Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 12 kwietnia 2015 roku.
Scenariusz zajęć indywidualnych dla ucznia upośledzonego w stopniu umiarkowanym
- Powitanie.
- Słuchanie piosenki „Wycieranie nosa” z płyty „Miś i Margolcia „ (dostępna w serwisie You Tube).
- Rozmowa na temat piosenki.
- Dmuchanie piórka.
- Dmuchanie nosa w chusteczkę – ćwiczenia praktyczne.
- Rozmowa na temat zapobiegania zarażania się katarem na podstawie wiersza „Wędrujący katar” M. Terlikowskiej
- Ozdabianie pudełka na chusteczki do nosa.
– Co miała Margolcia? (co robiła)
– Co wtedy brała?
– A gdzie miała zawsze chusteczkę?
My dzisiaj na zajęciach będziemy się uczyć dmuchać nosek, aby był czysty, ale najpierw musimy się do tego przygotować.
Połóż na stole piórko i powiedz dziecku, by je zdmuchnęło. Gdy to zrobi, daj mu trudniejsze zadanie: piórko trzeba zdmuchnąć, nie otwierając ust. Gdy spróbuje, zorientuje się, że powietrze można wydmuchiwać także nosem. Połóż mu piórko przed nosem i poproś o dmuchnięcie w nie tak, by się poruszyło (buzia musi być zamknięta).
Weź chusteczkę i rozłóż ją. Przyłóż ją do nosa i wydmuchaj nos (nie otwieraj buzi). Teraz wytrzyj nos (brodę). Wyrzuć chusteczkę do kosza. Czynność można kilkakrotnie powtarzać.
Pamiętaj, że brudną chusteczkę zawsze wyrzucamy do kosza (mieszkają na niej bakterie, które powodują choroby).
A teraz idź do łazienki i umyj ręce.
Posłuchaj teraz co przydarzyło się dzieciom w pewnej klasie.
W szkole na ulicy Szpaczej
Chodzą żywe rozpylacze: Apsik!
Kicha Renia, kicha Ania,
żadna buzi nie zasłania.
– Apsik!
Ania wprost na Milę
no i Mila też za chwilę:
– Apsik!
Teraz katar już rozpyla
Renia, Ania, no i Mila
– Apsik!
Jaś się przysiadł do Piotrusia
więc i Piotruś kichnąć musiał:
– Apsik!
Nim do klasy weszła pani,
wszyscy byli zakichani:
– Apsik! Apsik! Apsik!
A jest na to prosta rada:
Nie kichajcie na sąsiada (…)
– Dlaczego wszystkie dzieci kichały?
– Co można robić, by nie zarażać innych katarem?
– Czego trzeba używać, gdy ma się katar
Na tekturowe pudełko po zużytych chusteczkach higienicznych naklejamy skrawki kolorowego papieru lub inne wzory.
Przygotowała mgr Maria Osuch