Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 1 kwietnia 2016 roku.
WRZESIEŃ, PAŹDZIERNIK
PONIEDZIAŁEK
WYCZUWANIE WŁASNEGO CIAŁA
- Dotykanie i masowanie połączone z nazywaniem brzucha, pleców
i pośladków. - Wyczuwanie rąk, nóg i ramion: dotykanie stopą i dłonią podłogi (podnoszenie, poruszanie, zginanie, przyciąganie – jednostronne
i naprzemienne – rąk i nóg).
WSPÓŁDZIAŁANIE POPRZEZ NAŚLADOWANIE CZYNNOŚCI
I DŹWIĘKÓW
- Naśladowanie wskazywania części ciała.
- Naśladowanie wydawanych odgłosów (klaskanie, stukanie, uderzanie przedmiotem o przedmiot).
WTOREK
PRZEKAZYWANIE I ODBIERANIE UCZUĆ I EMOCJI
- Naśladowanie prezentowanych emocji (wesoły, smutny, zły)
i prostych czynności.
STYMULACJA UKŁADU PRZEDSIONKOWEGO BEZ SPECJALISTYCZNEGO SPRZETU
- Wahadłowe ruchy głową.
- Odwracanie głowy w lewo, w prawo, w górę, w dół.
WYBRANE ĆWICZENIA NORMALIZUJACE UKŁAD PRZEDSIONKOWY I PROPRIORECEPTYWNY
- Odbijanie piłki plażowej stopami.
ŚRODA
WYBRANE ĆWICZENIA NORMALIZUJĄCE CZUCIE POWIERZCHNIOWE
- Kreślenie na plecach siedzącego dziecka znaków, figur, cyfr, liter
+ odtwarzanie na papierze przez dziecko kreślonego na jego placach kształtu. - Wskazywanie miejsca dotyku bez pomocy wzroku (terapeuta dotyka swoim palcem wierzchu dłoni, palców i przedramienia dziecka)
ĆWICZENIA RUCHÓW NAPRZEMIENNYCH KOORDYNUJĄCYCH PÓŁKULE MÓZGOWE
- Dotykanie na zmianę prawą ręką lewego kolana i lewą ręką prawego kolana.
CZWARTEK
DOTYK
- Masaż karku, rąk, pleców, pośladków i nóg (w leżeniu na brzuchu) piłkami o różnej fakturze i sprężystości.
- Wsypywanie wilgotnego piachu do pojemnika i przenoszenie go.
- Przenoszenie butelek z wodą lub piaskiem.
SŁUCH
- Stosowanie nierytmicznych, często powtarzających się dźwięków.
- Wprowadzanie różnorodnych dźwięków: od mocnych do delikatnych.
PIĄTEK
WZROK
- Wodzenie wzrokiem za światłem latarki w linii poziomej, pionowej, po okręgu, za znakiem plusa oraz iksa.
- Obwodzenie palcami przedmiotów o różnym kształcie
i fakturze.
ROZWIJANIE OGÓLNEJ KOORDYNAJI RUCHOWEJ
- Czołganie się po podłodze w przód i w tył.
- Chodzenie stopa za stopą (palce, piety) w przód i w tył, wzdłuż liny lub po niej.
LISTOPAD, GRUDZIEŃ
PONIEDZIAŁEK
ROZWIJANIE OGÓLNEJ KOORDYNACJI RUCHOWEJ
- Toczenie się po podłodze w różnych kierunkach.
- W leżeniu na plecach: przenoszenie za głowę nóg trzymających piłkę plażową.
USPRAWNIANIE PREZYZYJNYCH RUCHÓW RĄK
- Wymachy dłońmi: w górę, w dół, w lewo, w prawo.
- Zaciskanie pięści, zamykanie i otwieranie, stukanie o siebie pięściami, stukanie pięściami o różne części ciał
WTOREK
OBNIŻENIE NADMIERNEGO POBUDZENIA PSYCHORUCHOWEGO
- Wolne, rytmiczne kołysanie się i huśtanie.
- Przesuwanie w palcach koralików na sznurku
- Bodźcowanie termiczne dłoni i stóp: naprzemienne przykładanie termoforów z ciepłą i z zimną wodą.
BIERNE ĆWICZENIA ODDECHOWE POŁĄCZONE
Z USPRAWNIANIEM RUCHOWYM
- Dmuchanie na wiatraczki, paski papieru, piórka, dmuchawki unoszące piłeczkę.
- Rozdmuchiwanie kaszy, ryżu, grochu.
ŚRODA
WSPOMAGANIE I ROZWÓJ MOWY CZYNNEJ
- Zszywanie kartek spinaczem, zakręcanie słoików, łamanie patyków, gniecenie suchych ziół.
- Robienie dziurek dziurkaczem w wyznaczonym miejscu.
WSPOMAGANIE KOMUNIKACJI WERBALNEJ
- Stymulacja zapachowa: wanilia, musztarda itp.
- Opukiwanie uszu dłonią ułożoną w łódkę.
CZWARTEK
STYMULACJA POLISENSORYCZNA
- Rozróżnianie wrażeń onomatopeicznych i odgłosów z życia codziennego, na początku z obrazkami, a następnie w oparciu tylko o dźwięk.
- Odgadywanie dźwięków instrumentów dochodzących zza zasłony.
- Układanie z elementów twarzy i postaci ludzkiej.
PIĄTEK
STYMULACJA POLISENSORYCZNA
- Ćwiczenia z makaronami do nauki pływanie.
- Słuchanie przez tubę z papieru odgłosów wydawanych przez zabawki dźwiękowe.
- „Piłowanie” ciała dziecka grubą linijką.
FUNKCJI PERCEPCYJNO – MOTORYCZNYCH WSPOMAGAJĄCE ROZWÓJ MOWY
- Dotykanie jedną częścią ciała drugiej części.
STYCZEŃ, LUTY
PONIEDZIAŁEK
WYCZUWANIE WŁASNEGO CIAŁA
- Dotykanie twarzy swojej i terapeuty, uklepywanie, masowanie części twarzy, dotykanie twarzy twarzą.
- Wyczuwanie stawów: czołganie, dotykanie podłoża łokciem, kolanem, stopy, dotykanie łokciem kolana, dłonią stopy, machanie stopą w różnych kierunkach.
POPRZEZ NAŚLADOWANIE CZYNNOŚCI I DŹWIĘKÓW
- Zabawy dźwiękowo – onomatopeiczne (odtwarzanie odgłosów
z najbliższego otoczenia, zwierząt i innych dźwięków z otoczenia). - Imitowanie czynności codziennego dnia (mycie, ubieranie, jedzenie) i prostych prac domowych.
WTOREK
WSPÓŁDZIAŁANIE POPRZEZ RUCH Z DRUGĄ OSOBĄ
- Dotykanie się różnymi częściami ciała (dłoń do dłoni, łokieć do łokcia, kolano do kolana.
STYMULACJA UKŁADU PZREDSIONKOWEGO BEZ SPECJALISTYCZNEGO SPRZĘTU
- Spoglądanie daleko za siebie przez lewe i prawe ramię.
- Toczenie się po materacu w różnych kierunkach
WYBRANE ĆWICZENIA NORMALIZUJĄCE UKŁAD PRZEDSIONKOWY
I PROPRIORECEPTYWNY
- Ślizganie się na małym materacu wypełnionym np. grochem – dziecko leżąc na brzuchu odpycha się rękami od podłoża, albo terapeuta ciągnie za ręce, lub kocyk dziecka.
- Leżenie na podłodze z nogami wyprostowanymi, opartymi
o ścianę i wykonywanie ruchu przepychania ściany, przyciskanie stopami do ściany piłki plażowej.
ŚRODA
WYBRANE ĆWICZENIA NORMALIZUJĄCE CZUCIE POWIERZCHNIOWE
- Odtwarzanie przez dziecko wzorów i liter kreślonych przez terapeutę na wierzchu dłoni i przedramienia dziecka (bez kontroli wzrokowej). Dziecko odtwarza wzór palcem na swoim ciele, a następnie rysuje go na arkuszu papieru.
- Rozpoznawanie rodzaju faktury bez udziału wzroku (terapeuta pociera dłonie, przedramienia, lub stopy dziecka różnymi fakturami, a ono wskazuje użytą fakturę.
ĆWICZENIA RUCHÓW NAPRZEMIENNYCH
- Dotykanie prawym łokciem lewego kolana i lewą dłonią prawej pięty.
- Chwytanie prawą dłonią lewej pięty i lewą dłonią prawej pięty.
CZWARTEK
CWICZENIA NADWRAŻLIWOŚCI Z UWZGLĘDNIENIEM CZUCIA BÓLU, TEMPERATURY, NACISKU I ODCZUWANIA BÓLU.
- Masaż uciskowy dłoni
WZROK
- Wodzenie za światłem latarki w linii poziomej, pionowej po okręgu, za znakiem plusa, oraz iksa.
- Wykonywanie różnych, niepowiązanych ze sobą sekwencji ruchów (próby odtwarzania)
PIĄTEK
ROZWIJANIE OGÓLNEJ KOORDYNACJI RUCHOWEJ
- Klaskanie nad głową, przed sobą, z prawej i z lewej strony
- Siedzenie z przedmiotem na głowie
BIERNE ĆWICZENIA ODDECHOWE POŁĄCZONE
Z USPRAWNIANIEM RUCHOWYM
- Wymuszanie pełnego wydechu u dziecka leżącego na plecach poprzez zginanie jego nóg i przyciąganie w kierunku klatki piersiowej
WSPOMAGANIE I ROZWÓJ MOWY CZYNNEJ
- Oświetlanie światłem latarki określonych miejsc na ciele wskazywanych przez terapeutę.
MARZEC, KWIECIEŃ
PONIEDZIAŁEK
WSPOMAGANIE I ROZWÓJ MOWY CZYNNEJ
- Słuchanie przez tubę z papieru różnych dźwięków
i rozpoznawanie ich. - Rzucanie woreczków jak najdalej za siebie przez lewe
i przez prawe ramię. - Energiczne wachlowanie obu uszu dużym, sztywnym wachlarzem (np. zrobionym z kartonu).
- Masaż ciała i stóp piłkami o różnym stopniu sprężystości.
WTOREK
STYMULACJA POLISENSORYCZNA
- Wsłuchiwanie się w dźwięki z różnych odległości.
KSZTAŁTOWANIE OBRAZU, POJĘCIA I SCHEMATU CIAŁA ORAZ REAKCJI RÓWNOWAŻNYCH
- Poruszanie się na stopach osoby dorosłej.
- Stanie w bezruchu przed lustrem w wybranej pozycji.
- Dotykanie podłogi dłońmi z jak najmniejszym ugięciem kolan.
ŚRODA
KSZTAŁTOWANIE OBRAZU, POJĘCIA I SCHEMATU CIAŁA ORAZ REAKCJI RÓWNOWAŻNYCH
- Rzuty celownicze: przewracanie kręgli, rzuty piłkami do wiaderka, piłeczkami do nieruchomego celu.
USPRAWNIANIE PRECYZYJNYCH RUCHÓW RĄK
- Krążenie dłońmi: ręce wyciągnięte do przodu, w bok, w górę, dłonie stykające się.
- Zataczanie dużych i małych okręgów.
OBNIŻENIE NADMIERNEGO POBUDZENIA PSYCHORUCHOWEGO
- Toczenie po materacu, lub dywanie.
- Masaż dłoni, stóp, karku poprzez ugniatanie, oklepywanie
i opukiwanie.
CZWARTEK
OBNIŻENIE NADMIERNEGO POBUDZENIA PSYCHORUCHOWEGO
- Wspólne obracanie się z dzieckiem trzymanym pod pachami
w różnym tempie, ze zmianą kierunku. - Szybkie toczenie po materacu, lub dywanie.
BIERNE ĆWICZENIA ODDECHOWE POŁĄCZONE Z USPRAWNIANIEM RUCHOWYM
- Wodzenie za światłem latarki w linii poziomej, pionowej po okręgu, za znakiem plusa, oraz iksa.
- Wykonywanie różnych, niepowiązanych ze sobą sekwencji ruchów (próby odtwarzania)
PIĄTEK
ROZWIJANIE OGÓLNEJ KOORDYNACJI RUCHOWEJ
- Klaskanie nad głową, przed sobą, z prawej i z lewej strony
- Siedzenie z przedmiotem na głowie
BIERNE ĆWICZENIA ODDECHOWE POŁĄCZONE Z USPRAWNIANIEM RUCHOWYM
- Bierne skłony dziecka w przód, zgodne z podawanym rytmem.
- Oddychanie podczas biernych ruchów rąk dziecka unoszonych nad głowę i opuszczanych wzdłuż tułowia zgodnie z podawanym rytmem.
MAJ, CZERWIEC
PONIEDZIAŁEK
STYMULACJA POLISENSORYCZNA
- Szeptanie do ucha dziecka przez tubę z papieru,
wydawanie prostych poleceń. - Obwodzenie światłem latarki w zaciemnionym pokoju konturów prostych przedmiotów i wodzenie światłem
po wzorach, m. in. Po drewnianej ósemce, dużych literach
i cyfrach z pianki. - W leżeniu dociskanie dłońmi kolan do klatki piersiowej.
- Aromatoterapia – stymulacja zapachowa w tle (kominek zapachowy z wybranym, naturalnym aromatem).
WTOREK
USPRAWNIANIE FUNKCJI PERCEPCYJNO – MOTORYCZNYCH WSPOMAGAJĄCE ROZWÓJ MOWY
- Toczenie piłki po ścianie do wyprostu nóg i sprowadzanie jej
w kierunku podłogi (w leżeniu na plecach). - Otwieranie i zamykanie dużej kłódki.
WSPÓŁDZIAŁANIE POPRZEZ RUCH Z DRUGĄ OSOBĄ
- Inicjowanie ruchu z dzieckiem poprzez ciągnięcie, pchanie, kołysanie, prowadzenie i obejmowanie.
PRZEKAZYWANIE I ODBIERANIE UCZUĆ I EMOCJI
- Dobieranie symboli graficznych do wyrażanych emocji.
ŚRODA
STYMULACJA UKŁADU PRZEDSIONKOWEGO BEZ SPECJALISTYCZNEGO SPRZĘTU
- Kołysanie się do przodu, do tyłu, na boki, w siadzie z prostymi nogami i podparciem na rękach.
- Kołysanie się do przodu i na boki w leżeniu na plecach, nogi zgięte skrzyżowane, przyciągnięte do klatki piersiowej, ręce oplatają kolana.
WYBRANE ĆWICZENIA NORMALIZUJĄCE CZUCIE POWIERZCHNIOWE
- Domina dotykowe – dobieranie w pary figur o tej samej fakturze bez udziału wzroku.
- Rozpoznawanie bez kontroli wzroku drobnych przedmiotów codziennego użytku.
CZWARTEK
ĆWICZENIA RUCHÓW NAPRZEMIENNYCH KOORDYNUJĄCYCH PÓŁKULE MÓZGOWE
- Klepnięcia prawą ręką w lewy pośladek i lewą ręką
w prawy pośladek. - Wyciąganie na przemian na boki prawej ręki z lewą nogą
i lewej ręki z prawą nogą.
DOTYK
- Dotykanie dłoni różnymi fakturami, wkładanie dłoni
i przedramion do materiałów nieustrukturyzowanych
(takich jak: ryż, makaron, kasztany). - Chodzenie po dywanikach fakturowych
PIĄTEK
DOTYK
- Naprzemienne kąpiele dłoni i przedramion w ciepłej i zimnej wodzie.
- Bitwy na poduszki, lub woreczki.
- Rysowanie na plecach, przedramionach, wierzchu dłoni i czole prostych figur, początkowo z kontrolą wzroku, później bez.
- Zabawy paluszkowe.
Autor: Barbara Mleczko