Cmokanie
  • Parskanie
  • Nadymanie policzków
  • Wysuwanie języka na zewnątrz i cofanie do jamy ustnej
  • Dmuchanie na kolorowe piórka

II. Część główna

  1. Gra „Pociąg”- Zadaniem dziecka jest przenoszenie za pomocą słomki małych kartoników ze zdjęciami zwierząt na planszę z pociągiem (każde zwierzątko do osobnego wagonika) a następnie powtórzenie nazwy zwierzęcia.
  1. Zagadki słuchowe –zwierzęta. Nauczyciel rozkłada przed dzieckiem fotografie zwierząt a następnie odtwarza odgłosy zwierząt z płyty CD. Zadaniem dziecka jest wskazanie fotografii, nazwanie zwierzęcia i naśladowanie jego odgłosu.
  1. Gra memory obrazkowe zwierzęta – dziecko naprzemiennie z nauczycielem odkrywa obrazki i prawidłowo je nazywa. Osoba, która zbierze więcej par wygrywa.

III. Ćwiczenia utrwalające

  1. Gra „Zwierzęta” – nauczyciel i dziecko losują z koperty kartoniki
    z materiałem wyrazowo- obrazkowym (zwierzęta) – każdy kartonik wart jest 1 lub 2 punkty. Nauczyciel czyta wyraz, a dziecko prawidłowo powtarza. Za każde prawidłowo powtórzone słowo gracz otrzymuje punkty. Otrzymane punkty gracze zaznaczają na kartce a na koniec gry sumują. Osoba, która zbierze więcej punktów wygrywa.

 

Podziękowanie dziecku za udział w zajęciach i pochwalenie za pracę.

 

Opracowała:  mgr Agnieszka Przybyszewska

 

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz