Rozwijanie umiejętności samoobsługowych – Higiena nosa

Opublikowano: 12 kwietnia 2015 roku

Scenariusz zajęć indywidualnych dla ucznia upośledzonego w stopniu umiarkowanym

Rozwijanie umiejętności samoobsługowych

  1. Powitanie.
  2. Słuchanie piosenki „Wycieranie nosa” z płyty „Miś i Margolcia „ (dostępna w serwisie You Tube).
  3. Rozmowa na temat piosenki.
  4. – Co miała Margolcia? (co robiła)
    – Co wtedy brała?
    – A gdzie miała zawsze chusteczkę?

    My dzisiaj na zajęciach będziemy się uczyć dmuchać nosek, aby był czysty, ale najpierw musimy się do tego przygotować.

  5. Dmuchanie piórka.
  6. Połóż na stole piórko i powiedz dziecku, by je zdmuchnęło. Gdy to zrobi, daj mu trudniejsze zadanie: piórko trzeba zdmuchnąć, nie otwierając ust. Gdy spróbuje, zorientuje się, że powietrze można wydmuchiwać także nosem. Połóż mu piórko przed nosem i poproś o dmuchnięcie w nie tak, by się poruszyło (buzia musi być zamknięta).

  7. Dmuchanie nosa w chusteczkę – ćwiczenia praktyczne.
  8. Weź chusteczkę i rozłóż ją. Przyłóż ją do nosa i wydmuchaj nos (nie otwieraj buzi). Teraz wytrzyj nos (brodę). Wyrzuć chusteczkę do kosza. Czynność można kilkakrotnie powtarzać.

    Pamiętaj, że brudną chusteczkę zawsze wyrzucamy do kosza (mieszkają na niej bakterie, które powodują choroby).

    A teraz idź do łazienki i umyj ręce.

  9. Rozmowa na temat zapobiegania zarażania się katarem na podstawie wiersza „Wędrujący katar” M. Terlikowskiej
  10. Posłuchaj teraz  co przydarzyło się dzieciom w pewnej klasie.

    W szkole na ulicy Szpaczej

    Chodzą żywe rozpylacze: Apsik!

     Kicha Renia, kicha Ania,

    żadna buzi nie zasłania.

    – Apsik!

    Ania wprost na Milę

    no i Mila też za chwilę:

    – Apsik!

    Teraz katar już rozpyla

    Renia, Ania, no i Mila

    – Apsik!

    Jaś się przysiadł do Piotrusia

    więc i Piotruś kichnąć musiał:

    – Apsik!

    Nim do klasy weszła pani,

    wszyscy byli zakichani:

    – Apsik! Apsik! Apsik!

    A jest na to prosta rada:

    Nie kichajcie na sąsiada (…)

    – Dlaczego wszystkie dzieci kichały?

    – Co można robić, by nie zarażać innych katarem?

    – Czego trzeba używać, gdy ma się katar

  11. Ozdabianie pudełka na chusteczki  do nosa.
  12. Na tekturowe pudełko po zużytych chusteczkach higienicznych naklejamy skrawki kolorowego papieru lub inne wzory.

Przygotowała mgr Maria Osuch

Bookmark the permalink.

Kursy online dla nauczycieli:

Dodaj komentarz