Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 5 września 2018 roku.
Grupa wiekowa – pierwsza klasa szkoły podstawowej.
Temat: ”Piłka”- prawidłowa wymowa i nauka pisania litery „P, p”.
Cele ogólne:
- nauka pisania
- ćwiczenie pamięci
- doskonalenie analizy słuchowej
- używanie liczebników porządkowych
- doskonalenie umiejętności matematycznych
- rozwój mowy
- czytanie globalne
- organizacja samodzielnej pracy
- ćwiczenie koordynacji ruchowo-wzrokowej
Cele szczegółowe
Uczeń:
- uważnie słucha tekstu literackiego
- rozumie czytany przez nauczyciela tekst
- poprawnie liczy w zakresie 10
- posługuje się liczebnikami porządkowymi
- rozróżnia różne wzory
- wykonuje rzut do celu piłką i poprawnie ją łapie
- prawidłowo ustawia się w parach i w rzędzie
Metody pracy: słowna, zajęć praktycznych, ruchowa
Formy pracy: grupowa, indywidualna
Pomoce dydaktyczne: tekst literacki wiersza „Dziesięć piłek” Anny Łady-Grodzickiej, przygotowane w kopertach zestawy dla dzieci – po 10 kółek, wycięte wzory do dekoracji piłek lub naklejki, klej, piłka duża, małe piłeczki, wiklinowy kosz, kartka A4
Przebieg zajęć
Powitanie uczniów i zapoznanie ich z tematem zajęć.
Nauczyciel rozdaje przygotowane zestawy w kopertach każdemu uczniowi, następnie dzieci wyciągają i układają dziesięć kółek i resztę przygotowanych wzorów do dekoracji piłek, zadaniem dzieci jest policzenie, czy liczba piłek się zgadza i zorganizowanie miejsca pracy.
Dzieci uważnie słuchają czytanego przez nauczyciela wiersza i starają się zapamiętać, co było na każdej z piłek. Nauczyciel zadaje pytania, co było na pierwszej, drugiej i kolejnej piłce. Dzieci przyklejają naklejki, a nauczyciel dogląda przebiegu prac w klasie i podpowiada, tak aby każde dziecko prawidłowo ukończyło to zadanie.
Nauczyciel prosi o ustawienie się w pary, a następnie ustawia dzieci na przeciwko siebie w odstępach 3-4 kroków, dzieci najpierw wypowiadają głoskę ”p”, a następnie rzucają piłkę zygzakiem i z powrotem.
„Słownik wyrazów”- dzieci ustawiają się w rzędzie i rzucają małe piłeczki do wiklinowego kosza, a przed rzutem podają słowo zaczynające się na „p”, nauczyciel zapisuje wszystkie słowa na kartce, tworząc słownik, w razie konieczności podpowiada dziecku.
Uczniowie siadają w ławkach i piszą w kartach pracy małe i duże „p”, następnie piszą całe słowo piłka.
Sylaby – utrwalenie wyrazów ze słownika, wyklaskiwanie sylab, liczenie sylab
Głoskowanie – wybrane wyrazy ze słownika dzieci dzielą na głoski, liczenie głosek
Układamy krzyżówkę – do wyrazu poniedziałek – wpisanego pionowo dobieramy wyrazy na literę ”p” pasujące do krzyżówki – zadanie wykonuje cała klasa
P | O | L | S | K | A | ||
P | O | C | I | Ą | G | ||
P | A | N | D | A | |||
P | I | Ł | K | A | |||
P | E | R | O | N | |||
P | O | D | R | Ó | Ż | ||
P | O | Z | I | O | M | K | A |
P | I | E | S | E | K | ||
P | A | W | |||||
P | Ł | O | T | ||||
P | E | S | T | K | A | ||
P | O | K | E | M | O | N |
Plac zabaw – nauczyciel dziękuje za zajęcia i zaprasza dzieci na plac zabaw.
Scenariusz zajęć w klasie pierwszej opracowała: Marzena Sokołowska-Toczyńska
WSB Opole Pedagogika
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli