Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 29 września 2022 roku.
Temat: Usprawnianie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej oraz doskonalenie umiejętności zapamiętywania.
Prowadząca: Karolina Senio
Data przeprowadzenia zajęć: 24.10.2018 r.
Liczba dzieci: 1 (dziewczynka, 4 lata)
Czas realizacji: 45 min
Metody i techniki:
motoryczno-kinestetyczna, muzykoterapia, wzrokowo-słuchowa, metoda malowania dziesięcioma palcami
Formy pracy:
indywidualna
Środki dydaktyczne:
farby, papier, płyta z muzyką relaksacyjną i odgłosami zwierząt, ilustracje zwierząt
Cele ogólne:
- utrwalanie potrzebnego rytmu i płynności dla dobrej kondycji ręka – oko
- rozwijanie sprawności słuchowej i identyfikacji dźwięków
- poznanie różnych sposobów zapamiętywania sprzyjających rozwojowi form świadomego i celowego uczenia się
- wdrażanie do pokonywania stawianych trudności
- rozwijanie wyobraźni plastycznej
- rozwijanie sprawności manualnej
- wyrabianie właściwej postawy podczas zajęć
Cele operacyjne – dziecko:
- potrafi skupić uwagę nad wykonywanym zadaniem
- utrwali zasób doświadczeń akustycznych i słownictwa
- doskonali spostrzegawczość i koncentrację
- potrafi samodzielnie i prawidłowo dobrać nazwy zwierząt
Przebieg zajęć:
1. Powitanie.
2. Zaproszenie dziecka do wspólnej zabawy, objaśnienie celu zajęć.
3. Gimnastyka mózgu „Leniwe ósemki”- kreślenie płynnym ruchem „leniwych ósemek” (kciukiem najpierw jednej ręki, potem drugiej, obiema splecionymi rękami, w powietrzu, na szarym papierze – mazakiem).
4. Rozpoznawanie zwierząt na ilustracjach – dziecko zapoznaje się z treścią obrazków, samodzielnie nazywa zwierzęta, które zna.
5. Różnicowanie odgłosów zwierząt – dziewczynka wysłuchuje się w nagrania z płyty i znajduje odpowiednią ilustrację związaną z danym odgłosem.
6. Zabawa pamięciowa „Zgadnij, jakiego zwierzęcia brakuje”- nauczyciel chowa jeden obrazek ze zwierzęciem, a zadaniem dziecka jest odgadywanie, którego brakuje.
7. Malowanie farbami plakatowymi (palcami) sylwetki kota, nazywanie kolorów – podczas pracy dziecku towarzyszy muzyka relaksacyjna.
8. Podsumowanie zajęć: pochwała ustna, nagrodzenie dziecka.
9. Pożegnanie.
Autor: Karolina Senio – Czytelniczka Portalu