Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 24 maja 2016 roku.
Dzieci z MPD (mózgowe porażenie dziecięce) – oprócz dominujących zaburzeń ruchowych (niedowłady kończyn, ruchy mimowolne, zaburzenia równowagi), występować mogą różnego stopnia opóźnienia rozwoju umysłowego, zaburzenia zachowania, uszkodzenia narządu wzroku, słuchu i nieprawidłowości w rozwoju mowy.
Ogólne zasady postępowania z uczniem z MPD
- w miarę możliwości odpytywanie ustnie
- sprawdziany dostosowane do możliwości dziecka z uwzględnieniem jego różnych trudności
- nieocenianie strony graficznej prac i zeszytów
- praca na konkretach
- wydłużenie czasu opanowania dłuższych treści materiału
Dzieci upośledzone umysłowo w stopniu lekkim charakteryzuje nieudolność syntetycznego ujmowania zdobytych wiadomości i wiązania ich w logiczne całości, ubóstwo wnioskowania i sądów.
Ogólne zasady postępowania
- umożliwianie pracy w małych grupkach, korzystając ze wsparcia i kompetencji kolegów,
- praca na konkretach z uwzględnieniem krótkotrwałych okresów koncentracji
- kierowanie krótkich i zrozumiałych poleceń
- atrakcyjny wizualnie materiał podawać etapami, krótkimi porcjami; korzystanie z różnych pomocy dydaktycznych
- wykorzystywanie dobrego poziomu pamięci operacyjnej
- uwzględnianie wolnego tempa uczenia się; więcej czasu na opanowanie materiału, materiał podzielony na mniejsze partie
- angażowanie do wypowiedzi ustnej uporządkowanej
- przy ocenianiu uwzględnianie możliwości wystąpienia błędów mających związek z wadą wymowy
- stosowanie pytań naprowadzających, wyjaśnianie poleceń podczas sprawdzianów
- zwracanie szczególnej uwagi na odróżnianie istotnych szczegółów; podkreślanie markerem rzeczy ważnych do zapamiętania; stosowanie ćwiczeń doskonalących szybkość i precyzyjność spostrzegania
- uwzględnianie w ocenie wkładu pracy w wykonanie ćwiczenia,
- stosowanie różnorodnych form wzmocnień pozytywnych w celu zwiększenia motywacji do nauki.
Dzieci upośledzone umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym – bardzo duże utrudnienia w przyswajaniu pojęć abstrakcyjnych, w rozumieniu stosunków logicznych (przedoperacyjny poziom rozwoju poznawczego), mowa często jest agramatyczna, bełkotliwa i niewyraźna, słownictwo ubogie.
Ogólne zasady postępowania
- bazowanie na doświadczeniach z życia codziennego; na tekstach wierszy, piosenek, opowiadań związanych z życiem codziennym, często wprowadzać zajęcia praktyczne;
- pracować z uczniem na konkretnych modelach, kolorowych ilustracjach, ruchomych elementach
- kontrolowanie uwagi ucznia: zajęcia i zadania powinny być urozmaicone, często zmieniane, by nie dopuszczać do nudy
- większy nacisk na wypowiedzi ustne
- wzbogacanie słownika, w czasie wypowiedzi naprowadzanie na właściwy tok myślenia,
- mobilizowanie do ćwiczeń usprawniających spostrzeganie, odróżnianie istotnych cech, szczegółów, przedmiotów na ilustracjach
- zachęcanie do wykonywania prać plastycznych w celu usprawniania grafomotoryki.
- zadawanie do domu tyle, ile dziecko jest w stanie wykonać samodzielnie
- wydłużanie czasu na wypowiedzi ustne i prace pisemne;
- liberalne ocenianie poprawności ortograficznej i graficznej pisma,
- ocenianie za wiedzę i wysiłek włożony w wykonanie zadania.
Autor: Ilona Rudzińska