Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 8 maja 2019 roku.
Charakterystyka programu
Program jest przeznaczony dla uczniów klasy I-III mających specyficzne trudności w nauce wynikające z niepełnosprawności ukrytej – zespołu FAS. Jest zgodny z treściami zawartymi w podstawie programowej kształcenia ogólnego i oparty o program nauczania dla I-ego etapu – edukacji wczesnoszkolnej.
W zajęciach będzie uczestniczył uczeń, który posiada opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz potwierdzony zespół FAS. Ich celem jest usprawnianie zaburzonych funkcji wynikających z nieharmonijnego rozwoju psychoruchowego. Program będzie realizowany w wymiarze 1 godziny tygodniowo w roku szkolnym 2017/2018.
Program został opracowany na podstawie:
- poczynionych przez wychowawcę, innych nauczycieli i specjalistów obserwacji i spostrzeżeń,
- opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,
- informacji od rodziców,
- dostępnej literatury na temat zespołu FAS.
Charakterystyka zaburzeń wynikających z zespołu FAS
U dzieci z zespołem FAS wyróżniamy dwie główne grupy zaburzeń: pierwotne i wtórne.
Zaburzenia pierwotne powstają na skutek uszkodzenia mózgu, które następuje w wyniku spożywania alkoholu przez matkę w czasie okresu ciąży. O ich rodzaju i wielkości decyduje ilość wypitego alkoholu, częstotliwość picia w czasie ciąży, a także stan zdrowia czy wiek matki.
Nieharmonijny rozwój psychoruchowy:
- ok. połowa zdiagnozowanych dzieci ma rozpoznaną niepełnosprawność intelektualną różnego stopnia,
- uczeń z FAS może mieścić się w normie lub być na jej pograniczu, co pozwala mu, przy minimalnym wsparciu, otrzymać promocję do następnej klasy,
- dzieci z FAS mają mało wydajną pamięć bezpośrednią,
- mają trudności z uogólnianiem, przewidywaniem i planowaniem,
- trudno im przewidzieć konsekwencje swoich działań, a także myśleć abstrakcyjnie,
- często są nadwrażliwe na dotyk,
- wiele z tych dzieci może przejawiać uzdolnienia w pewnych dziedzinach: np. muzyka, posługiwanie się komputerem czy sport.
Zaburzenia wtórne nie są zaburzeniami wrodzonymi, ale wynikają z nienależytej opieki nad dzieckiem z FAS. Można im zapobiec pomagając rodzicom i opiekunom w zrozumieniu ograniczonych możliwościach dziecka. Mogą się przejawiać:
- zmęczenie, znużenie, lęki, niepokoje,
- bezradność, wycofanie,
- izolowanie się, trudności w kontaktach z innymi,
- zachowania agresywne,
- trudności w szkole i w domu.
Zaburzenia w funkcjonowaniu poznawczym, które można zaobserwować u dzieci z FAS:
- trudności w nauce,
- deficyt uwagi z nadpobudliwością psychoruchową,
- trudności z uogólnianiem,
- problemy z pamięcią,
- trudności ze zrozumieniem relacji występujących pomiędzy przyczyną, a skutkiem,
- trudności z przetwarzaniem i odbiorem informacji słuchowych.
Zaburzenia w funkcjonowaniu społecznym i emocjonalnym:
- problemy z szanowaniem cudzej własności,
- trudności ze zrozumieniem i przewidywaniem konsekwencji postępowania,
- uleganie wpływom i wykorzystywaniu przez innych,
- problemy z nawiązywaniem i utrzymywaniem przyjaźni,
- zbytnie spoufalanie się z obcymi,
- problemy z odtwarzaniem faktów.
Fizjologiczne funkcjonowanie dzieci z FAS:
- nadwrażliwość lub słaba wrażliwość na dotyk,
- brak poczucia głodu czy sytości,
- trudności w odbiorze wrażeń,
- trudności z czuciem zimna i gorąca,
- problemy z koordynacją,
- trudności w osądzie odległości dzielącej dziecko od przedmiotów,
- niskie napięcie mięśniowe,
- zaburzenia funkcjonowania wielu odruchów,
- trudności z widzeniem i słyszeniem,
- deficyt wzrostu,
- skrzywienie kręgosłupa,
- łamliwe kości, problemy ze stawami.
Cel główny programu
Najważniejszym celem programu jest zaplanowanie i przeprowadzenie w sposób kontrolowany, systematyczny i kompleksowy działań usprawniających zaburzone funkcje wynikające z nieharmonijnego rozwoju wynikającego z zespołu FAS.
Cele ogólne:
- usprawnianie zaburzonych funkcji, a tym samym ułatwienie opanowania umiejętności i wiadomości programowych przewidzianych na etapie klas I-III,
- przezwyciężanie trudności w czytaniu i pisaniu,
- wspomaganie rozwoju dziecka,
- stworzenie odpowiednich warunków do wszechstronnego i zgodnego z możliwościami rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego.
Cele szczegółowe:
- usprawnianie procesów analizy i syntezy wzrokowej,
- rozwijanie procesów syntezy i analizy słuchowej,
- usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
- rozwijanie sprawności manualnej i ćwiczenie koncentracji uwagi,
- usprawnianie zaburzonych funkcji percepcyjno-motorycznych,
- wspomaganie dziecka w opanowaniu wiadomości i umiejętności przewidzianych w Podstawie Programowej,
- rozwijanie zainteresowań i wspieranie w rozbudzaniu motywacji do uczenia się.
Strategie postępowania z uczniem z FAS:
1. Sposoby łagodzenia napięć i frustracji.
Stosowanie prostego słownictwa i krótkich poleceń, podkreślanie ich gestem i mimiką.
2. Sposoby redukujące nadmiar bodźców.
Przygotowanie odpowiedniego miejsca dla ucznia, przykrywanie zbędnych elementów dla zminimalizowania ilości bodźców.
3. Sposoby pozwalające utrzymać rutynę i strukturę.
Stały rozkład dnia, rozmowy z uczniem przed wprowadzeniem zmian, rutyna.
4. Sposoby pozwalające ograniczyć nadaktywność ucznia.
Ćwiczenia ruchowe w czasie zajęć, krótkie przerwy na ruch lub zabawę.
5. Sposoby radzenia sobie z wybuchami agresji i złości u ucznia.
Rozpoznawanie objawów poprzedzających wybuch złości, rozmowy z uczniem, przerywanie zabaw nacechowanych agresją, ustalanie przyczyn wybuchu agresji, ustalenie regulaminu i odwoływanie się do niego w kryzysowych sytuacjach, pomoc specjalistów.
Strategie sprzyjające rozwijaniu atmosfery życzliwości i tolerancji:
- rozmowa z uczniami o problemach, chorobach i deficytach, które dotyczą większości ludzi,
- zachęcanie, nagradzanie i okazywanie szacunku wszystkim uczniom,
- nie rozmawiać o cechach, zaletach lub ograniczeniach uczniów w ich obecności.
Działania edukacyjne
- Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych:
– ćwiczenia angażujące rozległe grupy mięśniowe, rozluźniające napięcia mięśni ramienia i przedramienia,
– ćwiczenia aktywizujące i stymulujące odpowiednie obrazy mózgu (metoda Dennisona),
– ćwiczenia relaksacyjne,
– ćwiczenia manualne rozwijające umiejętność kontroli ruchów graficznych i płynnych ruchów rąk, usprawniające małe ruchy ręki, poprawiające grafikę pisma,
– kształtowanie drobnych ruchów dłoni i palców;
- Ćwiczenia słuchu fonemowego:
– ćwiczenia prawidłowego przeprowadzenia syntezy i analizy głoskowej i sylabowej wyrazów;
- Ćwiczenia wrażliwości słuchowej i koncentracji:
– wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków z otoczenia, odgłosów przyrody itp.,
– ćwiczenia rytmiczne,
– ćwiczenia słuchu fonematycznego, analiza zdań na słowa oraz sylaby z klaskaniem lub stukaniem, liczenie sylab, tworzenie wyrazów od danej głoski;
- Usprawnianie funkcji analizatora wzrokowego i orientacji przestrzennej:
– ćwiczenia na materiale konkretnym (dobieranie par, wyszukiwanie różnic),
– ćwiczenia na materiale obrazkowym (dzielenie obrazków na mniejsze części, ponowne ich łączenie),
– ćwiczenia w oparciu o materiał literowy (wyszukiwanie w tekście podanych liter, różnicowanie liter najczęściej mylonych przez dzieci),
– kształtowanie orientacji przestrzennej i orientacji w schemacie własnego ciała;
- Ćwiczenia rytmiczne;
- Ćwiczenia na koncentrację uwagi;
- Ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacające słownik;
- Kształtowanie i usprawnianie czytania i pisania:
– ćwiczenie czytania i pisania,
– ćwiczenie umiejętności przepisywania,
– ćwiczenie umiejętności pisania z pamięci,
– proste ćwiczenia ortograficzne i stylistyczne,
– praca nad płynnością i poprawnością czytania,
– wykształcenie umiejętności cichego czytania ze zrozumieniem;
- Rozwiązywanie zadań matematycznych:
– przeliczanie elementów w zbiorach i porównywanie ich,
– rozwiązywanie zadań tekstowych,
– porządkowanie i porównywanie liczb,
– wykonywanie działań matematycznych (dodawanie, odejmowani, mnożenie, dzielenie) zgodnie z możliwościami dziecka, z użyciem konkretów.
Zasady prowadzenia zajęć
- Dostosowanie zadań oraz czasu ich trwania do możliwości dziecka.
- Zapewnienie warunków do utrwalania prawidłowych umiejętności i wyrównywanie braków edukacyjnych.
- Systematyczne mobilizowanie dziecka do wykonywania zadań poprzez wykorzystywanie różnorodnych form i metod pracy.
- Stawianie zadań dostosowanych do możliwości ucznia i powolne przechodzenie do zadań bardziej złożonych.
Metody pracy:
- aktywizujące,
- poglądowe,
- słowne,
- praktycznego działania,
- audiowizualne,
- zabawy i gry dydaktyczne.
Środki dydaktyczne:
karty pracy, płyty CD, komputerowe programy edukacyjne, pomoce reedukacyjne, zeszyt komunikacyjny z rodzicami.
Ewaluacja zajęć
Ewaluacja będzie realizowana poprzez pomiar osiągnięć ucznia na bieżąco, obserwację podczas zajęć, testy sprawdzające. Przewiduje się 3 rodzaje ewaluacji:
- wstępna diagnoza (określenie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów przed rozpoczęciem pracy z programem), ankieta dla rodziców w której określą umiejętności i problemy ucznia,
- pomiar osiągnięć ucznia na bieżąco,
- końcowa diagnoza (poziom opanowania umiejętności przez ucznia na zakończenie programu) ankieta dla rodziców, w której określą czy zostały zauważone postępy u ucznia wynikające z pracy z programem.
Narzędzia ewaluacyjne:
- prace ucznia,
- oceny opisowe (okresowa i końcoworoczna),
- ankieta dla rodziców.
Przewidywane osiągnięcia końcowe ucznia:
- usprawni analizę i syntezę wzrokową,
- utrwali strukturę graficzną liter,
- udoskonali syntezę słuchową,
- usprawni naukę czytania, pisania i liczenia,
- poprawi sprawność manualną.
Uwagi o realizacji programu
Program jest skorelowany z programem realizowanym na zajęciach z całą klasą. Dobór form i metod pracy jest uzależniony od aktualnych możliwości ucznia, oraz stopnia i rodzaju zaburzeń. Zajęcia powinny być różnorodne, prowadzone w takiej formie, aby uczeń miał szansę na odniesienie sukcesu.
Bibliografia
D. Hryniewicz: Dziecko, które nigdy nie dorośnie, Wyd. Edukacyjne Parpamedia, Warszawa 2007
D. Hryniewicz: Specyfika pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom z FAS, Wyd. Edukacyjne Parpamedia, Warszawa 2007
M. Klecka: Objawy i wczesne rozpoznanie FAS w Bliżej Przedszkola 4 (31)
M. Klecka: FAS w oczach najbliższych i specjalistów opoka.org.pl
Opracowała: Joanna Słowińska
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli