Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 22 stycznia 2024 roku.
Temat zajęć: Znane osoby z niepełnosprawnościami.
Data: 24.10.2022 r.
Prowadzący:
Klasa: 5b
Cel ogólny:
- kształtowanie u dzieci otwartości i tolerancji wobec osób z niepełnosprawnościami
Cele szczegółowe – uczeń:
- wymienia znane osoby niepełnosprawne
- postrzega osoby niepełnosprawne jako ludzi w pełni wartościowych, o takich samych potrzebach i zainteresowaniach
- wie, że pomimo niepełnosprawności, można osiągnąć sukcesy w życiu
- akceptuje osoby niepełnosprawne
- współpracuje w grupie
- wypowiada się na określony temat
Metody pracy:
- praca z tekstem
- prezentacja
- ewaluacyjna – Kciuki
Formy pracy:
- grupowa zróżnicowana
Środki dydaktyczne:
kolorowe kartki A4 techniczne, nożyczki, klej, kredki, mazaki, małe karteczki na zagadki, pojemniczek z losami (imię i nazwisko sławnej osoby po 2 karteczki), rozsypanka informacji i zdjęć, teksty o znanych niepełnosprawnych osobach
Przebieg zajęć:
- Powitanie uczniów, losowanie grup i przedstawienie tematu zajęć.
- Uczniowie siadają przy przygotowanych wylosowanych stanowiskach. Każda grupa składa się z dwóch osób i ma inny tekst, lecz takie same zadania do wykonania.
- Omówienie przebiegu pracy: dzieci zapoznają się z tekstem, który otrzymały, następnie wykonują plakat na temat znanej osoby niepełnosprawnej. Na plakacie zamieszczają informacje z przygotowanych rozsypanek (zdjęcie osoby, datę urodzenia, z czego słynie, jaką ma niepełnosprawność, jak sobie radzi w życiu).
- Przygotowanie przez każdą z grup zagadki dotyczącej omawianej osoby.
- Prezentacja wykonanych plakatów.
- Rozwiązywanie zagadek przygotowanych przez dzieci.
- Podsumowanie zajęć i ewaluacja (Kciuki – dzieci za pomocą kciuków uniesionych do góry lub w dół określają, czy zajęcia podobały się, czy nie).
Autorka: Beata Madalińska-Dębska – Czytelniczka Portalu