Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 16 czerwca 2017 roku.
Temat lekcji: Loty kosmiczne
Cele lekcji
Ogólne:
– rozwijanie wyobraźni i twórczej inwencji dziecka;
– poznanie najważniejszych informacji dotyczących zdobywania kosmosu.
Szczegółowe:
Uczeń:
– odczytuje nadawcę i adresata listu;
– nazywa podstawowe przedmioty związane z podróżowaniem w kosmos;
– czyta ze zrozumieniem podany tekst;
– wymienia najważniejszych kosmonautów;
– podaje korzyści wynikające z podróżowania w kosmos;
– wyjaśnia znaczenie słów: „To jest mały krok dla człowieka, ale wielki skok dla ludzkości”;
– wyszukuje informacje w materiałach źródłowych;
– zapisuje odpowiedzi na podane pytania.
Czas trwania: 45 minut
Formy pracy: grupowa, zbiorowa.
Metody pracy: pogadanka, pokaz, gry dydaktyczne, praca z tekstem.
Uzupełniające środki dydaktyczne: prezentacje multimedialne, koperta z listem, karty pracy, puzzle.
Przebieg lekcji
- Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów, sprawdza obecność oraz zadanie domowe.
- Uczniowie układają puzzle multimedialne wyświetlone przez nauczyciela. Ułożony obrazek jest wprowadzeniem do tematu lekcji. Dzieci samodzielnie kojarzą o czym będą się uczyć podczas zajęć. Nauczyciel zapisuje na tablicy temat lekcji: Loty kosmiczne.
- Nauczyciel pokazuje dzieciom zaadresowaną kopertę. Prosi aby wskazany uczeń odczytał kim jest odbiorca listu. Kolejny uczeń odczytuje kim jest nadawca listu. Nauczyciel poleca uczniowi wyciągnięcie listu z koperty i odczytanie jego treści. (Załącznik nr1)
- Praca z książką. Podczas tego zadania uczniowie pracują w parach. Nauczyciel rozdaje dzieciom karteczki z pytaniami do materiału tekstowego zamieszczonego w podręczniku. (Podręcznik „Nasza Szkoła”, Loty Kosmiczne, str.26-27) Odpowiedzi dzieci zapisują
w zeszycie pod tematem lekcji. (Załącznik nr2) - Uczniowie prezentują swoje odpowiedzi, a za właściwe rozwiązanie otrzymują kartonik
z częścią obrazku. (Załącznik nr3 – puzzle) - Po zakończeniu prezentacji dzieci wraz z nauczycielem siadają na dywanie. Uczniowie pokazują otrzymane kartoniki. Zauważają, że otrzymane kartoniki tworzą wspólny obrazek. Dzieci układają kartoniki w całość. Nauczyciel pyta: Co przedstawia ułożona przez was ilustracja? Następnie wskazuje, iż będzie to temat pracy podczas kolejnych zajęć.
- Nauczyciel na podsumowanie pokazuje dzieciom prezentację multimedialną dotyczącą omawianych treści podczas lekcji. Na zakończenie zadaje zadanie domowe. (Ćwiczenia „Nasze ćwiczenia” wyd. Nowa Era, str. 24, zad.1)
Załączniki:
https://pedagogika-specjalna.edu.pl/wp-content/uploads/2017/06/Historia_lotow_kosmicznych.pdf
Opracowała: Joanna Kulon
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli