Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 2 listopada 2018 roku.
Data: 20.10.2017
Prowadząca: Grażyna Itrich
Grupa wiekowa: Dzieci 6-letnie
Temat kompleksowy: Jesienią w lesie
Temat dnia: W lesie
Podstawa programowa
I Fizyczny obszar rozwoju dziecka
- uczestniczy w zabawach ruchowych, naśladowczych
IV Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- rozróżnia głoski na początku i końcu w wybranych prostych fonetycznie słowach
- rozpoznaje litery, czyta krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter w formie napisów drukowanych
- posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych
Cele ogólne:
- Pomaganie dzieciom w przygotowaniu się do czytania (Blok 14)
- Pomaganie dzieciom w przygotowaniu się do pisania (Blok 14)
Cele szczegółowe
Dziecko:
- wypowiada wyrazy na podstawie usłyszanych głosek
- dzieli wyrazy na sylaby
- dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów, określając, jaką głoskę słyszy w nagłosie, śródgłosie, wygłosie
- dokonuje analizy i syntezy wzrokowej wyrazów
- rozpoznaje obraz graficzny głosek: mała i wielka litera drukowana, mała i wielka litera pisana
- posługuje się alfabetem ruchomym oraz innymi obrazami liter, sylab, wyrazów
- układa wyrazy z rozsypanki literowej
- wykonuje ćwiczenia rozwijające sprawność manualną
Formy pracy:
- indywidualna
- zbiorowa
Metody pracy:
- słowna – rozmowa, objaśnienia
- oglądowe – ilustracja, obserwacja, pokaz
- czynna – praktycznego działania, zadań stawianych do wykonania
Środki dydaktyczne:
obrazki, koszyk, alfabet, sznurówka dla każdego dziecka, klej, kolorowe ilustracje lasu w różnych porach roku, karty pracy, napisy do globalnego czytania, plakietki z literami, sylabami, białe, czerwone i niebieskie kartoniki
Przebieg zajęcia
- Zagadka
W nim rosną drzewa,
w nim ptaki śpiewają.
W nim małe i duże
zwierzęta mieszkają (las).
- Układanie obrazków przedstawiających pory roku w odpowiedniej kolejności, zaczynając od aktualnej, podpisanie nazw pór roku jesień, zima, wiosna, lato. Globalne czytanie wyrazu las.
- Monografia litery „l”, „L”
- Zwrócenie uwagi na wyraz podstawowy ,,las”, z którego wyodrębnia się pierwszą głoskę
- Analiza i synteza słuchowa wyrazu podstawowego ,,las”
- Budowa modelu wyrazu (las)
- Analiza i synteza głoskowa i sylabowa
- Układanie modelu wyrazu las z podziałem na samogłoski i spółgłoski
- Wyodrębnienie wzrokowe nowej litery (analiza wzrokowa)
- Prezentacja wielkiej i małej litery ,,l”. Analiza poszczególnych elementów litery, Nauka pisania litery małej i wielkiej. Demonstracja pisania litery „l” ,,L”. Podobieństwo między małą a wielką literą „l”? Do jakiej litery podobne jest małe „l”, co przypomina?
- Rozpoznawanie nowej litery wśród innych liter nie zawsze znanych dzieciom
- Ćwiczenia w czytaniu – dzieci próbują przeczytać zawieszone na tablicy sylaby
- Układają z rozsypanki sylabowej wyrazy – Ala, Ola, lama, mama, lala (dostosowanie sylab do możliwości dziecka i poznanych liter)
- Wodzenie po konturze litery ,,l” na różnych fakturach
- Próba napisania małej i wielkiej litery „l” kilka razy w powietrzu, (nauczyciel odwraca się tyłem do dzieci i demonstruje)
- Układanie z sznurówki wielkiej i małej litery ,,l” na dywanie
- Pisanie litery ,,l” na plecach kolegi
- Zabawa dydaktyczna przy piosence ,,Idzie pani jesień”
- Po pierwszej zwrotce – dzieci ustawiają się przy literze, na którą rozpoczyna się dany obrazek o, a, l, m (oko, ogórek, okulary, arbuz, ananas, lalka, lizak, latawiec, motyl, małpa)
- Po drugiej zwrotce – dzieci ustawiają się przy takiej sylabie, na którą zaczyna się obrazek la, lo (lody, latawiec, lodówka, lalka, latarka)
- Po trzeciej zwrotce – dzieci ustawiają się przy kartoniku, który ma taką samą liczbę sylab (· kot, but, ·· lalka, lody, lizak, ··· lodówka, latarka, latawiec, ···· okulary, kukurydza)
- Praca przy stolikach z podziałem na stopień trudności i wybór dziecka (wyszukiwanie w tekście litery l L, układanie podpisów pod obrazkiem)
- Sprawdzenie poprawności wykonanych zadań
- Podsumowanie i ocena pracy dzieci
- Wystawa prac
Opracowanie: Grażyna Itrich
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli