Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 5 października 2023 roku.
Scenariusz zajęć czytelniczo-rewalidacyjnych dla uczniów klasy III szkoły podstawowej na podstawie książki Grzegorza Kasdepke „Detektyw Pozytywka”
Uczniowie lubią rozwiązywać zagadki. Lubią także różne rekwizyty i zabawy, które wzbudzają zainteresowanie i teatralizują zajęcia. Warto te zainteresowania połączyć podczas zajęć czytelniczych z lekturą, które mogą także służyć rewalidacji. Takie zajęcia przeprowadziłam z pozytywnym skutkiem z uczniami klasy III złożonej z uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
Temat: Spotkanie z detektywem Pozytywką.
Treści z podstawy programowej:
- Uczeń słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby
Cel główny:
Uczeń:
- w atrakcyjny sposób zapoznaje się z lekturą szkolną, usprawniając swoje funkcje intelektualne
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- zapoznaje się z fragmentami książki Grzegorza Kasdepke „Detektyw Pozytywka”
- uważnie słucha opowiadania
- opisuje bohatera i jego miejsce pracy
- wykonuje zadania usprawniające koncentrację, spostrzegawczość, funkcje wzrokowe i słuchowe
Wiek i grupa uczestników:
- 8-9 lat
- 15 osób
Czas pracy:
- 60 minut
Formy pracy:
- indywidualna
- grupowa
Metody pracy:
- pogadanka
- podająca (głośne czytanie, słuchanie audiobooka)
- aktywizująca (udział w zabawie)
Materiały dodatkowe:
- „Detektyw Pozytywka” – audiobook CD
- prezentacja w programie Microsoft PowerPoint Spotkanie z detektywem Pozytywką
- torba z różnymi akcesoriami (peruki, okulary, grzebienie, lusterko, szminka, kapelusz)
- plansza z przedmiotami używanymi przez detektywa
- nagrania dźwięków wydawanych przez różne urządzenia domowe
- woreczek z przedmiotami o różnych kształtach i fakturach
- kolorowanki z postacią detektywa Pozytywki
Warunki techniczne:
- sala lekcyjna lub biblioteka
- komputer, rzutnik, ekran
Przebieg spotkania:
1. Wzbudzam zainteresowanie: prezentuję uczniom torbę, którą znalazłam na strychu mojego domu. Wyjmuję z niej różne kolorowe akcesoria: peruki, okulary, lusterko, szminkę, grzebienie, kapelusz. Uczniowie z zaciekawieniem oglądają kolejne rzeczy, przymierzają i próbują odgadnąć, kto i do czego mógł używać tych przedmiotów. Pojawiają się różne propozycje, np. aktorka, fryzjerka. Następnie przedstawiam planszę z książki „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai”, na której widnieje: aparat fotograficzny, lornetka, szkło powiększające, lusterko, latarka, peruka. Dzieci odgadują, że te przedmioty mogą być przydatne w pracy detektywa.
2. Zapisuję na tablicy słowo detektyw. Rozmawiamy o tym, kim jest ta osoba i czym się zajmuje. Uczniowie formułują swobodne wypowiedzi, odwołując się do oglądanych przez siebie filmów i programów telewizyjnych.
3. Zapoznaję uczniów z postacią detektywa Pozytywki przy pomocy prezentacji wyświetlonej na ekranie. Czytam fragment książki opisujący agencję detektywistyczną „Różowe Okulary”. Uczniowie opisują wygląd detektywa i jego miejsce pracy:
Detektyw Pozytywka – sympatyczny dziwak o rudych włosach, który rozwiązuje różne zagadki. Jako broni używa tylko kaktusa. Mieszka i pracuje na poddaszu starej kamienicy. W jego agencji detektywistycznej „Różowe Okulary” mieści się tylko kilka sprzętów: ministolik szachowy, dwa składane krzesełka, zepsuty czajnik i kaktus.
4. Włączam audiobook i wspólnie słuchamy zagadek „Gdzie są moje skarpetki w delfiny?” i „Wstyd!”. Uczniowie próbują odpowiedzieć na pytania:
Co się stało ze skarpetkami? Co się stało z wazonem pani Majewskiej?
5. Czytam zapisany na slajdzie prezentacji wiersz, a dzieci dopowiadają zapisane w nawiasie zakończenia:
Mamy oczy do… (patrzenia, widzenia, obserwowania).
Mamy uszy do… (słuchania).
Język zaś do… (próbowania, smakowania),
a nos mamy do… (wąchania).
Rękoma swymi badamy,
wszystko czego… (dotykamy).
A gdy przy tym naszą głowę zaangażujemy,
to bez trudu zagadki
wszystkie rozwiążemy.
6. Zapraszam uczniów do wspólnej zabawy. Zajęcia w mojej szkole odbywają się w małych klasach, co umożliwia każdemu dziecku udział w zadaniach, za które otrzymują sprawności detektywistyczne.
Zadanie 1.
Co się zmieniło?
Jedna osoba wychodzi z sali, a pozostałe zmieniają coś w wyglądzie innej osoby lub sali, np. zarzucają chustę na ramiona, wkładają okulary, siadają w innym miejscu, przesuwają krzesła. Uczeń wraca do klasy i wskazuje, co się zmieniło.
Zadanie 2.
Rozpoznawanie dźwięków.
Uczniowie otrzymują obrazki różnych sprzętów domowych. Następnie odtwarzam nagrania: pralki, suszarki, zegara, odkurzacza, a dzieci rozpoznają urządzenia i układają obrazki w takiej kolejności, w jakiej usłyszały dźwięki.
Zadanie 3.
Rozpoznawanie przedmiotów po dotyku.
Biorący udział w zabawie mają oczy zasłonięte chustą. Wyjmują z woreczka przedmioty, opisują ich cechy (np. miękki, pachnący) i starają się rozpoznać je po dotyku.
Zadanie 4.
Kolorowanie z pamięci.
Uczniowie otrzymują kolorowanki z postacią detektywa Pozytywki, które wypełniają kolorami, aby powstał wizerunek jak najbardziej zbliżony do ilustracji z książki Grzegorza Kasdepke. Na koniec porównujemy efekty pracy z okładką książki.
7. Zakończenie: podziękowanie uczestnikom zajęć za aktywny udział.
Literatura:
- Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka, Warszawa: Nasza Księgarnia, 2018.
- Jolanta Rojewska, Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych część II, b.m.: Oficyna Wydawnicza „Unus”.
Autor: Natalia Gnyp-Achtelik – Czytelniczka Portalu
Szkoła Podstawowa Specjalna nr 38 w Zabrzu
Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 4 w Gliwicach