Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 26 maja 2019 roku.
Temat zajęć: Wiosna na łące
Czas zajęć: 90 minut
Uczestnicy warsztatów: wychowankowie SOSW nr 2 objęci indywidualnym nauczaniem domowym wraz z rodzicami oraz uczniowie VII klasy Szkoły Podstawowej w SOSW nr 2
Cele ogólne zajęć:
- integracja wychowanków SOSW nr 2 – uczących się na terenie Ośrodka oraz objętych
nauczaniem domowym - zapoznanie z ekosystemem łąki
Cele szczegółowe – uczestnik:
- rozpoznaje i nazywa organizmy zamieszkujące łąkę
- potrafi wskazać organizmy będące owadami
- posługuje się symbolami graficznymi zwierząt, owoców, warzyw i pór roku
- czyta symbole graficzne w tekście
- rozpoznaje wybrane owoce i warzywa
Formy pracy:
- zbiorowa, indywidualna
Metody pracy:
- eksponujące: pokaz połączony z przeżyciem – ukierunkowana obserwacja okazów
przyrodniczych - praktyczne: metoda aktywnego czytania, ćwiczenia produkcyjne
- podające: pogadanka
Środki wspomagające:
- symbole graficzne zwierząt, owoców, warzyw i pór roku
- świeże owoce i warzywa (jabłko, gruszka, śliwka, banan, pomarańcza, marchew, ogórek,
kapusta, papryka oraz cukierek, ciastko, czekolada i lizak), koszyk - plansza przedstawiająca łąkę
- kolorowe kółka z papieru – części gąsienicy
- żywe organizmy zamieszkujące łąkę – do obserwacji (ślimaki, gąsienice, mrówki, chrząszcze)
- kolorowe pompony z pasków bibuły
- kolorowe skarpety, wata, gumki recepturki, druciki kreatywne, włóczka, oczka – materiały
do wykonania gąsienicy
Przebieg zajęć
1. Powitanie uczestników piosenką:
Wszyscy są, witam was,
Zaczynamy, już czas!
Jestem ja, jesteś ty,
Raz, dwa, trzy!
2. Ustalenie pory roku (wybór odpowiedniego symbolu). Przedstawienie tematu spotkania: prezentacja ilustracji ukazującej łąkę. Jak wyglądałąka wiosną?
3. Wybór zwierząt zamieszkujących łąkę:
a) Uczestnicy dokonują wyboru zwierząt, które można spotkać na łące – wybierając ilustracje zwierząt (ilustracje przedstawiają: bociana, skowronka, słonia, chrząszcza, konika polnego, gąsienicę, ślimaka, pająka, pingwina, żyrafę, motyla, mrówkę, biedronkę, wieloryba, mysz, żabę, pszczołę i kreta)
b) Uczestnicy prezentują pozostałym uczniom symbol zwierzęcia, podają jego nazwę i przypinają do ilustracji ukazującej łąkę.
4. Obserwacja zwierząt. Uczestnicy obserwują owady i mięczaki znajdujące się w słoikach. Próbują wspólnie ustalić:
- co to za zwierzę?
- jak wygląda?
- jak się porusza?
- co je?
5. Budujemy gąsienicę. Każde z dzieci otrzymuje kolorowe kółko z papieru, na którym odciska (odrysowuje) swoją dłoń. Jeśli umie, może napisać swoje imię. Z kółek budujemy wspólnie gąsienicę.
6. Czytamy wspólnie historię o bardzo głodnej gąsienicy: nauczyciel czyta fragment tekstu, dzieci mówiące – odczytują nazwy przedmiotów na symbolach obrazkowych, dzieci niemówiące – wybierają z naczynia świeże owoce i warzywa – zgodnie z instrukcją obrazkową – i wkładają do koszyka.
Na liściu leżało maleńkie jajeczko. Gdy wzeszło słońce, z jajeczka wykluła się – trrrach! – mała, bardzo głodna gąsienica. Zaczęła szukać czegoś do zjedzenia. W poniedziałek przegryzła się przez jedno jabłko. Ale nadal chciało jej się jeść. We wtorek schrupała gruszkę. Ale nadal chciało jej się jeść. W środę nadgryzła śliwkę. Ale nadal chciało jej się jeść. W czwartek połknęła banana. Ale nadal chciało jej się jeść. W piątek zjadła pomarańczę. Ale nadal chciało jej się jeść. A w sobotę pożarła: ciastko, cukierka, marchewkę, ogórka, czekoladę, lizaka, paprykę, i kapustę. Ależ ją bolał brzuch! Rankiem gąsieniczka przegryzła zielony liść i poczuła się lepiej. Ale nie była już ani mała, ani głodna. Wyrosła na wielką i tłustą gąsienicę! Zbudowała dla siebie mały domek. Taki domek nazywa się KOKON. Gąsienica siedziała w nim i siedziała. Potem wygryzła w ścianie dziurkę, przecisnęła się przez nią i … stała się pięknym motylem (na podstawie: Eric Carle, Bardzo głodna gąsienica ).
7. Nauka i wspólne wykonanie z towarzyszeniem pomponów z kolorowej krepiny piosenki „Wiosna, urodziły się motyle”:
Wiosna, wiosna – urodziły się motyle,
Wiosna, wiosna – tęczą wita nas,
Wiosna, wiosna – przyleciało ptaków tyle,
Wiosna, wiosna – to słoneczny czas
8. Warsztaty plastyczne: wykonanie wiosennej gąsienicy z kolorowych skarpet, waty, gumek recepturek, drucików kreatywnych, oczek, włóczki itp (tło muzyczne: piosenki o motylach, biedronkach, żabach itp.).
9. Prezentacja gąsienic – nagradzanie oklaskami prac uczestników.
10. Słodki poczęstunek dla uczestników spotkania.
11. Podziękowania i pożegnanie dzieci i ich rodziców.
Autor: Joanna Masłowska – Czytelniczka Portalu