Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 10 czerwca 2019 roku.
Scenariusz opisuje zajęcia, które zorganizowano w ramach obchodów 30. rocznicy wyborów 4 czerwca 1989 r. Niewątpliwie jest to dzień ważny dla wszystkich Polaków, jednocześnie jednak trudny do zrealizowania z dziećmi w wieku przedszkolnym. Zaproponowane zabawy mają za zadanie przybliżyć dzieciom realia życia wcześniejszego pokolenia, zwrócić uwagę na różnice w sposobie spędzania wolnego czasu, wyglądzie otoczenia oraz dostępie do dóbr, jak również uświadomić rangę wydarzeń, które doprowadziły do tych przemian. Zabawy realizowane były z dziećmi w różnym wieku i o różnym stopniu sprawności, mogą być modyfikowane i dostosowane do potrzeb i możliwości uczestników. Za walor proponowanych zajęć uważam fakt, że stwarzają możliwość wspólnej zabawy niewykluczającej nikogo, pokazują, że istnieją przestrzenie do nieskrępowanej aktywności, w której możemy uczestniczyć wszyscy razem, niezależnie od stopnia sprawności, statusu materialnego czy pozycji społecznej.
Autor: Urszula Wesół – Czytelniczka Portalu
Miejsce:
Publiczne Przedszkole Nr 17 im. Krasnala Hałabały w Pile, ogród przedszkolny
Adresaci:
dzieci w wieku przedszkolnym
Cele
główne:
- wdrażanie dzieci do uczestnictwa w momentach ważnych dla historii Polski
- przybliżanie dzieciom wartości wolności, solidarności i współdziałania
operacyjne – dziecko:
- poznaje nowe formy zabaw
- potrafi rozpoznać obiekty na podstawie ich wcześniejszych fotografii, jest świadome zmian wynikających z upływu czasu
- zauważa różnice w architekturze, stylu życia, organizacji czasu wolnego wynikające z upływu czasu
- doskonali koordynację wzrokowo-ruchową, podnosi ogólną sprawność ruchową
- czerpie radość ze wspólnej aktywności
Metody:
- słowne – rozmowa
- oglądowe – praca z ilustracją, pokaz
- gry i zabawy ruchowe
Formy pracy:
- zbiorowa
- indywidualna
Środki dydaktyczne:
ilustracje przedstawiające obiekty w Pile: aktualne i wykonane trzydzieści lat wcześniej, karton, w którym znajdują się: jojo, guma do skakania, zabawka „ gniotek”, sprężyna do zabawy, kreda, skakanki, sznur
Planowany przebieg zajęć
1. Wprowadzenie do tematu.
Prowadząca rozkłada przed siedzącymi w kole dziećmi fotografie przedstawiające charakterystyczne dla miasta obiekty w wersji aktualnej i pochodzącej sprzed trzydziestu lat. Zadaniem dzieci jest dobrać je w pary, dzieci wskazują różnice pomiędzy nimi. Prowadząca zwraca uwagę dzieci na fakt, że dzięki wydarzeniom sprzed trzydziestu lat nasze miasto i kraj mogły się rozwinąć, wyglądają dziś zupełnie inaczej.
2. Zabawki z dawnych lat.
W kartonie umieszczone są: jojo, guma do skakania, sprężyna do zabawy, zabawka „gniotek”. Dzieci za pomocą dotyku próbują rozpoznać zabawkę, ustalić, w jaki sposób można się nią bawić. Wskazują różnice pomiędzy dawnymi a współczesnymi zabawami.
3. Zabawy z dawnych lat.
Prowadząca zaprasza dzieci do przeniesienia się na podwórka sprzed trzydziestu lat, organizuje dla dzieci zabawy ze sznurem i skakanką, grę w klasy, zabawy w chowanego, ciuciubabkę, berka. Dzieci uczestniczą w zabawach, przestrzegają zasad bezpieczeństwa i zdrowej rywalizacji, czerpią radość ze wspólnej aktywności.
4. Podziękowanie za udział w zajęciach i pożegnanie.