Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 30 października 2018 roku.
Data: 24.10.2018
Grupa wiekowa: Dzieci 3-letnie
Temat kompleksowy: Jesień idzie przez świat.
Temat dnia: Mały deszcz i duży deszcz.
Podstawa programowa
I Fizyczny obszar rozwoju dziecka
- uczestniczy w zabawach ruchowych, naśladowczych
III Społeczny obszar rozwoju dziecka
- używa zwrotów grzecznościowych
- współdziała z dziećmi w zabawie
IV Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych
- układa rytmy, odtwarza układy przedmiotów
Cele ogólne:
- rozpoznaje wybrane symbole np. elementy pogody
- uczestniczy we wspólnych zabawach
Cele operacyjne
Dziecko:
- stosuje określenia: duży, mały
- potrafi rozróżnić parasol duży, mały
- potrafi rozróżnić krople małe i duże
Formy pracy:
- indywidualna
- zbiorowa
Metody pracy:
- słowna – rozmowa, objaśnienia
- oglądowe – obserwacja, pokaz
- czynna – praktycznego działania, zadań stawianych do wykonania
Warstwa biologiczna
Uczestniczy w zabawach organizowanych metodą opowieści ruchowej.
Warstwa psychologiczna
Poznaje zjawiska pogodowe charakterystyczne dla jesieni. Stosuje słowa: duży, mały.
Warstwa socjologiczna
Potrafi zgodnie działać w grupie podczas zabaw ruchowych.
Warstwa kulturologiczna
Naśladuje ruchem deszcz.
Warstwa duchowa
Przestrzega umów dotyczących zgodnego funkcjonowania w grupie.
Temat: Deszcz mały i duży.
Środki dydaktyczne: wiersz (autor nieznany) pt. „Deszczyk pada”, chusta animacyjna, wiatrak matematyczny, kartonowe parasole, krople deszczu, piłki
Przebieg zajęcia
1. Powitanie i zaproszenie do zabawy piosenką.
Chodźmy wszyscy do kółeczka zatańczymy raz i dwa,
tańczy misiu i laleczka,
mały pajac hop sa sa.
2. Wyciszanka na początek zajęcia.
Cichuteńko już siadamy
i zajęcia zaczynamy.
Cicho – sza, cicho-sza,
cicho-sza.
Gdy szybciutko usiądziemy,
dużo rzeczy się dowiemy,
Cicho-sza, cicho-sza,
cicho-sza.
Gdy ktoś chciałby nam przeszkodzić,
pani palcem mu pogrozi.
Cicho-sza, cicho-sza,
cicho-sza.
3. Nauczyciel trzymając kroplę deszczu, wykonaną z kartonu, przekazuje ją dziecku, siedzącemu obok niego w kole za pomocą klamerki, wypowiadając zdanie: ,,Kropelkę deszczu puszczam w krąg, niechaj wróci do mych rąk”.
4. Wprowadzenie do zajęcia poprzez wysłuchanie wiersza „Deszczyk pada”.
Deszczyk pada, deszczyk pada, parasolka się rozkłada.
Chmurki małe się spotkały i cichutko rozmawiały.
Deszczyk pada mały, duży
a w kałużach są kropelki.
Nauczyciel rozkłada na podłodze wycięte z kartonu parasole, duże i małe krople deszczu. Dzieci układają na dużym parasolu duże krople deszczu, na małym małe krople.
5. ,,Wiatrak matematyczny” zabawa pt: „Krople małe i duże”, układanie rytmu.
Dzieci siedzą na dywanie w kole, wiatrak leży na podłodze, dzieci zajmują miejsca – każde przy jednej wstążce. Nauczyciel wręcza każdemu krople deszczu – duże i małe (wycięte z kartonu). Zwraca uwagę, że krople nie są takie same i proponuje, aby dzieci je porównały. Nauczyciel pyta o różnicę miedzy kroplami. Dzieci odpowiadają, że jedna kropla jest duża a druga mała. Nauczyciel prosi dzieci, aby podniosły do góry kroplę dużą a następnie małą. Nauczyciel układa krople małe i duże na wstążce według podanego rytmu. Zadaniem dziecka jest kontynuowanie rytmu rozpoczętego przez nauczyciela.
6. Zabawa z chustą animacyjną –Zabawa ruchowa „Duży i mały deszcz”.
Dzieci ustawione w kole trzymają chustę: mały deszcz, mocny deszcz, ulewa. Wysypujemy na chustę kolorowe piłeczki, delikatnie unosimy chustę tak aby piłki nie spadły, coraz wyżej i wyżej.
7. Zabawa ruchowa z rymowanką.
,,Popatrz w niebo jakie chmury
mała kropla leci z góry,
kropla deszczu kap, kap, kap
i już mokry cały świat” .
Dzieci siedzą w kole. Zamykają oczy. Dziecko, które poczuje kropelkę wody na swoim czole wstaje i idzie za nauczycielem.
8. Podziękowanie za wspólną zabawę.
Opracowanie: Grażyna Itrich
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli