Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 25 maja 2019 roku.
Temat zajęć: Motyl
Rodzaj zajęć: Funkcjonowanie w środowisku
Klasa: VIII Szkoły Podstawowej
Oddziały Edukacyjno-Terapeutyczne
Cele rewalidacyjne:
- rozwijanie umiejętności komunikacyjnych uczniów
- rozwijanie percepcji wzrokowej
- umożliwienie każdemu uczniowi osiągnięcia sukcesu na miarę swoich możliwości
Cel ogólny poznawczy:
- poszerzenie zakresu wiedzy dotyczącej rozwoju motyla
Cele operacyjne
w zakresie wiedzy:
- zna nazwy owadów
- pamięta stadia rozwojowe motyla
w zakresie umiejętności:
- potrafi odczytać nazwy owadów
- potrafi dodawać na konkretach
- umie odpowiedzieć na proste pytania dotyczące świata owadów
- wśród różnych nazw zwierząt potrafi odszukać nazwy owadów
- dopasowuje obrazki do napisów
- odczytuje treść zadania tekstowego
- z pomocą rozwiązuje zadanie tekstowe
w zakresie postaw:
- potrafi podporządkować się ustalonym zasadom zachowania w czasie lekcji
- potrafi czekać na swoją kolejkę
- potrafi czekać kiedy kolega lub koleżanka wykonują zadanie w wolnym tempie
Formy pracy:
indywidualna jednolita
Metody pracy
- słowne
- aktywne
Środki dydaktyczne:
zaszyfrowane słowo, napisy z nazwami różnych owadów, zdjęcie motyla, napisy z częściami ciała motyla (w dwóch wersjach – na tablicę i do zeszytu), napisy, obrazki ze stadiami rozwoju motyla – w wersji dużej na tablicę i małej do zeszytu, obrazek z ukrytymi motylami, zadanie tekstowe, liczydła, nagranie dźwięków łąki
Czynności nauczyciela | Czynności uczniów |
Wita uczniów i wspólnie z nimi ustala aktualną datę, prosi o wpisanie daty do zeszytu i zapowiada, że dzisiaj uczniowie będą mieli szansę odgadnięcia tematu lekcji, ale najpierw powtórzą sobie to, czego zdążyli nauczyć się o świecie owadów.
Zapowiada, że za chwilę będą mieli okazję usłyszeć pewne dźwięki, a ich zadaniem będzie odgadnąć skąd pochodzą.
Prosi dyżurnego o rozdanie podpisanych kompletów karteczek i tłumaczy zadanie, które polega na przeczytaniu słowa i powieszeniu go pod napisem owady lub inne zwierzęta.
Rozdaje uczniom prosty rysunek z ukrytymi motylami, które należy odszukać
Pokazuje dzieciom zaszyfrowany napis i tłumaczy w jaki sposób mogą go rozszyfrować (zał. nr 1). Wpisuje temat lekcji.
Prowadzi z dziećmi krótką rozmowę na temat motyli i przymocowuje na tablicy obrazek motyla.
Rozdaje dzieciom napisy z częściami ciała motyla.
Opowiada uczniom o tym, w jaki sposób wygląda cykl rozwoju motyla, ilustrując to odpowiednimi obrazkami i napisami
Dyżurny rozdaje dzieciom obrazki i napisy. Tłumaczy zadanie.
Jedno z dzieci czyta zadanie tekstowe.
Losowo rozdaje obrazki i prosi uczniów, by przykleili je na tablicy w odpowiedniej kolejności.
Podsumowuje zajęcia oraz pracę uczniów i tłumaczy zadanie domowe. |
Słuchają i ustalają datę oraz przepisują ją do zeszytu.
Słuchają nagrania i zgadują.
Czytają i przywieszają słowa.
Wykonują zadanie.
Odszyfrowują napis. Przepisują temat do zeszytów.
Uczestniczą w rozmowie.
Z pomocą nauczyciela umieszczają napisy w odpowiednich miejscach.
Słuchają.
Wycinają obrazki i wklejają do zeszytu.
Rozwiązują wspólnie zadanie tekstowe.
Wykonują zadanie.
Słuchają. |
Pobierz scenariusz z załącznikiem
Autor: Iwona Zipser – Czytelniczka Portalu