Konspekt zajęć dla dzieci sześcioletnich „Koty i kotki”

Opublikowano: 27 sierpnia 2018 roku

Temat: ”Koty i kotki”- wieloznaczność wyrazu kotki. Zapis graficzny litery k, małej i dużej.

Cel główny:

  • pisanie dużej i małej litery K
  • rozróżnianie litery k w tekście
  • liczenie w zakresie 10

Cele szczegółowe:

  • rozumie wieloznaczność słowa kotki
  • uważnie słucha tekstów literackich
  • pisze duże i małe K
  • wzbogaca zasób słownictwa
  • utrwala umiejętność liczenia w zakresie 10
  • wykonuje pracę plastyczną zgodnie z poleceniem

Forma: grupowa, indywidualna

Metody: podająca, aktywizująca, zajęć praktycznych

Pomoce dydaktyczne: książka z tekstem Agnieszki Galicy ”Bajeczka wielkanocna”, wiersz”Koteczki”, obrazki, naklejki, książki, maskotki przedstawiające zwierzątka koty, płyta CD z piosenką „Kot” Janusza Radka, karteczki z wyrazami zawierającymi literę k.

Przebieg zajęć
  • Nauczyciel pozwala dzieciom wybrać z pudełka, w którym znajdują się zgromadzone przedmioty z wizerunkami kotów zwierząt i bazie, po dwie rzeczy kojarzące się z kotkami na początku zajęć.
  • Czytanie dzieciom „Bajeczki wielkanocnej” i wiersza „Koteczki’.
  • Omówienie treści obu utworów. Skupienie się na wieloznaczności słowa koteczki. Nawiązanie do wyborów dzieci na początku lekcji – bazie i kotki.
  • Wyróżnienie przymiotników określających i kojarzących się z kotkami, zarówno tych z utworów literackich, jak i tych wymyślonych przez dzieci.
  • Oglądanie i dotykanie bazi, opisywanie przez dzieci z użyciem przymiotników: miękkie, gładkie, puszyste, delikatne, milutkie, srebrno-szare itp.
  • Liczenie bazi na gałązce.
  • Nauka pisania dużej i małej litery k w zeszycie.
  • Każde dziecko dostaje przygotowane karteczki z wyrazami zawierającymi literę k, zadaniem dla dzieci jest znalezienie tej litery i podkreślenie.
  • Zabawa ruchowa z elementami czworakowania. Grupę dzielimy na dwa zespoły. Dzieci z grupy pierwszej, w klęku podpartym, są płotkami, druga grupa jest kotkami, które przemieszczają się pomiędzy płotkami przy akompaniamencie muzyki, potem następuje zamiana ról.
  • Praca plastyczna „Gałązka z kotkami”- na kartkach papieru dzieci rysują gałązkę, a następnie zwijają pocięte kawałki bibuły tworząc małe „kotki”, czyli bazie. Każda gałązka ma mieć 10 ”kotków”.
  • Wyeksponowanie prac w klasie i ułożenie baziowych gałązek w wazonie.

KOTECZKI

Niedaleko małej rzeczki mieszkały trzy koteczki.

Jeden był szary, miał pasków kilka,

Drugi brązowy – trochę smutna minka.

A trzeci?

A trzeci był taki, jak wymyślą dzieci.

Każdy miał na sobie ubranko z futerka.

Mięciutkie, cieplutkie, puszyste i lśniące,

Jak wiosenne słonko na niebie świecące.

Raz wybrały się na spacer – lubiły wycieczki.

Ale co to?

Tuż przy drodze niedaleko rzeczki,

Zamieszkały już na wierzbie….

Wierzbowe koteczki.

Były małe, ich futerka srebrno-szare,

Mięciutkie, puszyste i lśniące.

Nie mruczały,

Nie miałczały,

Nie lubiły mleczka,

Nie miały ogonków.

Za to chętnie, gdy jest wiosna,

Wstawiamy jedo wazonów.

 

Autor: Marzena Sokołowska-Toczyńska 

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

 

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz