Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 2 lipca 2021 roku.
Imię i nazwisko ucznia:
X
Klasa:
VI
Rok szkolny:
2020/2021 II semestr
Rozpoznanie:
niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim
Podstawa objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną:
Orzeczenie nr
Obszar rozpoznania | Rozpoznanie | Potrzeby dziecka wynikające z diagnozy cząstkowej |
Mocne strony ucznia, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia. | – Uczeń jest koleżeński, towarzyski, energiczny, wesoły. – Używa zwrotów grzecznościowych. – Planuje swoją przyszłość. – Dobra sprawność fizyczna. – Dobra koordynacja ruchowa. – Lubi zajęcia sportowe i techniczne. – Chętnie opowiada o pracy w rolnictwie. – Zainteresowania techniczne. – Zna i pisze wszystkie poznane litery. – Rozwiązuje proste działania matematyczne. – Preferowany kontakt ze światem przyrody. | Należy otaczać X atmosferą akceptacji i życzliwości. Stale wzmacniać jego poczucie wartości. Stosować wzmocnienia pozytywne oraz motywować ucznia do pracy własnej. Stwarzać okazje do zaprezentowania mocnych stron X, wykazania się posiadanymi umiejętnościami. |
Przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu ucznia, w tym bariery i ograniczenia utrudniające funkcjonowanie i uczestnictwo ucznia w życiu szkolnym. | – X źle zareagował na odcięcie od bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami w okresie nauki zdalnej. Sam nie ma motywacji do nauki. Brakuje mu kolegów, którzy pomogliby mu w trakcie lekcji i podczas wykonywania zadań. – Niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim. – Braki w wiadomościach i umiejętnościach szkolnych. – Wolne tempo uczenia się. – Niski poziom myślenia słowno-pojęciowego. – Obniżona pojemność i trwałość pamięci. – Trudności z koncentracją uwagi. – Ubogie słownictwo. – Błędy w pisowni ze słuchu. – Nie rozumie czytanych poleceń. – Słaba wyobraźnia. – Czytanie wolne, przekręcanie wyrazów. W okresie nauki zdalnej poziom czytania bardzo się obniżył. – Brak wytrwałości w pracy. | Udział w zajęciach rewalidacyjnych, usprawnianie zaburzonych funkcji. Wyrównywanie braków w wiadomościach zgodnie z zasadą stopniowania. Rozwijanie zasobu słownictwa. Zmniejszanie liczby zadań i materiału do opanowania. Odpowiedni dobór pomocy dydaktycznych. Dostosowanie tempa pracy do możliwości ucznia. |
Indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne (umiejętności, pamięć, myślenie, czytanie, liczenie, pisanie, wyniki w nauce, funkcjonowanie emocjonalne, kontakty z rówieśnikami). | – Uczeń nie potrafi zaprezentować własnego punktu widzenia i zwerbalizować swoich myśli. – Ma ograniczony zasób słownictwa. – W niewystarczającym stopniu opanował i zrozumiał normy społeczne. – W sytuacjach zadaniowych wykazuje zahamowanie komunikacji werbalnej, wypowiada się pojedynczymi wyrazami. Potrzebuje wsparcia ze strony nauczyciela; pytania naprowadzające, dodatkowe wyjaśnienia, nie rozumie związków przyczynowo-skutkowych. Nie potrafi wnioskować. – Słabo liczy w pamięci. – Nie zna tabliczki mnożenia. – Nie liczy na poziomie wymagań klasy, w której się uczy. – Bardzo niski zakres wiedzy ogólnej o świecie. – Ubogie słownictwo. – Trudności z formułowaniem wypowiedzi. – Trudności z koncentracją uwagi. – Popełnia liczne błędy. – Nie rozumie czytanych treści. – Czyta niechętnie. – Obniżone zdolności grafomotoryczne. – Pisząc ze słuchu, popełnia wiele błędów. – Braki w podstawach matematyki. – Trudności w operowaniu liczbami, nazywaniu figur geometrycznych. – Trudności z formułowaniem wypowiedzi pisemnych i ustnych. – Braki w opanowaniu treści programowych. – W jego wypowiedziach brak jest płynności, są mało rozbudowane, lakoniczne, ogólnikowe. – Ubogi zasób słownictwa. – Obniżony poziom kompetencji językowej (w zakresie gramatycznym, leksykalnym). – Ma trudności z werbalizowaniem myśli, formułowaniem wypowiedzi. – Wolne tempo uczenia wzrokowo-ruchowego. – Niski poziom opanowania techniki czytania. – Nie uważa na lekcji. – Nie słucha nauczyciela, nie słucha odpowiedzi kolegów, zajmuje się czymś innym. – Nie chce i nie lubi się uczyć, bo wie, że ma obniżone wymagania. Często z góry zakłada, że czegoś nie zrobi, bo nie potrafi. | Zapewnienie uczniowi odpowiedniego miejsca w klasie (blisko nauczyciela). Utrzymywanie kontaktu wzrokowego, zwracanie się do ucznia bezpośrednio. Motywowanie do podejmowania wysiłku umysłowego, werbalizacji myśli. Częste powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału. Stopniowanie trudności. Wiązanie zdobytych wiadomości z praktyką. Stosowanie programów multimedialnych. Wspieranie ucznia w utrzymywaniu prawidłowych kontaktów z rówieśnikami i rozwijanie umiejętności społecznych. Uczenie wyrażania emocji, nazywania uczuć, rozładowania napięcia. Wsparcie i pomoc rodziców i nauczycieli. Wzmacnianie samooceny poprzez docenianie, chwalenie, prezentowanie na forum klasy wytworów pracy. Angażowanie w życie klasy i szkoły. Przydzielanie zadań możliwych do wykonania. |
Zakres i charakter wsparcia ze strony nauczycieli. | – W związku z zawieszeniem od połowy października 2020 r. zajęć na terenie szkoły, formy, okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin nie uległy zmianie. – Indywidualizacja pracy z X podczas zajęć ze wszystkich przedmiotów przebiegała zgodnie z podstawą programową. Nauczyciele dostosowywali kryteria i sposób pracy na lekcji do możliwości ucznia. W trakcie zajęć stosowano aktywne metody pracy. – W miarę możliwości uzupełniano braki w wiadomościach szkolnych. – Stosowano aktywne metody edukacyjne, gry dydaktyczne, platformy internetowe. – Usprawniano zaburzone funkcje poznawcze podczas zajęć rewalidacyjnych. – Otoczono chłopca atmosferą spokoju i akceptacji. – Angażowanie w życie klasy i szkoły. – W związku z prowadzeniem zajęć w warunkach zdalnych wprowadzono metody i techniki kształcenia na odległość. Lekcje prowadzone za pomocą aplikacji Teams, zajęcia rewalidacyjne odbywały się w szkole. – Zmianie ulega sposób oceniania: oceniane były prace przesłane przez ucznia, zaangażowanie podczas lekcji online. – Określono dodatkowe kryteria oceny bezpośrednio z nauczycielem prowadzącym zajęcia zdalnie. | Należy unikać sytuacji zaskoczenia podczas odpytywania. Zajęcia rewalidacyjne w okresie pandemii, w miarę możliwości, prowadzić w szkole bezpośrednio z uczniem. Indywidualizować wymagania i dostosować czas pracy do możliwości X. Stosować metody pracy, które są dla ucznia atrakcyjne. Oceniać prace zgodnie z ustalonym systemem punktacji. Na bieżąco uzupełniać braki w wiadomościach szkolnych. Usprawniać zaburzone procesy poznawcze podczas zajęć rewalidacyjnych. Umożliwić odnoszenie sukcesów. |
Potrzeby w zakresie dostosowania otoczenia. | – Zajęcia rewalidacyjne organizowane są w osobnej klasie. W okresie nauki zdalnej zajęcia odbywają się online lub w szkole. – Na lekcjach uczeń zajmuje miejsce umożliwiające nauczycielowi stały kontakt oraz możliwość udzielenie wsparcia i dodatkowego wyjaśnienia. – Uczeń bardzo dobrze reaguje na wzmocnienia pozytywne oraz dostrzeganie postępów. – W okresie nauki zdalnej wzięto pod uwagę dbałość o higienę pracy i nauki podczas korzystania z urządzeń cyfrowych (komputer, telefon itp.). – Przestrzegano stałej struktury zajęć w warunkach domowych. – Dostosowano materiały przesyłane/prezentowane uczniowi do aktualnych możliwości percepcyjnych. | Uczeń siedzi w pobliżu nauczyciela, który ma szybki dostęp do chłopca i możliwość udzielenia wsparcia i dodatkowych objaśnień. Zajęcia rewalidacyjne organizowane są w osobnej sali z zapewnieniem ciszy i braku bodźców rozpraszających. |
Autor: Anna Wermińska-Smoleń – Czytelniczka Portalu