Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 17 listopada 2016 roku.
Scenariusz został opracowany dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
Cele ogólne
- Umożliwienie dzieciom przeżywania uroczystości przedszkolnych.
- Aktywne włączenie dzieci do przygotowania i uatrakcyjnienia wspólnego świętowania.
- Nabywanie umiejętności zabawy w zespole.
- Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania.
- Tworzenie pozytywnej atmosfery podczas zajęć.
Cele szczegółowe
- Zapoznanie dzieci z historią powstania pluszowego misia.
- Rozbudzanie zainteresowań dzieci życiem niedźwiedzia polarnego i brunatnego.
- Przybliżanie świata przyrody.
- Wdrażanie dzieci do poszanowania zabawek.
Formy pracy: zespołowa – dzieci ze wszystkich grup.
Pomoce: misie dla każdego dziecka, płyta DVD z bajką „Miś Uszatek” , „Troskliwe misie” , „Miś z dużego niebieskiego domku”, „Gumisie” – do wyboru, płyta CD z piosenkami „Jadą, jadą misie”, „ Miś i pajacyk”, „Stary niedźwiedź”, przygotowana prezentacja multimedialna „Historia pluszowego misia”, „Ciekawostki o niedźwiedziach”, wierszyk Cz. Janczarskiego „Naprawiamy misia”, sylwety misia do kolorowania dla każdego dziecka.
Przebieg zajęć
1. Zabawa integracyjna „Witam was” – dzieci stoją w kole i śpiewają ilustrując ruchem tekst:
„Wszyscy są, witam was. Zaczynamy już czas. Jestem ja, jesteś ty. Raz, dwa, trzy”.
Powitanie przez nauczyciela
Witam wszystkich zebranych tu gości na naszej przedszkolnej uroczystości. A czy wy wiecie, kto ma dzisiaj swoje święto? Dziś obchodzimy Światowy Dzień Pluszowego Misia. Tak, 1 czerwca wszystkie dzieci mają swoje święto – „Dzień Dziecka”, a dzisiaj 25 listopada wszystkie misie mają swoje święto.
I właśnie z tej okazji każdy z was przyniósł dziś do przedszkola swojego ulubionego pluszowego misia, bo to one mają swoje święto. Pokażcie mi swoje misie, podnieście je wysoko do góry.
2. Opowiadanie nauczycielki „Historia pluszowego misia” – pokaz multimedialny.
3. „Parada misiów” – prezentacja przez chętne dzieci swoich misiów.
4. Wysłuchanie wiersza „Naprawiamy misia” Cz. Janczarskiego.
„Kto misiowi urwał ucho?
No kto? – pytam.
Cicho, głucho…
Nikt się jakoś nie przyznaje.
Może jechał miś tramwajem?
Może upadł biegnąc z górki?
Może go dziobały kurki?
Może Azor go tarmosił, urwał ucho? – Nie przeprosił.
Igła, nitka, rączek para.
Naprawimy szkodę zaraz!
O, już sterczą uszka oba.
Teraz nam się miś podoba!
5. Oglądanie filmu „Przygody misia Uszatka” , „Miś w dużym niebieskim domku”, „Troskliwe misie” , „Gumisie” – do wyboru.
6. „Misiowy taniec” – ilustracja ruchowa piosenek „Jadą, jadą misie”, „Miś i pajacyk”, „Stary niedźwiedź”.
7. „Ciekawostki o niedźwiedziach” – opowiadanie w oparciu o encyklopedię przyrodniczą (pokaz multimedialny).
8. „Zgaduj – zgadula” – rozwiązywanie zagadek o misiach i niedźwiedziach.
- „Przez całą zimę słodko śpi, a słodko dlatego, że miód mu się śni”
(niedźwiadek, miś)
- „Już taki niedźwiedzi ród, że ogromnie lubi…”
(miód)
- „Jaki napój kojarzy ci się z misiem?”
(sok Kubuś )
- „Wymień nazwy bajek, w których występowały misie?”
(„Miś Uszatek”, „ Gumisie”, „Miś w dużym niebieskim domku”, „Troskliwe misie”)
9. „Misiolandia” – wybór misia: największego, najmniejszego, najbardziej puszystego, najbardziej kolorowego.
10. Składanie życzeń misiowi – wręczenie laurek przygotowanych wcześniej przez dzieci.
11. Zakończenie spotkania – podziękowanie za wspólną zabawę, rozdanie wszystkim dzieciom sylwety misia do kolorowania.
Autor: mgr Joanna Kapusta
POBIERZ PREZENTACJĘMateriał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli