Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 1 listopada 2022 roku.
Data: 24.11.2021 r.
Miejsce realizacji: SOSW w Nowym Mieście nad Pilicą
Nauczyciel: Katarzyna Januszek
Przedmiot/rodzaj zajęć: wychowanie przedszkolne
Temat: Idę z misiem do przedszkola.
Cel ogólny:
zapoznanie z wyglądem i trybem życia niedźwiedzi
Cele operacyjne:
dydaktyczne – dziecko:
- potrafi wskazać obrazek przedstawiający aktualny miesiąc
- umie wskazać obrazek przedstawiający aktualną porę roku
- potrafi ustalić aktualną pogodę
- potrafi ustalić dzień tygodnia
- potrafi nazwać i wskazać podstawowe części ciała (głowa, oczy, uszy, brzuch, ręka, noga)
- potrafi opowiedzieć, co znajduje się na plakacie (las i zwierzęta leśne)
- nazywa zwierzęta mieszkające w lesie (dzik, niedźwiedź, dzięcioł, sowa, wilk, lis, jeleń, sarna, jeż, wiewiórka, zając)
- rozpoznaje dźwięki wydawane przez zwierzęta leśne i potrafi przypisać je do odpowiedniego zwierzęcia (dzik, niedźwiedź, dzięcioł, sowa, wilk)
- potrafi złożyć obrazek misia w całość
- potrafi klasyfikować przedmioty pod względem jakościowym
- wie, jak wyglądają dary lasu: kasztany, żołędzie, szyszki, orzechy
- potrafi wykonać pracę plastyczną pt. „Pluszowy miś”
wychowawcze – dziecko:
- ćwiczy umiejętność czekania na swoją kolej
- wie, jak należy zachowywać się w lesie
- słucha poleceń nauczyciela
rewalidacyjne – dziecko:
- kształtuje koordynację wzrokowo-ruchową
- stymuluje receptory stóp
- usprawnia motorykę małą i dużą
- kształtuje percepcję słuchową
- ćwiczy spostrzegawczość
- ćwiczy naśladownictwo podczas piosenki powitalnej
Metody:
- podające – pogadanka, opis ilustracji, objaśnienie
- praktyczne – pokaz, ćwiczenia przedmiotowe
- aktywizujące – gry dydaktyczne „Miś”, „Leśna dziupla”, dźwięki zwierząt, ścieżka sensoryczna
Formy pracy:
- indywidualne
- grupowe
Pomoce dydaktyczne:
obrazki przedstawiające miesiące, pory roku, pogodę, dni tygodnia, znaczki obecności, piosenka powitalna „Wszyscy są”, odtwarzacz USB/CD, pluszowy miś, dźwięki zwierząt, plansza lasu, obrazki zwierząt leśnych z rzepami, obrazek misia do złożenia, pudełko – leśna dziupla (kasztany, żołędzie, orzechy, szyszki), ścieżka sensoryczna, włóczka, klej, obrazek misia do wyklejenia włóczką, piosenki „Jadą jadą misie”, „Rysujemy misia” – Śpiewające Brzdące, „Misiowi przyjaciele” – Marcin Kindla
Przebieg
Część wstępna:
- Powitanie z nauczycielem – nauczyciel staje przy drzwiach, na których są wyszczególnione różne rodzaje powitania z dziećmi. Dzieci kolejno podchodzą do nauczyciela i witają się w wybrany sposób, np. uścisk dłoni, przybicie piątki, słowem „dzień dobry”.
- Sprawdzenie listy obecności – nauczyciel staje przy liście obecności, wyjmuje z torebki kółka w różnych kolorach. Dzieci podnoszą rękę, jeśli nauczyciel wyjmie kółko przypisane do dziecka.
- Nauczyciel i dzieci siadają w kole na dywanie. Nauczyciel śpiewa piosenkę na powitanie „Wszyscy są”. Dzieci naśladują czynności nauczyciela.
Wszyscy są, witam was.
Zaczynamy już czas.
Jestem ja.
Jesteś ty.
Raz, dwa, trzy. - Nauczyciel przedstawia dzieciom obrazki przedstawiające zjawiska atmosferyczne. Pyta dzieci: Jaka jest pogoda? Prosi dzieci, aby wyjrzały za okno i przykleiły prawidłowy obrazek na tablicy pogodowej.
- Nauczyciel rozkłada przed dziećmi obrazki przedstawiające pory roku. Dzieci wybierają aktualną porę roku i przyczepiają do tablicy.
- Nauczyciel rozkłada na dywanie obrazki przedstawiające miesiące. Dzieci wybierają aktualny miesiąc i przyczepiają do tablicy.
- Nauczyciel rozkłada na dywanie etykiety z nazwami dnia tygodnia. Prosi dzieci, aby wybrały aktualny dzień tygodnia i przyczepiły na tablicy.
Część właściwa:
- Wprowadzenie do zajęć „Pluszowy Miś” – nauczyciel wyjaśnia dzieciom, że jutro przypada „Dzień Pluszowego Misia”. Pokazuje dzieciom pluszowego misia. Następnie utrwala razem z dziećmi części ciała. Prosi dzieci, żeby wskazały: rękę, nogę, głowę, oczy, uszy, usta i brzuch misia.
- Plakat „Las” – nauczyciel prowadzi z dziećmi pogadankę na temat tego, co przedstawia plakat. Zadaje pytania dzieciom: Co znajduje się na plakacie? Czy znają zwierzęta, które żyją w lesie? Jak powinniśmy zachowywać się w lesie? Następnie rozkłada przed dziećmi obrazki zwierząt leśnych. Dzieci mają za zadanie przykleić obrazki do plakatu w odpowiednie miejsca za pomocą rzepów.
- Zagadki słuchowe „Zwierzęta leśne” – nauczyciel włącza z odtwarzacza USB odgłosy zwierząt leśnych: niedźwiedź, sowa, wilk, dzięcioł, dzik. Dzieci mają za zadanie wskazać odpowiednie zwierzę i przykleić na planszy za pomocą rzepu.
- Ćwiczenia spostrzegawczości „Miś” – nauczyciel rozkłada przed dziećmi elementy przedstawiające obrazek misia. Wyjaśnia dzieciom, że mają ułożyć misia z elementów, które są przed nimi.
- Ćwiczenia klasyfikacji „Leśna dziupla” – nauczyciel pokazuje dzieciom pudełko „leśną dziuplę”, w której znajdują się dary lasu. Po czym wyjaśnia dzieciom, że niedźwiedź szukał tam miodu. Zadaniem dzieci jest odnalezienie przedmiotów umieszczonych w pudełku oraz posegregowanie ich do odpowiednich pojemników. Nauczyciel lub dziecko nazywa poszczególne przedmioty, wzbogacając słownictwo.
- Leśna ścieżka sensoryczna – nauczyciel rozkłada przed dziećmi leśną ścieżkę sensoryczną. Wyjaśnia, że muszą przejść przez leśną ścieżkę, tak jak małe niedźwiadki spacerują po lesie.
- Praca plastyczna – nauczyciel prosi dzieci, aby usiadły przy stolikach. Przygotowuje stoliki do pracy. Pokazuje dzieciom szablony misiów i wyjaśnia, że muszą dokleić do nich pociętą brązową włóczkę. W ozdabianiu szablonów towarzyszy muzyka zgodna z tematem zajęć.
Część końcowa:
- Podsumowanie zajęć – nauczyciel chwali dzieci za pracę na zajęciach. Wręcza medale Przyjaciół Pluszowego Misia i przygotowuje wystawę prac.
Autor: Katarzyna Januszek – Czytelniczka Portalu