Koncentracja uwagi – Zabawy rozwijające

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 4 stycznia 2015 roku.

Zestaw zabaw rozwijających koncentrację uwagi na zajęcie rewalidacyjne.

1. Czego brakuje?
Na stole układamy różne przedmioty, np. nożyczki, kredkę, jabłko, zeszyt itd. (zaczynamy od 3-4). Nazywamy te przedmioty. Dziecko zamyka oczy, a my chowamy jeden przedmiot. Zadaniem dziecka jest powiedzenie, czego brakuje. Ilość przedmiotów można stopniowo zwiększać. Można też chować więcej, niż jedną rzecz (w zależności od możliwości dziecka).

2. Polowanie na głoskę
Nauczyciel mówi ciąg głosek, a zadaniem ucznia jest klaśnięcie (tupnięcie, uderzenie w grzechotkę) wtedy, gdy usłyszy daną głoskę ustaloną wcześniej z uczniem, np. klaśnij w ręce, kiedy usłyszysz głoskę „e”.

3. Leniwe ósemki (ćwiczenie kinezjologii edukacyjnej)
Uczeń kreśli w powietrzu znak ósemki (znak nieskończoności). Zaczyna od środka, rysuje w lewą stronę do góry. Głowę stara się trzymać nieruchomo, śledzi rysowaną ósemkę wzrokiem. Ćwiczenie można wykonać każdą ręką osobno trzy razy.

4. Masażyki
„Rak”
Idzie, idzie rak,
czasem naprzód, czasem wspak.
Idzie rak nieborak,
jak uszczypnie będzie znak.

Dziecko zwrócone jest do nas twarzą, spacerujemy palcami po jego ręce odpowiednio zmieniając kierunek ruchu. Na koniec delikatnie naśladujemy szczypanie.

„Słoń na wycieczce”
Szedł sobie słoń na wycieczkę,
z tyłu na plecach miał teczkę,
nos długi – trąbę słoniową
i kiwał na boki głową.
Wolno szedł słonik, szurając
nogami jak wielkie kloce.
Tak ociężale jak … słonie
szedł sobie wolniutko po drodze.
Dziecko siedzi odwrócone plecami. Delikatnie naciskamy na plecy dłońmi naprzemiennie. Rysujemy palcem prostokąt, następnie trąbę. Ujmujemy głowę dziecka i ostrożnie kiwamy nią na boki. I ponownie naciskamy plecy dziecka dłońmi naprzemiennie, wolno przesuwamy je wzdłuż kręgosłupa do góry.
Literatura
Przytulanki czyli wierszyki na dziecięce masażyki w opracowaniu Marty Bogdanowicz
5. Pakowanie walizki
Zadaniem ucznia jest wymyślanie rzeczy, które pakujemy do walizki na daną literę. Mówimy, że jedziemy na wakacje i pakujemy do walizki rzeczy zaczynające się na literę „K”. Nauczyciel włącza się do zabawy i wymienia rzeczy na przemian z uczniem.
6. Rzuty do celu
Uczeń zgniata papier z gazety na kształt kuli. Jego zadaniem jest wrzucenie kul np. do kosza na śmieci lub narysowanego kredą na podłodze koła. Zaczynamy od wrzucania z bliskiej odległości, następnie odległość zwiększamy.

7. List na plecach.
Uczeń siada tyłem do nauczyciela. Nauczyciel pisze na jego plecach pojedyncze litery, a uczeń odgaduje. Można też pisać krótkie wyrazy. Wskazana zamiana ról.

8. Przenieś śnieżynkę
Rozsypujemy na ławce małe kawałki papieru ( np. kółka, śnieżynki) lub małe kuleczki zrobione ze srebrnej folii. Przygotowujemy jakieś naczynie, np. miseczkę, pudełeczko, plastikowy talerzyk i słomkę. Zadaniem ucznia jest przeniesienie rozsypanych kawałków papieru za pomocą słomki do pojemnika.

9. W lustrze
Uczeń i nauczyciel stają naprzeciw siebie. Jeden z nich pokazuje jakiś ruch lub sekwencję ruchów, a druga osoba go naśladuje. Później następuje zmiana.

10. Zgadnij, co jest w worku
Do worka wkładamy przedmioty codziennego użytku, np. widelec, długopis, gumkę do mazania, monetę. Zadaniem dziecka jest za pomocą dotyku odgadnąć dany przedmiot. Jeżeli dziecko ma problemy, wcześniej oglądamy i dotykamy każdy przedmiot.

Opracowane przez mgr Katarzynę Sobczyk

Sciągnij

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz