Scenariusz lekcji języka polskiego – Czego uczy nas Ged, bohater „Czarnoksiężnika z Archipelagu”

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 23 lutego 2019 roku.

Temat: Czego uczy nas Ged – bohater „Czarnoksiężnika z Archipelagu”

Czas: 45 minut

Cele – uczeń:

  • zapoznaje się z tekstem „Czarnoksiężnik z Archipelagu”
  • poznaje sylwetkę bohatera
  • potrafi wskazać wątki lektury
  • potrafi wskazać przesłanie utworu
  • wyjaśnia jak pokonać swoje lęki

Przebieg zajęć:

1. Czynności organizacyjne.

2. Przypominam wątki lektury „Czarnoksiężnika z Archipelagu” (są to: dorastanie chłopca/dojrzewanie, przyjaźń, walka ze swoimi słabościami/ lękami).

3. Rozpoczynamy z uczniami rozmowę na temat czego boją się ludzie. Uczniowie swobodnie się wypowiadają, podsuwają swoje spostrzeżenia (np. śmierci, starości, chorób, samotności, braku pracy….).

4. Stawiamy pytanie: dlaczego właściwie ludzie się tego boją? Chcemy skłonić uczniów do wniosków, że jeśli coś jest nam nieznane, obce, to wywołuje w nas lęk.

5. Co znaczy powiedzenie „Strach ma wielkie oczy”? Jak rozumieć te słowa? Właśnie tak, że często wyolbrzymiamy różne problemy, nasze lęki, a po czasie okazuje się, że to nie było straszne, że sobie poradziliśmy i nie było się czego bać.

6. Czego boi się Ged? (Cienia, słabości, samotności; tego, że jest gorszym czarnoksiężnikiem od innych…).

7. Nauczyciel zapisuje na tablicy trzy sentencje:

a) „Stajesz się silny, kiedy poznajesz swoje słabości”

b) „Stajesz się piękny, kiedy akceptujesz swoje wady”

c) „Stajesz się mądry, kiedy uczysz się na swoich błędach”

8. Zadaniem uczniów jest zagłębić się w te słowa i wyjaśnić jak należy rozumieć te słowa. Po chwili uczniowie wyjaśniają , w jaki sposób rozumieją te słowa.

9. Odczytujemy fragment tekstu „Czarnoksiężnik z Archipelagu” (załącznik), żeby pokazać, że Ogion naucza Geda, że tylko on sam może pokonać Cień, że nie może przed nim uciekać, że musi poznać sam siebie, wtedy sam sobie będzie ustalał kierunek, drogę życia, nie ktoś inny.

10. Nauczyciel wyciąga wniosek, że jeśli poznamy (nazwiemy) nasze słabości, to oswoimy nasze lęki. Podobnie jak Ged. Bo to, co nienazwane, wywołuje w nas strach i poczucie obcości.

11. Na koniec możemy odczytać fragment książki, w którym Ged nazywa Cień swoim imieniem – można wyjaśnić, że to lęki Geda go prześladowały w postaci tego Cienia. Kiedy zrozumiał swoje słabości, to potrafił je oswoić.

12. Podsumowanie – stawiamy pytanie: czego uczy nas historia Geda? Może to być krótkim zadaniem domowym.

13. Innym pomysłem na pracę domową jest wypracowanie na temat: Czy ucieczka jest rozwiązaniem problemów? Odnieś się do poznanych tekstów kultury.

Załącznik

 

Autor: Anita Bodo

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

 

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz