Zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze z wykorzystaniem elementów metody integracji sensorycznej

Opublikowano: 1 kwietnia 2016 roku

WRZESIEŃ, PAŹDZIERNIK

PONIEDZIAŁEK

WYCZUWANIE WŁASNEGO CIAŁA

  • Dotykanie i masowanie połączone z nazywaniem brzucha, pleców
    i pośladków.
  • Wyczuwanie rąk, nóg i ramion: dotykanie stopą i dłonią podłogi (podnoszenie, poruszanie, zginanie, przyciąganie – jednostronne
    i naprzemienne – rąk i nóg).

WSPÓŁDZIAŁANIE POPRZEZ NAŚLADOWANIE CZYNNOŚCI
I DŹWIĘKÓW

  • Naśladowanie wskazywania części ciała.
  • Naśladowanie wydawanych odgłosów (klaskanie, stukanie, uderzanie przedmiotem o przedmiot).

 WTOREK

PRZEKAZYWANIE I ODBIERANIE UCZUĆ I EMOCJI

  • Naśladowanie prezentowanych emocji (wesoły, smutny, zły)
    i prostych czynności.

STYMULACJA UKŁADU PRZEDSIONKOWEGO BEZ SPECJALISTYCZNEGO SPRZETU

  • Wahadłowe ruchy głową.
  • Odwracanie głowy w lewo, w prawo, w górę, w dół.

WYBRANE ĆWICZENIA NORMALIZUJACE UKŁAD PRZEDSIONKOWY I PROPRIORECEPTYWNY

  • Odbijanie piłki plażowej stopami.

ŚRODA

WYBRANE ĆWICZENIA NORMALIZUJĄCE CZUCIE POWIERZCHNIOWE

  • Kreślenie na plecach siedzącego dziecka znaków, figur, cyfr, liter
    + odtwarzanie na papierze przez dziecko kreślonego na jego placach kształtu.
  • Wskazywanie miejsca dotyku bez pomocy wzroku (terapeuta dotyka swoim palcem wierzchu dłoni, palców i przedramienia dziecka)

ĆWICZENIA RUCHÓW NAPRZEMIENNYCH KOORDYNUJĄCYCH PÓŁKULE MÓZGOWE

  • Dotykanie na zmianę prawą ręką lewego kolana i lewą ręką prawego kolana.

CZWARTEK

DOTYK

  • Masaż karku, rąk, pleców, pośladków i nóg (w leżeniu na brzuchu) piłkami o różnej fakturze i sprężystości.
  • Wsypywanie wilgotnego piachu do pojemnika i przenoszenie go.
  • Przenoszenie butelek z wodą lub piaskiem.

SŁUCH

  • Stosowanie nierytmicznych, często powtarzających się dźwięków.
  • Wprowadzanie różnorodnych dźwięków: od mocnych do delikatnych.

PIĄTEK

WZROK

  • Wodzenie wzrokiem za światłem latarki w linii poziomej, pionowej, po okręgu, za znakiem plusa oraz iksa.
  • Obwodzenie palcami przedmiotów o różnym kształcie
    i fakturze.

ROZWIJANIE OGÓLNEJ KOORDYNAJI RUCHOWEJ

  • Czołganie się po podłodze w przód i w tył.
  • Chodzenie stopa za stopą (palce, piety) w przód i w tył, wzdłuż liny lub po niej. 

LISTOPAD, GRUDZIEŃ

PONIEDZIAŁEK

ROZWIJANIE OGÓLNEJ KOORDYNACJI RUCHOWEJ

  • Toczenie się po podłodze w różnych kierunkach.
  • W leżeniu na plecach: przenoszenie za głowę nóg trzymających piłkę plażową.

USPRAWNIANIE PREZYZYJNYCH RUCHÓW RĄK

  • Wymachy dłońmi: w górę, w dół, w lewo, w prawo.
  • Zaciskanie pięści, zamykanie i otwieranie, stukanie o siebie pięściami, stukanie pięściami o różne części ciał

 

WTOREK

OBNIŻENIE NADMIERNEGO POBUDZENIA PSYCHORUCHOWEGO

  • Wolne, rytmiczne kołysanie się i huśtanie.
  • Przesuwanie w palcach koralików na sznurku
  • Bodźcowanie termiczne dłoni i stóp: naprzemienne przykładanie termoforów z ciepłą i z zimną wodą.

BIERNE ĆWICZENIA ODDECHOWE POŁĄCZONE
Z USPRAWNIANIEM RUCHOWYM

  • Dmuchanie na wiatraczki, paski papieru, piórka, dmuchawki unoszące piłeczkę.
  • Rozdmuchiwanie kaszy, ryżu, grochu.

ŚRODA

WSPOMAGANIE I ROZWÓJ MOWY CZYNNEJ

  • Zszywanie kartek spinaczem, zakręcanie słoików, łamanie patyków, gniecenie suchych ziół.
  • Robienie dziurek dziurkaczem w wyznaczonym miejscu.

WSPOMAGANIE KOMUNIKACJI WERBALNEJ

  • Stymulacja zapachowa: wanilia, musztarda itp.
  • Opukiwanie uszu dłonią ułożoną w łódkę.

 

CZWARTEK

STYMULACJA POLISENSORYCZNA

  • Rozróżnianie wrażeń onomatopeicznych i odgłosów z życia codziennego, na początku z obrazkami, a następnie w oparciu tylko o dźwięk.
  • Odgadywanie dźwięków instrumentów dochodzących zza zasłony.
  • Układanie z elementów twarzy i postaci ludzkiej.

PIĄTEK

STYMULACJA POLISENSORYCZNA

  • Ćwiczenia z makaronami do nauki pływanie.
  • Słuchanie przez tubę z papieru odgłosów wydawanych przez zabawki dźwiękowe.
  • „Piłowanie” ciała dziecka grubą linijką.

FUNKCJI PERCEPCYJNO – MOTORYCZNYCH WSPOMAGAJĄCE ROZWÓJ MOWY

  • Dotykanie jedną częścią ciała drugiej części.

 

STYCZEŃ, LUTY

PONIEDZIAŁEK

WYCZUWANIE WŁASNEGO CIAŁA

  • Dotykanie twarzy swojej i terapeuty, uklepywanie, masowanie części twarzy, dotykanie twarzy twarzą.
  • Wyczuwanie stawów: czołganie, dotykanie podłoża łokciem, kolanem, stopy, dotykanie łokciem kolana, dłonią stopy, machanie stopą w różnych kierunkach.

POPRZEZ NAŚLADOWANIE CZYNNOŚCI I DŹWIĘKÓW

  • Zabawy dźwiękowo – onomatopeiczne (odtwarzanie odgłosów
    z najbliższego otoczenia, zwierząt i innych dźwięków z otoczenia).
  • Imitowanie czynności codziennego dnia (mycie, ubieranie, jedzenie) i prostych prac domowych.

WTOREK

WSPÓŁDZIAŁANIE POPRZEZ RUCH Z DRUGĄ OSOBĄ

  • Dotykanie się różnymi częściami ciała (dłoń do dłoni, łokieć do łokcia, kolano do kolana.

STYMULACJA UKŁADU PZREDSIONKOWEGO BEZ SPECJALISTYCZNEGO SPRZĘTU

  • Spoglądanie daleko za siebie przez lewe i prawe ramię.
  • Toczenie się po materacu w różnych kierunkach

WYBRANE ĆWICZENIA NORMALIZUJĄCE UKŁAD PRZEDSIONKOWY
I PROPRIORECEPTYWNY

  • Ślizganie się na małym materacu wypełnionym np. grochem – dziecko leżąc na brzuchu odpycha się rękami od podłoża, albo terapeuta ciągnie za ręce, lub kocyk dziecka.
  • Leżenie na podłodze z nogami wyprostowanymi, opartymi
    o ścianę i wykonywanie ruchu przepychania ściany, przyciskanie stopami do ściany piłki plażowej.

ŚRODA

WYBRANE ĆWICZENIA NORMALIZUJĄCE CZUCIE POWIERZCHNIOWE

  • Odtwarzanie przez dziecko wzorów i liter kreślonych przez terapeutę na wierzchu dłoni i przedramienia dziecka (bez kontroli wzrokowej). Dziecko odtwarza wzór palcem na swoim ciele, a następnie rysuje go na arkuszu papieru.
  • Rozpoznawanie rodzaju faktury bez udziału wzroku (terapeuta pociera dłonie, przedramienia, lub stopy dziecka różnymi fakturami, a ono wskazuje użytą fakturę.

ĆWICZENIA RUCHÓW NAPRZEMIENNYCH

  • Dotykanie prawym łokciem lewego kolana i lewą dłonią prawej pięty.
  • Chwytanie prawą dłonią lewej pięty i lewą dłonią prawej pięty.

CZWARTEK

CWICZENIA NADWRAŻLIWOŚCI Z UWZGLĘDNIENIEM CZUCIA BÓLU, TEMPERATURY, NACISKU I ODCZUWANIA BÓLU.

  • Masaż uciskowy dłoni

WZROK

  • Wodzenie za światłem latarki w linii poziomej, pionowej po okręgu, za znakiem plusa, oraz iksa.
  • Wykonywanie różnych, niepowiązanych ze sobą sekwencji ruchów (próby odtwarzania) 

PIĄTEK

ROZWIJANIE OGÓLNEJ KOORDYNACJI RUCHOWEJ

  • Klaskanie nad głową, przed sobą, z prawej i z lewej strony
  • Siedzenie z przedmiotem na głowie

BIERNE ĆWICZENIA ODDECHOWE POŁĄCZONE
Z USPRAWNIANIEM RUCHOWYM

  • Wymuszanie pełnego wydechu u dziecka leżącego na plecach poprzez zginanie jego nóg i przyciąganie w kierunku klatki piersiowej

WSPOMAGANIE I ROZWÓJ MOWY CZYNNEJ

  • Oświetlanie światłem latarki określonych miejsc na ciele wskazywanych przez terapeutę. 

MARZEC, KWIECIEŃ

 

PONIEDZIAŁEK

WSPOMAGANIE I ROZWÓJ MOWY CZYNNEJ

  • Słuchanie przez tubę z papieru różnych dźwięków
    i rozpoznawanie ich.
  • Rzucanie woreczków jak najdalej za siebie przez lewe
    i przez prawe ramię.
  • Energiczne wachlowanie obu uszu dużym, sztywnym wachlarzem (np. zrobionym z kartonu).
  • Masaż ciała i stóp piłkami o różnym stopniu sprężystości.

WTOREK

STYMULACJA POLISENSORYCZNA

  • Wsłuchiwanie się w dźwięki z różnych odległości.

KSZTAŁTOWANIE OBRAZU, POJĘCIA I SCHEMATU CIAŁA ORAZ REAKCJI RÓWNOWAŻNYCH

  • Poruszanie się na stopach osoby dorosłej.
  • Stanie w bezruchu przed lustrem w wybranej pozycji.
  • Dotykanie podłogi dłońmi z jak najmniejszym ugięciem kolan.

ŚRODA

KSZTAŁTOWANIE OBRAZU, POJĘCIA I SCHEMATU CIAŁA ORAZ REAKCJI RÓWNOWAŻNYCH

  • Rzuty celownicze: przewracanie kręgli, rzuty piłkami do wiaderka, piłeczkami do nieruchomego celu.

USPRAWNIANIE PRECYZYJNYCH RUCHÓW RĄK

  • Krążenie dłońmi: ręce wyciągnięte do przodu, w bok, w górę, dłonie stykające się.
  • Zataczanie dużych i małych okręgów.

OBNIŻENIE NADMIERNEGO POBUDZENIA PSYCHORUCHOWEGO

  • Toczenie po materacu, lub dywanie.
  • Masaż dłoni, stóp, karku poprzez ugniatanie, oklepywanie
    i opukiwanie.

CZWARTEK

OBNIŻENIE NADMIERNEGO POBUDZENIA PSYCHORUCHOWEGO

  • Wspólne obracanie się z dzieckiem trzymanym pod pachami
    w różnym tempie, ze zmianą kierunku.
  • Szybkie toczenie po materacu, lub dywanie.

BIERNE ĆWICZENIA ODDECHOWE POŁĄCZONE  Z USPRAWNIANIEM RUCHOWYM

  • Wodzenie za światłem latarki w linii poziomej, pionowej po okręgu, za znakiem plusa, oraz iksa.
  • Wykonywanie różnych, niepowiązanych ze sobą sekwencji ruchów (próby odtwarzania)

 

PIĄTEK

ROZWIJANIE OGÓLNEJ KOORDYNACJI RUCHOWEJ

  • Klaskanie nad głową, przed sobą, z prawej i z lewej strony
  • Siedzenie z przedmiotem na głowie

BIERNE ĆWICZENIA ODDECHOWE POŁĄCZONE Z USPRAWNIANIEM RUCHOWYM

  • Bierne skłony dziecka w przód, zgodne z podawanym rytmem.
  • Oddychanie podczas biernych ruchów rąk dziecka unoszonych nad głowę i opuszczanych wzdłuż tułowia zgodnie z podawanym rytmem. 

MAJ, CZERWIEC 

PONIEDZIAŁEK

STYMULACJA POLISENSORYCZNA

  • Szeptanie do ucha dziecka przez tubę z papieru,
    wydawanie prostych poleceń.
  • Obwodzenie światłem latarki w zaciemnionym pokoju konturów prostych przedmiotów i wodzenie światłem
    po wzorach, m. in. Po drewnianej ósemce, dużych literach
    i cyfrach z pianki.
  • W leżeniu dociskanie dłońmi kolan do klatki piersiowej.
  • Aromatoterapia – stymulacja zapachowa w tle (kominek zapachowy z wybranym, naturalnym aromatem).

 WTOREK

USPRAWNIANIE FUNKCJI PERCEPCYJNO – MOTORYCZNYCH WSPOMAGAJĄCE ROZWÓJ MOWY

  • Toczenie piłki po ścianie do wyprostu nóg i sprowadzanie jej
    w kierunku podłogi (w leżeniu na plecach).
  • Otwieranie i zamykanie dużej kłódki.

WSPÓŁDZIAŁANIE POPRZEZ RUCH Z DRUGĄ OSOBĄ

  • Inicjowanie ruchu z dzieckiem poprzez ciągnięcie, pchanie, kołysanie, prowadzenie i obejmowanie.

PRZEKAZYWANIE I ODBIERANIE UCZUĆ I EMOCJI

  • Dobieranie symboli graficznych do wyrażanych emocji.

 

ŚRODA

STYMULACJA UKŁADU PRZEDSIONKOWEGO BEZ SPECJALISTYCZNEGO SPRZĘTU

  • Kołysanie się do przodu, do tyłu, na boki, w siadzie z prostymi nogami i podparciem na rękach.
  • Kołysanie się do przodu i na boki w leżeniu na plecach, nogi zgięte skrzyżowane, przyciągnięte do klatki piersiowej, ręce oplatają kolana.

WYBRANE ĆWICZENIA NORMALIZUJĄCE CZUCIE POWIERZCHNIOWE

  • Domina dotykowe – dobieranie w pary figur o tej samej fakturze bez udziału wzroku.
  • Rozpoznawanie bez kontroli wzroku drobnych przedmiotów codziennego użytku. 

CZWARTEK

ĆWICZENIA RUCHÓW NAPRZEMIENNYCH KOORDYNUJĄCYCH PÓŁKULE MÓZGOWE

  • Klepnięcia prawą ręką w lewy pośladek i lewą ręką
    w prawy pośladek.
  • Wyciąganie na przemian na boki prawej ręki z lewą nogą
    i lewej ręki z prawą nogą.

DOTYK

  • Dotykanie dłoni różnymi fakturami, wkładanie dłoni
    i przedramion do materiałów nieustrukturyzowanych
    (takich jak: ryż, makaron, kasztany).
  • Chodzenie po dywanikach fakturowych

 

PIĄTEK

DOTYK

  • Naprzemienne kąpiele dłoni i przedramion w ciepłej i zimnej wodzie.
  • Bitwy na poduszki, lub woreczki.
  • Rysowanie na plecach, przedramionach, wierzchu dłoni i czole prostych figur, początkowo z kontrolą wzroku, później bez.
  • Zabawy paluszkowe.

 

Autor: Barbara Mleczko

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz