Scenariusz zajęć kulinarnych dla uczniów szkoły specjalnej – Pieczemy i ozdabiamy pierniczki

Autor: Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Opublikowano: 1 grudnia 2018 roku.

Scenariusz zajęć kulinarnych dla młodszych uczniów szkoły podstawowej specjalnej

Temat: Pieczemy i ozdabiamy pierniczki

Cel wiodący:

  • kształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami i urządzeniami gospodarstwa domowego oraz nauka prostych umiejętności i czynności samoobsługowych.

Cele operacyjne:

  • zapoznanie uczniów z pieczeniem oraz z różnymi sposobami ozdabiania pierniczków,
  • wyrabianie nawyku  ekonomicznego wycinania ciastek za pomocą foremek, utrwalanie prawidłowego wiązania tasiemek, wdrażanie do bezpiecznego korzystania z piekarnika elektrycznego,
  • zachęcanie do współpracy, wskazywanie mocnych stron uczniów, wzmacnianie wiary w siebie i swoje możliwości.

Formy pracy: indywidualna, zbiorowa

Metody: metody dydaktyczne (obserwacja uczestnicząca, pokaz; słowne – rozmowa kierowana; praktycznego działania)

Pomoce: gotowe ciasto piernikowe, przyprawa do pierników, foremki do wykrawania pierników, kolorowe lukry w pisakach, ilustrowany przepis na lukier,  wykałaczki, ozdobne tasiemki

Miejsce: pracownia kulinarna

Czas trwania: 3 godziny lekcyjne

Wstęp
  • Kto z Was przypomni, jakie święta będziemy niedługo obchodzić? (Święta Bożego Narodzenia)
  • Na Święta Bożego Narodzenia prawie w każdym domu mamy gotują smaczne potrawy oraz pieką pachnące ciasta. O tym, co my dzisiaj upieczemy, dowiecie się z wiersza:

Pierniki

Autor: Bożena Forma

Wielkie wydarzenie
pierniki pieczemy.
Ciasto wyrobione,
więc je wałkujemy.
Wycinamy w cieście
serca i księżyce,
domek i aniołka,
piękną baletnicę.Kiedy się upieką
to je ozdobimy.
Lukrowane na choince
wspólnie powiesimy.

  • Czy już wiecie, jak nazywają się ciastka, które będziemy dzisiaj piec? (Pierniczki)
Przebieg zajęć

– Kto z Was jadł już kiedyś pierniczki? Czy te ciastka mają swój zapach?

– Pierniki swój charakterystyczny zapach zawdzięczają pewnej przyprawie – przyprawie do pierników (Pokaz torebki z przyprawą do pierników, odczytanie jej składu, wąchanie).

– W pracowni mamy wcześniej przygotowane ciasto zawierające tę właśnie przyprawę do pierników. Z tego ciasta każde z Was wykroi i ozdobi swoje własne pierniczki.

– Bardzo proszę, aby dyżurny rozdał wszystkim dzieciom deseczki i wałki do wałkowania (Zwrócenie uwagi na sposób wałkowania oraz grubość wałkowanego ciasta).

– Wybierzcie foremki, którymi chcecie wycinać ciastka (Zwrócenie uwagi na kształty foremek oraz ekonomikę wycinania ciastek – zaczynamy od brzegu).

– Bardzo proszę w każdym pierniczku zrobić otwór wykałaczką, wówczas będziemy mogli zawiązać na nim tasiemkę i powiesić na choince.

– Wycięte pierniczki układamy na blaszkach (Zwrócenie uwagi na sposób układania z zachowaniem odpowiedniego odstępu).

– Do nagrzanego piekarnika wkładamy blaszki z ciastkami (Zwrócenie uwagi na bezpieczne obchodzenie się z gorącym piekarnikiem).

–  Pierniczki pieką się, a Wy sprzątacie swoje miejsca pracy (Zanoszenie brudnych przyborów kuchennych do zmywarki).

– Kto z Was wymieni, jakiego koloru pisakami będziemy ozdabiać swoje pierniki? (Pokaz pisaków, nazywanie kolorów).

– Obejrzyjcie teraz ilustracje przedstawiające, w jaki przeróżny sposób można ozdabiać pierniki (Oglądanie ilustracji).

– Pierniczki można ozdabiać też białym lukrem. Odczytajcie proszę, co jest potrzebne do przygotowania takiego lukru (Odczytywanie ilustrowanego przepisu na lukier).

– Kto jest chętny, aby taki lukier przygotować? (Przygotowywanie lukru)

– Nasze ciastka już się upiekły, przestygły i możemy je ozdabiać w różne wzory.

– Kto chce, może ostrożnie włożyć w otworek swojego piernika tasiemkę i zawiązać ją. Kiedy lukier dobrze wyschnie, powiesimy nasze pierniczki na choince w klasie. Swoim zapachem będą nam przypominać o nadchodzących Świętach Bożego Narodzenia.

Zakończenie

– Kto z Was zapamiętał, co jest potrzebne do upieczenia świątecznych pierniczków?

– Kończymy zajęcia, sprzątamy swoje miejsce pracy, zanosimy naczynia do zmywarki, zamiatamy.

– Dziękuję Wam za udział w zajęciach, wszyscy pięknie pracowaliście. Potraficie już upiec pierniczki i je ozdobić, należą się Wam za to duże brawa i poczęstunek smacznymi ciasteczkami.

Modyfikacją zajęć o wyższym stopniu trudności może być samodzielne przygotowanie ciasta na pierniki wg przepisu z uwzględnieniem jednostek miar, wzbogacenie sposobów zdobniczych, jak również wypisanie na pierniku własnego imienia lukrem.

 

Opracowanie: Dorota Majcher

Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

 

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz