Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 26 kwietnia 2022 roku.
Temat: „Badam, odkrywam, eksploruję” – zajęcia plastyczno-sensoryczne
Data:
21.04.2022
Prowadzący:
Katarzyna Kosek
Grupa:
3-latki
Forma:
praca w grupie, praca indywidualna
Cele ogólne:
- rozpoznawanie faktur różnych przedmiotów
- uzupełnianie wzoru
- rozwijanie narządów mowy
- kształcenie nazewnictwa faktur
Cele operacyjne – dziecko:
- uważnie słucha nauczyciela
- integruje się z grupą
- dobrze się bawi
- zna nazwy przedmiotów
- nazywa podstawowe kolory
Metody:
- czynna: przykleja różne faktury do wzoru
- słowna: wypowiada się na temat przedstawionej faktury
- oglądowa: obserwuje przedstawione przedmioty
Pomoce:
- różne faktury: zakrętki, wata, wełna, kartki gąbkowe, kartki chropowate, chrupki kukurydziane, folia, wytłoczka do jajek
- duży arkusz papieru z narysowanym zającem
- farba z pędzlem
Przebieg zajęć:
1. Przywitanie dzieci zabawą: „Mam pięć paluszków” (Marta Bogdanowicz, Mam pięć paluszków)
Mam pięć paluszków u ręki lewej i pięć paluszków u ręki prawej.
Pięć to niedużo, ale wystarczy do każdej pracy i do zabawy.
Kciuk, wskazujący, potem środkowy, po nim serdeczny, na końcu mały.
Pierwszy i drugi, trzeci i czwarty, na końcu piąty – trochę nieśmiały.
2. Przedstawienie wzoru na kartce, głoskowanie i sylabowanie słowa „zając”. Wyjmowanie i przedstawianie oraz dotykanie przez dzieci różnych faktur.
3. Przyklejanie według wzoru nauczyciela na ucho – zakrętki, na drugie ucho – chrupki, na ogon – watę, na łapki – wytłoczki, na wąsy – wełnę, na oczy – folię, a na brzuch – wszystko, co wam się podoba.
4. Obrysowanie farbą wzoru.
5. Podsumowanie zajęć powtórką rodzajów faktur: szorstkie, śliskie, miękkie. Wspólne powieszenie zajączka w korytarzu na pokaz dla rodziców.
Źródło:
M. Bogdanowicz, W co się bawić z dziećmi. Piosenki i zabawy wspomagające rozwój dziecka, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2012, s. 59
Scenariusz zajęć plastyczno-sensorycznych opracowała: Katarzyna Kosek – Czytelniczka Portalu