Scenariusz zajęć dla dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 6 lutego 2018 roku.

Scenariusz zajęć dla dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi – dzieci nieśmiałe

Cele:

terapeutyczne:

  • odreagowanie emocjonalne,
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości,
  • rozbudzanie gotowości do swobodnego wypowiadania się

edukacyjno – wychowawcze:

  • kształtowanie umiejętności samooceny, przestrzegania norm i zasad w grupie,
  • zapoznanie z nowymi sposobami ukazywania swoich mocnych stron,
  • poznanie mocnych stron poszczególnych osób

Metody pracy:

– zabawa tematyczna,

– pogadanka,

– praktyczne działanie

Formy pracy :

– praca grupowa

Środki dydaktyczne:

– rekwizyty do sklepu,

– magnetofon, płyta z muzyką  do piosenki

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1.Wspólne powitanie „Dzień dobry”

– Proszę, aby pomachały do mnie wszystkie dziewczynki,

– proszę, aby pomachali do mnie chłopcy,

– proszę, aby pomachały do mnie dzieci, które lubią rysować,

– proszę, aby pomachały do mnie dzieci, które lubią się bawić.

2. Zabawa „Supeł”

Dzieci  stoją w kręgu, ciasno, jedno obok drugiego. Zamykają  oczy i wyciągają obie ręce do środka koła. Każde stara się chwycić dłońmi inne dłonie i kiedy mu się to uda, otwiera oczy. Kiedy wszyscy już trzymają czyjeś dłonie, starają się  rozplątać supeł, bez puszczania trzymanych dłoni.

3. Rozmowa na temat robienia zakupów

– Czy lubisz robić zakupy? Co najczęściej kupujesz w sklepie? Co kupiłbyś gdybyś miał dużo pieniędzy?

4. Zabawa w „czarodziejski sklep”

Czarodziejski sklep to taki, w którym można kupić wszystkie umiejętności, np.: czytanie, pisanie, liczenie, śpiewanie, rysowanie, wypowiadanie się. W sklepie nie płacimy pieniędzmi, tylko ofiarujemy coś w zamian, coś, co potrafimy, czujemy się w tym dobrzy.

„Chciałbym trochę lepiej czytać – czy mogę to tutaj kupić? – Tak możesz,  ale co mi dasz w zamian? – Potrafię dość dobrze liczyć –to dam ci w zamian”. Dzieci kupują to, co dla nich ważne i potrzebne, a dają w zamian co najlepiej potrafią.

 5. Pogadanka na temat zabawy

– Czy podobała się zabawa?

– Co kupowano najczęściej?

– Co kupiłem dla siebie?

– Co sam dawałeś?

Spróbujcie w ciągu najbliższych dni, dar kupiony w czarodziejskim sklepie wykorzystać i rozwinąć.

6. Zabawa ruchowa z tańcem przy muzyce

„Dwóm tańczyć się zachciało”

Dwóm tańczyć się zachciało, zachciało, zachciało,
lecz im się nie udało, fari , rifa, faj.

Kłócili się ze sobą, ze sobą, ze sobą,
ja nie chcę tańczyć z Tobą, fari , rifa, faj.

Poszukam więc innego, innego, innego,
do tańca zdolniejszego, fari , rifa, faj.

Dzieci tworzą koło, w środku znajduje się jedna para i na muzykę zaczyna tańczyć. Pozostałe dzieci tańczą po kole. Na słowa: „poszukam więc innego…”, dzieci w parze puszczają się za ręce i z koła dobierają sobie inną osobę (w środku koła są już dwie pary itd.)

 

Autor: Beata Mitura 

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz