Czy terapia w formie zdalnej może być skuteczna?

Autor: Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Opublikowano: 25 września 2020 roku.

Kończy się już wrzesień, dzieci wróciły do szkół, a także na zajęcia wyrównawcze oraz terapeutyczne. Szkoły i poradnie zostały ponownie otwarte, a korytarze zatętniły życiem. Ten rok szkolny będzie z pewnością inny niż poprzednie. Wydarzenia z ubiegłych miesięcy postawiły Polskie Grono Pedagogiczne przed zupełnie nowym wyzwaniem. Tradycyjne formy edukacji zostały niemal całkowicie zastąpione poprzez system nauki zdalnej. Dzieci, nauczyciele oraz specjaliści zmuszeni byli kontynuować edukację bez wychodzenia z domu.

Terapia przeprowadzana na odległość stanowi nie lada wyzwanie, jednak używając odpowiednich narzędzi może być ona tak samo skuteczna jak zajęcia przeprowadzone w gabinecie. Ponieważ sytuacja epidemiologiczna wciąż jest niestabilna, wielu pedagogów nadal szuka sprawdzonych metod edukacji zdalnej. Szczególną uwagę zwraca się na internetowe platformy edukacyjne, które w wygodny i efektywny sposób umożliwiają prowadzenie nauki zarówno stacjonarnie jak i zdalnie.

Jednym ze sprawdzonych i polecanych przez specjalistów narzędzi do nauki zdalnej jest platforma edukacyjna Pszczółka.

Pszczółka (www.pszczolka.online) jest indywidualnym trenerem czytania, dedykowanym dzieciom powyżej piątego roku życia z trudnościami w czytaniu, m.in. dysleksją. Zawarte w niej ćwiczenia pomagają w nauce płynnego czytania oraz wymowy.

Program jest przeznaczony do darmowego użytku wszystkich poradni psychologiczno-pedagogicznych usprawniając ich pracę w formie zdalnej oraz stacjonarnej. Pszczółka umożliwia wykonywanie ćwiczeń zarówno podczas zajęć w gabinecie, jak i w późniejszej, samodzielnej pracy dziecka w domu. Dzięki temu podopieczny może ćwiczyć regularnie i jeszcze szybciej osiągać postępy. Pszczółka jednocześnie pozwala specjaliście oraz rodzicom na monitorowanie postępów dziecka niezależnie od miejsca, w którym korzystało ono z programu. 

Aplikacja posiada bardzo szeroki wybór ćwiczeń o zróżnicowanych poziomach trudności, co pozwala na długotrwałe wsparcie terapii poprzez pracę z programem. Dzięki motywacyjnemu systemowi nagród i pochwał, dzieci pozostają skupione i z chęcią uczą się czytać.

Warto również zwrócić uwagę na funkcję diagnostyki czytania, która dostosowuje zestawy ćwiczeń do indywidualnych potrzeb dziecka, a następnie automatycznie je zmienia się w zależności od postępów. Dodatkowo, ćwiczenia dostępne są na stronie internetowej, co pozwala rodzicom na kontynuowanie ćwiczeń w domu, bez konieczności instalowania dodatkowych programów.

Pszczółka już teraz stanowi niezawodne wsparcie w terapii przeprowadzanej na odległość. Jest to przyjemne w obsłudze, intuicyjne narzędzie, które już od kilku lat pomaga w pracy polskim specjalistom oraz nauczycielom.

Warto prześledzić poniższe opisy dwóch, wybranych ćwiczeń obrazujące potencjał aplikacji.

Ćwiczenie 525 ‘Czytanka’ znajduje się w kategorii “umiejętność czytania”. Jest to ćwiczenie przeznaczone dla dzieci uczących się czytać lub doskonalących tę umiejętność. Co druga sylaba w tekście została pogrubiona, aby ułatwić dzieciom z dysleksją proces czytania słów. Dostępna jest również zakładka, wspomagająca śledzenie danej linijki oraz słów. Ćwiczenie można wykonać podczas zajęć, a następnie ćwiczyć je w domu. Do wyboru terapeutów oraz rodziców dostępnych jest wiele różnorodnych tekstów o zróżnicowanej trudności.

Kolejnym niezawodnym ćwiczeniem jest “Trójka (dźwięk, obraz, słowo)” które ukrywa się pod numerem 509. Jest ono zaprojektowane w taki sposób, aby pomóc dziecku zapamiętać pisownię oraz wymowę podanych wyrazów. Wykorzystanie w ćwiczeniu bodźców odwołujących się do kilku zmysłów jednocześnie ułatwia dziecku przyswojenie poprawnej pisowni i wymowy. Ćwiczenie jest świetnym uzupełnieniem zajęć, a podopieczny może je wykonywać samodzielnie w domu.

Dodatkowe działy pszczółki umożliwiają ćwiczenie ortografii oraz poznawanie języków obcych, takich jak angielski, hiszpański, a od niedawna również niemiecki!

* Informacje praktyczne dla poradni *

Stosowanie aplikacji, w ramach zajęć w poradni jest całkowicie bezpłatne. Zapraszamy wszystkie zainteresowane poradnie do korzystania z Pszczółki, wystarczy zgłosić się na e-mail pomoc@pszczolka.online lub zadzwonić pod numer telefonu +48 22 211 88 33.

* Informacje praktyczne dla szkół *

Zapraszamy wszystkie szkoły do korzystania z aplikacji Pszczółka. Aplikację można wyświetlić na projektorze, tablicy interaktywnej lub komputerze. Należy zgłosić się do nas na adres e-mail: pomoc@pszczolka.online lub zadzwonić pod numer telefonu +48 22 211 88 33 i podać hasło: Pedagogika Specjalna, zyskując tym samym darmową licencję próbną, w zamian za opinię na temat aplikacji. Ze względu na okres wakacyjny darmowym dostępem do aplikacji będzie można się cieszyć aż do końca września!

Oprogramowanie zostało stworzone z pomocą finansową TACR.

Wpis powstał przy współpracy z producentem aplikacji Pszczółka

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz