Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 8 maja 2018 roku.
Temat: Zwierzęta – naj!
Cele projektu
Uczeń:
- rozpoznaje niektóre zwierzęta egzotyczne, nazywa je i charakteryzuje
- posługuje się słownictwem związanym ze zwierzętami egzotycznymi, ich środowiskiem naturalnym
- umie posługiwać się mapą (globusem) i odnajdywać na niej poszukiwane miejsca
- umie postępować zgodnie ze wskazówkami
- potrafi współpracować w zespole
- Wybór zagadnienia.
Projekt proponowany do zrealizowania jako rozwinięcie działu: „Odkrywamy tajemnice świata zwierząt”, podręcznik dla klasy szóstej szkoły podstawowej, wyd. Nowa Era.
2. Opracowanie programu projektu i harmonogramu działań.
a) Wspólny wybór kategorii, według których będą wyszukiwane zwierzęta:
- największe zwierzę
- największe zwierzę lądowe
- największa ryba
- największy owad
- największy ptak
- największy gryzoń itp.
b) Wspólne określenie typu informacji, które powinny być zawarte w każdym opisie:
- wygląd
- środowisko życia
- sposób odżywiania się
- cechy charakterystyczne – ciekawostki.
c) Ustalenie etapów wykonania projektu – harmonogramu działań.
3. Realizacja projektu.
a) Podział klasy na dwie grupy (różne liczebnie) – ZOOLODZY i INFORMATYCY.
Podział ZOOLOGÓW na drodze losowania na 3-osobowe zespoły, wyznaczenie lidera, który jest odpowiedzialny za kontakt z nauczycielem i poprawne wykonanie zadania. Lider losuję 3 kategorie zwierząt (w zależności od ilości ustalonych kategorii i liczebności klasy). Dodatkowo każda grupa ma za zadanie przygotowanie dodatkowej „atrakcji” o swoich zwierzętach, np. quiz, memory, krzyżówka itp. do wykonania przez rówieśników oglądających prezentację projektu.
b) Realizacja projektu odbywa się w dwóch etapach:
Zoolodzy mają określony czas na przygotowanie informacji o wylosowanych kategoriach zwierząt – w postaci plików tekstowych lub/i graficznych lub/i filmu, pamiętając o podaniu źródeł informacji.
c) Informatycy mają określony czas na stworzenie prezentacji multimedialnej z materiałów uzyskanych od Zoologów.
4. Prezentacja projektu.
Stworzony materiał zostanie zaprezentowany przed klasami równoległymi i/lub rodzicami.
5. Ocena projektu.
Oceniane elementy prezentacji:
- zgodność z tematem
- poziom merytoryczny
- uporządkowany i logiczny układ prezentacji
- oryginalna i pomysłowa forma prezentacji
- zaangażowanie wszystkich członków zespołów w zaprezentowanie projektu
- dbałość o zainteresowanie odbiorców
- wykorzystanie zaplanowanego czasu.
6. Ewaluacja projektu.
Ewaluacja całościowa zostanie przeprowadzona po zakończeniu projektu na podstawie danych zebranych w trakcie jego realizacji (obserwacji, opinii uczniów) oraz ankiety końcowej adresowanej do uczniów (realizacja celów).
Badawczy projekt edukacyjny z przyrody opracowała Katarzyna Kała
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli