Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 3 czerwca 2019 roku.
Temat: Zabawy z przestrzenią – utrwalanie stosunków przestrzennych
Prowadzący: Sylwia Mrowiec
Zespół edukacyjno-terapeutyczny
Ilość uczniów: 7
Czas trwania: 45 minut
Data: 27 kwietnia 2018 r.
Cele szczegółowe:
- kształtowanie świadomości własnego ciała
- różnicowania prawej i lewej strony ciała
- prawidłowe określanie położenia przedmiotów
Uczeń potrafi:
- rozróżnić prawą i lewą stronę swojego ciała
- nazwać i wskazać części ciała
- prawidłowo nazywać położenie przedmiotów
- współdziałać w grupie
Forma organizacyjna pracy:
- grupowa
- indywidualna
Metody:
- instruktaż
- praktycznego działania
- słowna
Pomoce dydaktyczne:
- nagrania muzyki
- piosenki na płycie CD
- odtwarzacz CD
- karty pracy
Przebieg zajęć
1. Określenie prawej, lewej strony ciała.
Nauczyciel prosi kolejno uczniów o podniesienie prawej, lewej ręki, prawej, lewej nogi. Następnie prosi o wskazanie: głowy, brzucha, pleców. Uczniowie stają dwójkami naprzeciwko siebie. Ich zadaniem jest wskazać nawzajem: głowa, ręce, brzuch, nogi, plecy.
2. Taniec do piosenki Woogie Boogie.
Uczniowie tańczą piosenkę, prawidłowo wykonując ją.
3. Ćwiczenia wyrabiające szybką orientację w przestrzeni.
Wybrany uczeń będzie wykonywał polecenia kolegów: np. usiądź na krześle, stań obok krzesła, stań za krzesłem itp.
4. Utrwalenie stron ciała.
Uczniowie mają za zadanie odrysować swoje dłonie na kartce papieru. Prawidłowo wykonują zadanie.
5. Ćwiczenia w stosowaniu określeń dotyczących stosunków przestrzennych.
Uczniowie dostają karty pracy. Pracują w grupach 2-osobowych. Ich zadaniem jest określić położenie przedmiotów zgodnie z instrukcją. Utrwalenie pojęć: nad, obok, na, przed.
6. Zakończenie zajęć.
Podsumowanie – Zabawa ruchowa do piosenki „Głowa, ramiona, kolana, pięty”.
Autor: Sylwia Mrowiec – Czytelniczka Portalu