Zabawy usprawniające funkcje słuchowe – konspekt zajęć „Dzień kotka Mruczka”

Opublikowano: 25 maja 2018 roku

Konspekt zajęć dla klasy I-III szkoły podstawowej specjalnej

dla dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną

 

Temat: „Dzień kotka Mruczka” – zabawy usprawniające funkcje słuchowe

Cel główny: doskonalenie słuchu fizjologicznego

Cele operacyjne

Dziecko potrafi:

  1. Przyporządkować dźwięk do przedmiotu, zwierzęcia na obrazku i naśladować go
  2. Rozpoznawać i nazywać słyszane odgłosy, określić ich pochodzenie
  3. Zlokalizować źródło dźwięku
  4. Regulować siłę i długość fazy wydechowej
  5. Zrelaksować się przy pomocy muzyki i sugestii prowadzącego
  6. Uruchomić wyobraźnię i wczuć się w proponowaną rolę
  7. Przestrzegać ustalonych reguł zabawy

Metody:

  • polisensoryczne
  • zadaniowe
  • aktywizujące i integrujące

Środki dydaktyczne:

  • ilustracje obiektów i zwierząt wydających dźwięki i głosy
  • ping-pong
  • magnetofon
  • skrawki papierków
  • słomki
  • pluszaki, maskotki
  • kaseta z odgłosami przyrody, odgłosami zwierząt wiejskich – piosenka „Stary kaczor fermę miał”
  • nagrane odgłosy miasta

Przebieg zajęć

Część wstępna

1. Powitanie – Prowadzący wita uczniów, może wykorzystać piosenkę: „Witaj Kasiu, witaj Kasiu jak się masz…”

2. Zapoznanie uczniów z tematem zajęć. Prowadzący wyjaśnia dzieciom, jakiemu zagadnieniu będą poświęcone dzisiejsze zajęcia.

Prowadzący opowiada historyjkę: „Kotek Mruczek mieszka w ogromnym, ogromnym mieście. Ze swojego okna widzi on wiele ciekawych rzeczy i słyszy mnóstwo różnych dźwięków. Czasem jest tym bardzo zmęczony i marzy o odpoczynku w ciszy i spokoju. Dlatego pewnego ranka wybrał się on z wizytą na wieś do swojego przyjaciela – kotka Rudzika”.

Zajęcia właściwe

3. Kotek Mruczek opowiada swojemu przyjacielowi o różnych dźwiękach, które słyszy w swoim mieście, używając onomatopei. Dzieci pomagają mruczkowi (na polecenie prowadzącego).

Prowadzący – Pod moim oknem jeżdżą samochody: zium, zium, zium, zium (dzieci powtarzają po prowadzącym, mogą same podawać dźwięki), czasem daleko słychać turkot kół pociągu: ciuch, ciuch, ciuch…. Na korytarzu stukają  obcasy butów sąsiadki: stuk, stuk, stuk, stuk… Za ścianą sąsiad coś przybija lub np., wiesza obrazek: buch, buch, buch… Dzwonią przejeżdżające tramwaje: dzyń, dzyń, dzyń, dzyń…

Podczas opowiadania dzieciom prezentowane są obrazki.

4. Rudzik przedstawia Mruczkowi zwierzęta mieszkające w gospodarstwie (prowadzący prezentuje uczniom ilustracje zwierząt mieszkających w gospodarstwie wiejskim) – ćwiczenie słuchowe.

Prowadzący śpiewa wspólnie z uczniami piosenkę „Stary kaczor fermę miał” z naśladowaniem głosów kolejnych zwierząt. (Dzieci wspólnie z prowadzącym śpiewają piosenkę, potem w prowadzący wskazuje na dane dziecko, a ono naśladuje to zwierzątko, o którym była mowa w trakcie śpiewania).

5. Mruczek pomaga Rudzikowi sprzątać jego mieszkanie – Prowadzący rozdaje dzieciom słomki i skrawki papierków. Na środku stołu, biurka wyznacza miejsce lub ustawia kubełek, koszyczek, do którego dzieci przy pomocy słomek (własnego oddechu) będą zbierać śmieci, które prowadzący rozrzuca – ćwiczenie oddechowe.

6. „Czy to dźwięk z twojego domu, czy z mojego?” – Kotki (dzieci) bawią się w rozpoznawanie i poprawne nazywanie nagranych na taśmie magnetofonowej dźwięków z ćw. 3 i ćw. 4.

Dzieci są podzielone na 2 grupy na grupę „Rudzików” i „Mruczków”. Zabawa ma charakter rywalizacji.

7. Drużyny kotków grają mecz w ping – ponga. Piłeczka przesuwana jest przy pomocy dmuchania. Drużyny ustawiają się naprzeciwko siebie przy stole. Wygra ta drużyna, która najwięcej razy przesunie piłeczkę przy pomocy dmuchania – ćwiczenie oddechowe.

8. „Kotki polują na myszy” – (ćwiczenie służy rozpoznawaniu przez dzieci źródła dźwięku). Uczestnicy zabawy siedzą w kole i wydają dźwięki (pi, pi, pi, naśladując myszki). Wybrane dziecko stojące w środku koła czyli „kotek”, który ma zasłonięte lub zamknięte oczy, wskazuje „myszkę” (lokalizuje źródło dźwięku).

Zakończenie zajęć 

9. „Kotki są zmęczone” – Dzieci wykonują polecenia prowadzącego. Uczniowie leżąc na plecach, kołyszą delikatnie umieszczone na brzuchu pluszaki. Oddech dzieci ma być spokojny, miarowy – ćwiczenie relaksacyjne.

10. „Kotki”- czyli dzieci „zasypiają” słuchając muzyki relaksacyjnej z odgłosami przyrody, którą puszcza im prowadzący, dzieci wczuwają się w słuchaną muzykę, relaksują się, „udają”, jak prosi prowadzący, że zasypiają – ćwiczenie relaksacyjne.

11. Jest ranek. Wyspane kotki budzą się, powoli przeciągają (według poleceń prowadzącego), rozprostowują, rozciągają. Są zadowolone i wypoczęte, rozluźnione. Mruczą i wstają.

12. Pożegnanie – pochwalenie dzieci przez prowadzącego za aktywny udział w zajęciach.

 

W scenariuszu wykorzystano ćwiczenia logopedyczne, przygotowywane jako pomysły na studiach logopedycznych w Opolu u dr Urszuli Kalicińskiej

 

Autor: Aleksandra Czeleń

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

 

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz