Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 9 lutego 2020 roku.
Cel główny:
- aktywizacja podopiecznych
Cele szczegółowe:
- trening pamięci
- poprawa spostrzegawczości
- gimnastyka umysłu
Przebieg zajęć
1. Narysujcie swojego ulubieńca.
2. Narysujcie swoją ulubioną zabawkę z dzieciństwa. Przypomnijcie sobie pochodzenie tych zabawek, historie z nimi związane. Jaki jest wasz obecny stosunek do tych zabawek? Czy powracają wspomnienia: piękne, przykre, obojętne?
3. Narysujcie drzewo, z którym się utożsamiacie. Zastanówcie się, jakimi wartościami się kierujecie w życiu. Znajdźcie miejsce w swoim drzewie, gdzie chielibyście to zaznaczyć.
4. Kolaż wspomnień.
Seniorzy wycinają i naklejają zdjęcia przedstawiające wyjątkowe wydarzenia z ich życia oraz ludzi odgrywających w nim istotną rolę. Osoby omawiają swoją przeszłość oraz jej wpływ na obecne postępowanie, uczucia i podejście do różnych kwestii.
5. Zabawy twórcze z wierszami Wisławy Szymborskiej.
„Jak ja się czuję” Wisława Szymborska
- Powiedz, jak dbasz o zdrowie.
- Co czujesz po przeczytaniu tego wiersza?
- Czy sztuka ma wartość leczniczą?
- Jak sobie radzisz z upływem czasu?
- Napisz wiersz o zdrowiu i przemijaniu.
„Kot w pustym mieszkaniu” Wisława Szymborska
- Opowiedz o swoim ulubionym zwierzęciu.
- Jak sobie ułożyć życie, żeby nie być samotnym?
- Jak bronić się przed jesienną depresją?
- Napisz wiersz na poprawę nastroju.
- Narysuj smutek i radość.
„Adoralia” Wisława Szymborska
„Chciałem adorować Dianę, ale nie było mi dane”
Chciałem adorować Kasię, ale nie dało się”
Napisz własne adoralia, przeczytaj więcej wierszy Wisławy Szymborskiej, spróbuj uczyć się wierszy na pamięć.
6. Relaksacja przy muzyce jazzowej, w tle wiersze Wisławy Szymborskiej.
Bibliografia:
W. Karolak, Rysunek w arteterapii, Difin 2015
M. Kospin, Gry i zabawy w pracy z seniorami, 2015
W. Szymborska „Błysk rewolwru”, Agora 2013
Scenariusz zajęć dla seniorów opracowała: Anna Banasiak – Czytelniczka Portalu