Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 1 czerwca 2021 roku.
Grupowy Program z Religii
dla dzieci i młodzieży z autyzmem oraz niepełnosprawnością umiarkowaną i znaczną
Rok szkolny
Imię i nazwisko: (konkretny wychowanek)
Data urodzenia:
Etap edukacyjny/klasa:
Rodzaj niepełnosprawności:
Prowadzący zajęcia:
I. Cel główny:
- kształtowanie umiejętności społecznych i komunikacyjnych poprzez: rozwijanie poznania wiary, wychowanie liturgiczne, formację moralną, wychowanie do modlitwy, wychowanie do życia wspólnotowego, wprowadzenie do misji
II. Cele szczegółowe:
- kształtowanie umiejętności witania/żegnania się z katechetą, koleżanką, kolegami
- kształtowanie umiejętności oznajmiania swojej obecności w czasie jej sprawdzania, zgłaszania się, gdy chce się coś powiedzieć
- kształtowanie umiejętności wykonywania poleceń katechety
- kształtowanie umiejętności budowania wspólnego pola uwagi
- kształtowanie umiejętności naśladownictwa katechety
- kształtowanie umiejętności samodzielnego odtwarzania gestów do piosenek/wierszy religijnych
- kształtowanie umiejętności śpiewania religijnych piosenek
- kształtowanie umiejętności dopasowywania i sortowania obrazków, zdjęć, przedmiotów religijnych
- kształtowanie umiejętności czekania na swoją kolej
- kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktu wzrokowego, utrzymania kontaktu wzrokowego
- rozpoznawanie postaci, przedmiotów, czynności religijnych na obrazku, konkrecie oraz wydarzeń religijnych
- kształtowanie umiejętności wykonywania w sposób samodzielny dostosowanych zadań
- kształtowanie umiejętności samoobsługowych i porządkowych – sygnalizowanie katechecie potrzeb fizjologicznych, chęci umycia rąk po wykonanym zadaniu (klejeniu, malowaniu itp.), sprzątanie stanowiska pracy po wykonanym zadaniu, organizacja miejsca pracy (łączenie stolików, przygotowywanie krzeseł)
- nauka modlitwy: postaw modlitewnych, przeżegnania się, tekstu modlitwy
- kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy, akceptacji kolegów i koleżanek, katechety oraz terapeutów
III. Sposoby i formy realizowania:
- organizowanie sytuacji, w których katecheta wita/żegna się z wychowankami
- odczytywanie obecności
- aranżacja sytuacji, w których katecheta prosi o wykonanie prostej czynności, np. otwórz zeszyt
- tworzenie sytuacji, w których wychowanek z katechetą lub innymi wychowankami wykonuje wspólnie zadanie
- nauka przeżegnania się oraz wykonywanie gestów do piosenek religijnych poprzez naśladownictwo katechety oraz samodzielnie – z pamięci
- nauka śpiewania religijnych piosenek
- organizowanie sytuacji, w których wychowankowie dopasowują i sortują obrazki, zdjęcia, przedmioty religijne
- aranżacja sytuacji, w których wychowankowie wykonują zadanie po kolei, ucząc się czekania na swoją kolej, wskazują czyja kolej jest w danym momencie
- tworzenie sytuacji, w których wychowankowie, wykonując zadanie, nawiązują kontakt wzrokowy z katechetą, pozostałymi wychowankami, utrzymują kontakt wzrokowy
- aranżacja sytuacji, w których wychowankowie rozpoznają postaci, przedmioty i czynności religijne
- organizowanie sytuacji, w których wychowankowie będą mieli możliwość samodzielnego wykonywania zadania
- tworzenie sytuacji, w których wychowankowie będą mieli potrzebę zakomunikowania, że chcą umyć ręce, sytuacji, w których będą mieli okazję do wykonywania czynności porządkowych, będą organizowali stoliki i krzesła na zajęcia
- aranżacja sytuacji, w których wychowankowie będą mieli okazję do modlitwy
- tworzenie sytuacji, w których wychowankowie będą wspólnie wykonywali różne aktywności, wzajemnie się akceptowali
……………………………………………..
(podpis katechety)
Zapoznałam/łem się i akceptuję do realizacji:
………………………………………………
(podpis)
Program z religii opracowała: Katarzyna Krysik – Czytelniczka Portalu