Scenariusz warsztatów integracyjnych dla wychowanków SOSW – Wiosna na łące

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 26 maja 2019 roku.

Temat zajęć: Wiosna na łące

Czas zajęć: 90 minut

Uczestnicy warsztatów: wychowankowie SOSW nr 2 objęci indywidualnym nauczaniem domowym wraz z rodzicami oraz uczniowie VII klasy Szkoły Podstawowej w SOSW nr 2

Cele ogólne zajęć:
  • integracja wychowanków SOSW nr 2 – uczących się na terenie Ośrodka oraz objętych
    nauczaniem domowym
  • zapoznanie z ekosystemem łąki
Cele szczegółowe – uczestnik:
  • rozpoznaje i nazywa organizmy zamieszkujące łąkę
  • potrafi wskazać organizmy będące owadami
  • posługuje się symbolami graficznymi zwierząt, owoców, warzyw i pór roku
  • czyta symbole graficzne w tekście
  • rozpoznaje wybrane owoce i warzywa
Formy pracy:
  • zbiorowa, indywidualna
Metody pracy:
  • eksponujące: pokaz połączony z przeżyciem – ukierunkowana obserwacja okazów
    przyrodniczych
  • praktyczne: metoda aktywnego czytania, ćwiczenia produkcyjne
  • podające: pogadanka
Środki wspomagające:
  • symbole graficzne zwierząt, owoców, warzyw i pór roku
  • świeże owoce i warzywa (jabłko, gruszka, śliwka, banan, pomarańcza, marchew, ogórek,
    kapusta, papryka oraz cukierek, ciastko, czekolada i lizak), koszyk
  • plansza przedstawiająca łąkę
  • kolorowe kółka z papieru – części gąsienicy
  • żywe organizmy zamieszkujące łąkę – do obserwacji (ślimaki, gąsienice, mrówki, chrząszcze)
  • kolorowe pompony z pasków bibuły
  • kolorowe skarpety, wata, gumki recepturki, druciki kreatywne, włóczka, oczka – materiały
    do wykonania gąsienicy

Przebieg zajęć

1. Powitanie uczestników piosenką:

Wszyscy są, witam was,
Zaczynamy, już czas!
Jestem ja, jesteś ty,
Raz, dwa, trzy!

2. Ustalenie pory roku (wybór odpowiedniego symbolu). Przedstawienie tematu spotkania: prezentacja ilustracji ukazującej łąkę. Jak wyglądałąka wiosną?

3. Wybór zwierząt zamieszkujących łąkę:

a) Uczestnicy dokonują wyboru zwierząt, które można spotkać na łące – wybierając ilustracje zwierząt (ilustracje przedstawiają: bociana, skowronka, słonia, chrząszcza, konika polnego, gąsienicę, ślimaka, pająka, pingwina, żyrafę, motyla, mrówkę, biedronkę, wieloryba, mysz, żabę, pszczołę i kreta)

b) Uczestnicy prezentują pozostałym uczniom symbol zwierzęcia, podają jego nazwę i przypinają do ilustracji ukazującej łąkę.

4. Obserwacja zwierząt. Uczestnicy obserwują owady i mięczaki znajdujące się w słoikach. Próbują wspólnie ustalić:

  • co to za zwierzę?
  • jak wygląda?
  • jak się porusza?
  • co je?

5. Budujemy gąsienicę. Każde z dzieci otrzymuje kolorowe kółko z papieru, na którym odciska (odrysowuje) swoją dłoń. Jeśli umie, może napisać swoje imię. Z kółek budujemy wspólnie gąsienicę.

6. Czytamy wspólnie historię o bardzo głodnej gąsienicy: nauczyciel czyta fragment tekstu, dzieci mówiące – odczytują nazwy przedmiotów na symbolach obrazkowych, dzieci niemówiące – wybierają z naczynia świeże owoce i warzywa – zgodnie z instrukcją obrazkową – i wkładają do koszyka.

Na liściu leżało maleńkie jajeczko. Gdy wzeszło słońce, z jajeczka wykluła się – trrrach! – mała, bardzo głodna gąsienica. Zaczęła szukać czegoś do zjedzenia. W poniedziałek przegryzła się przez jedno jabłko. Ale nadal chciało jej się jeść. We wtorek schrupała gruszkę. Ale nadal chciało jej się jeść. W środę nadgryzła śliwkę. Ale nadal chciało jej się jeść. W czwartek połknęła banana. Ale nadal chciało jej się jeść. W piątek zjadła pomarańczę. Ale nadal chciało jej się jeść. A w sobotę pożarła: ciastko, cukierka, marchewkę, ogórka, czekoladę, lizaka, paprykę, i kapustę. Ależ ją bolał brzuch! Rankiem gąsieniczka przegryzła zielony liść i poczuła się lepiej. Ale nie była już ani mała, ani głodna. Wyrosła na wielką i tłustą gąsienicę! Zbudowała dla siebie mały domek. Taki domek nazywa się KOKON. Gąsienica siedziała w nim i siedziała. Potem wygryzła w ścianie dziurkę, przecisnęła się przez nią i … stała się pięknym motylem (na podstawie: Eric Carle, Bardzo głodna gąsienica ).

7. Nauka i wspólne wykonanie z towarzyszeniem pomponów z kolorowej krepiny piosenki „Wiosna, urodziły się motyle”:

Wiosna, wiosna – urodziły się motyle,
Wiosna, wiosna – tęczą wita nas,
Wiosna, wiosna – przyleciało ptaków tyle,
Wiosna, wiosna – to słoneczny czas

8. Warsztaty plastyczne: wykonanie wiosennej gąsienicy z kolorowych skarpet, waty, gumek recepturek, drucików kreatywnych, oczek, włóczki itp (tło muzyczne: piosenki o motylach, biedronkach, żabach itp.).

9. Prezentacja gąsienic – nagradzanie oklaskami prac uczestników.

10. Słodki poczęstunek dla uczestników spotkania.

11. Podziękowania i pożegnanie dzieci i ich rodziców.

 

Autor: Joanna Masłowska – Czytelniczka Portalu

 

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz