Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 19 listopada 2015 roku.
SCENARIUSZ
Data: 15.03.2014
Liczba uczniów: 8
Czas trwania: 60 minut
Temat: JESTEM BEZPIECZNY W SWOIM DOMU
CELE OPERACYJNE :
Uczeń:
- Rozpoznaje zagrożenia i zachowania niebezpieczne;
- Potrafi obsługiwać wybrane sprzęty RTV i AGD;
- Zna zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń używanych w gospodarstwie domowym;
- Bezpiecznie korzysta z Internetu;
- Zna numery alarmowe;
- Wie, w jakiej sytuacji należy zadzwonić po pomoc;
- Potrafi opatrywać niegroźne rany;
- Rozróżnia środki czystości, zna ich zastosowanie;
- Pisze lub odwzorowuje wybrane litery i wyrazy;
- Segreguje przedmioty, meble, sprzęty domowe według pomieszczeń;
- Przelicza elementy w wybranym zakresie;
- Potrafi przeczytać prosty tekst;
- Umie współdziałać w grupie.
METODY PRACY:
- Słowna;
- Oglądowa;
- Praktycznego działania.
FORMY PRACY:
- Indywidualna;
- Grupowa.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- Arkusz papieru przedstawiający dom, obrazki z meblami, sprzętami RTV i AGD, karty pracy do wypełnienia (sprzęty elektryczne, substancje trujące, przedmioty ostre, przedmioty gorące), etykiety z nazwami pomieszczeń domowych, spis zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych, obrazki informujące o zagrożeniach, pisaki, klej, taśma dwustronna, ilustracje przedstawiające niewłaściwe zachowania w kuchni, apteczka, plansze z numerami alarmowymi, plansza ze „Złotymi zasadami bezpieczeństwa”.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- Powitanie.
- Omówienie celu spotkania.
- Uzupełnianie arkusza przedstawiającego dom.
Zadaniem uczniów jest wyszukanie etykiety z konkretną nazwą pomieszczenia domowego. Wybranie obrazków przedstawiających meble oraz sprzęty, które mogą znajdować się w wybranym pomieszczeniu. Umieszczenie etykiety oraz obrazków na arkuszu przedstawiającym dom.
- Omówienie zasad bezpiecznego korzystania ze sprzętów elektrycznych.
Zadaniem uczniów jest wpisanie w wolne pola na karcie pracy nazw sprzętów elektrycznych jakie możemy znaleźć w domu. Wspólne odczytywanie i omówienie zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych w domu.
Omówienie zasad bezpiecznego korzystania z Internetu- wybór informacji, które możemy podać przez Internet oraz takich, które są tajne.
- Omówienie zasad bezpiecznego używania przedmiotów ostrych i gorących.
Zadaniem uczniów jest wpisanie w wolne pola na kartach pracy nazw przedmiotów gorących i ostrych jakie możemy znaleźć w domu. Rozmowa kierowana na temat bezpiecznego korzystania z wypisanych przedmiotów.
- Omówienie zasad bezpiecznego zastosowania substancji trujących.
Wyjaśnienie pojęcia substancje trujące w odniesieniu do substancji używanych w domu. Uczniowie wpisują w wolne pola na karcie pracy substancje trujące znajdujące się w domu. Oglądanie obrazków oraz wyjaśnianie rysunków ostrzegawczych. Odczytywanie etykiet środków czyszczących- wybór obrazka do etykiety. Wspólne układanie zasad bezpiecznego korzystania oraz przechowywania substancji trujących- wysłuchanie trzech historii, wskazywanie zagrożeń wynikających z przedstawionych sytuacji.
- Apteczka- jak powinna być wyposażona- wypisywanie oraz przeliczanie środków pierwszej pomocy.
- Scenki sytuacyjne:
- Mokra podłoga- bandażowanie głowy;
- Poparzenie olejem podczas smażenia- opatrywanie oparzenia;
- Przytrzaśnięcie palca drzwiami od szafki- usztywnianie zwichniętego palca;
- Skaleczenie podczas krojenia- opatrywanie rany.
- Przypomnienie numerów alarmowych.
Dopasowanie odpowiedniego numeru do instytucji. Omówienie jak powinno wyglądać prawidłowe wezwanie pomocy. Utrwalenie danych osobowych.
- Podsumowanie zajęć.
Odczytanie „ZŁOTYCH ZASAD BEZPIECZEŃSTWA W DOMU”.
Autor: Małgorzata Brzezińska