Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 6 lutego 2018 roku.
Scenariusz zajęć dla dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi – dzieci nieśmiałe
Cele:
terapeutyczne:
- odreagowanie emocjonalne,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości,
- rozbudzanie gotowości do swobodnego wypowiadania się
edukacyjno – wychowawcze:
- kształtowanie umiejętności samooceny, przestrzegania norm i zasad w grupie,
- zapoznanie z nowymi sposobami ukazywania swoich mocnych stron,
- poznanie mocnych stron poszczególnych osób
Metody pracy:
– zabawa tematyczna,
– pogadanka,
– praktyczne działanie
Formy pracy :
– praca grupowa
Środki dydaktyczne:
– rekwizyty do sklepu,
– magnetofon, płyta z muzyką do piosenki
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1.Wspólne powitanie „Dzień dobry”
– Proszę, aby pomachały do mnie wszystkie dziewczynki,
– proszę, aby pomachali do mnie chłopcy,
– proszę, aby pomachały do mnie dzieci, które lubią rysować,
– proszę, aby pomachały do mnie dzieci, które lubią się bawić.
2. Zabawa „Supeł”
Dzieci stoją w kręgu, ciasno, jedno obok drugiego. Zamykają oczy i wyciągają obie ręce do środka koła. Każde stara się chwycić dłońmi inne dłonie i kiedy mu się to uda, otwiera oczy. Kiedy wszyscy już trzymają czyjeś dłonie, starają się rozplątać supeł, bez puszczania trzymanych dłoni.
3. Rozmowa na temat robienia zakupów
– Czy lubisz robić zakupy? Co najczęściej kupujesz w sklepie? Co kupiłbyś gdybyś miał dużo pieniędzy?
4. Zabawa w „czarodziejski sklep”
Czarodziejski sklep to taki, w którym można kupić wszystkie umiejętności, np.: czytanie, pisanie, liczenie, śpiewanie, rysowanie, wypowiadanie się. W sklepie nie płacimy pieniędzmi, tylko ofiarujemy coś w zamian, coś, co potrafimy, czujemy się w tym dobrzy.
„Chciałbym trochę lepiej czytać – czy mogę to tutaj kupić? – Tak możesz, ale co mi dasz w zamian? – Potrafię dość dobrze liczyć –to dam ci w zamian”. Dzieci kupują to, co dla nich ważne i potrzebne, a dają w zamian co najlepiej potrafią.
5. Pogadanka na temat zabawy
– Czy podobała się zabawa?
– Co kupowano najczęściej?
– Co kupiłem dla siebie?
– Co sam dawałeś?
Spróbujcie w ciągu najbliższych dni, dar kupiony w czarodziejskim sklepie wykorzystać i rozwinąć.
6. Zabawa ruchowa z tańcem przy muzyce
„Dwóm tańczyć się zachciało”
Dwóm tańczyć się zachciało, zachciało, zachciało,
lecz im się nie udało, fari , rifa, faj.
Kłócili się ze sobą, ze sobą, ze sobą,
ja nie chcę tańczyć z Tobą, fari , rifa, faj.
Poszukam więc innego, innego, innego,
do tańca zdolniejszego, fari , rifa, faj.
Dzieci tworzą koło, w środku znajduje się jedna para i na muzykę zaczyna tańczyć. Pozostałe dzieci tańczą po kole. Na słowa: „poszukam więc innego…”, dzieci w parze puszczają się za ręce i z koła dobierają sobie inną osobę (w środku koła są już dwie pary itd.)
Autor: Beata Mitura
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli