Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 27 sierpnia 2018 roku.
Temat: ”Koty i kotki”- wieloznaczność wyrazu kotki. Zapis graficzny litery k, małej i dużej.
Cel główny:
- pisanie dużej i małej litery K
- rozróżnianie litery k w tekście
- liczenie w zakresie 10
Cele szczegółowe:
- rozumie wieloznaczność słowa kotki
- uważnie słucha tekstów literackich
- pisze duże i małe K
- wzbogaca zasób słownictwa
- utrwala umiejętność liczenia w zakresie 10
- wykonuje pracę plastyczną zgodnie z poleceniem
Forma: grupowa, indywidualna
Metody: podająca, aktywizująca, zajęć praktycznych
Pomoce dydaktyczne: książka z tekstem Agnieszki Galicy ”Bajeczka wielkanocna”, wiersz”Koteczki”, obrazki, naklejki, książki, maskotki przedstawiające zwierzątka koty, płyta CD z piosenką „Kot” Janusza Radka, karteczki z wyrazami zawierającymi literę k.
Przebieg zajęć
- Nauczyciel pozwala dzieciom wybrać z pudełka, w którym znajdują się zgromadzone przedmioty z wizerunkami kotów zwierząt i bazie, po dwie rzeczy kojarzące się z kotkami na początku zajęć.
- Czytanie dzieciom „Bajeczki wielkanocnej” i wiersza „Koteczki’.
- Omówienie treści obu utworów. Skupienie się na wieloznaczności słowa koteczki. Nawiązanie do wyborów dzieci na początku lekcji – bazie i kotki.
- Wyróżnienie przymiotników określających i kojarzących się z kotkami, zarówno tych z utworów literackich, jak i tych wymyślonych przez dzieci.
- Oglądanie i dotykanie bazi, opisywanie przez dzieci z użyciem przymiotników: miękkie, gładkie, puszyste, delikatne, milutkie, srebrno-szare itp.
- Liczenie bazi na gałązce.
- Nauka pisania dużej i małej litery k w zeszycie.
- Każde dziecko dostaje przygotowane karteczki z wyrazami zawierającymi literę k, zadaniem dla dzieci jest znalezienie tej litery i podkreślenie.
- Zabawa ruchowa z elementami czworakowania. Grupę dzielimy na dwa zespoły. Dzieci z grupy pierwszej, w klęku podpartym, są płotkami, druga grupa jest kotkami, które przemieszczają się pomiędzy płotkami przy akompaniamencie muzyki, potem następuje zamiana ról.
- Praca plastyczna „Gałązka z kotkami”- na kartkach papieru dzieci rysują gałązkę, a następnie zwijają pocięte kawałki bibuły tworząc małe „kotki”, czyli bazie. Każda gałązka ma mieć 10 ”kotków”.
- Wyeksponowanie prac w klasie i ułożenie baziowych gałązek w wazonie.
KOTECZKI
Niedaleko małej rzeczki mieszkały trzy koteczki.
Jeden był szary, miał pasków kilka,
Drugi brązowy – trochę smutna minka.
A trzeci?
A trzeci był taki, jak wymyślą dzieci.
Każdy miał na sobie ubranko z futerka.
Mięciutkie, cieplutkie, puszyste i lśniące,
Jak wiosenne słonko na niebie świecące.
Raz wybrały się na spacer – lubiły wycieczki.
Ale co to?
Tuż przy drodze niedaleko rzeczki,
Zamieszkały już na wierzbie….
Wierzbowe koteczki.
Były małe, ich futerka srebrno-szare,
Mięciutkie, puszyste i lśniące.
Nie mruczały,
Nie miałczały,
Nie lubiły mleczka,
Nie miały ogonków.
Za to chętnie, gdy jest wiosna,
Wstawiamy jedo wazonów.
Autor: Marzena Sokołowska-Toczyńska
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli