Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 12 listopada 2017 roku.
Konspekt zajęć rewalidacyjnych realizowanych z uczniem klasy I z autyzmem
Temat: Usprawnianie funkcji poznawczych i motorycznych.
Czas trwania: 1 godzina lekcyjna
Cele ogólne
- Stymulowanie funkcji poznawczych w tym: spostrzegawczości, myślenia, uwagi oraz pamięci.
- Rozwijanie wyobraźni i możliwości motorycznych ucznia.
Cele terapeutyczne
- Motywowanie i zachęcanie ucznia do aktywności.
- Aktywne słuchanie muzyki, naśladowanie czynności.
- Skupianie uwagi na wykonywanej czynności.
- Rozwijanie myślenia oraz pamięci słuchowo – wzrokowo – ruchowej.
- Słuchanie oraz czytanie ze zrozumieniem.
- Układanie szeregów oraz kodowanie za pomocą figur.
- Utrwalanie kierunków przestrzennych na kartce.
- Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowo – ruchowej.
- Doskonalenie sprawności motoryki małej.
Cele kształcenia (wymagania ogólne)
- I 1) W zakresie rozwoju fizycznego uczeń osiąga sprawności motoryczne i sensoryczne tworzące umiejętności skutecznego działania i komunikacji.
- IV 1) W zakresie rozwoju poznawczego uczeń osiąga umiejętność czytania na poziomie umożliwiającym samodzielne korzystanie z niej w różnych sytuacjach życiowych, w tym kontynuowanie nauki na kolejnym etapie edukacyjnym i rozwijania swoich zainteresowań.
Treści nauczania (wymagania szczegółowe)
- I Edukacja polonistyczna
- 2) Wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia słuchowej wypowiedzi.
- II Edukacja matematyczna
- 1) Określa i prezentuje wzajemne położenie przedmiotów na płaszczyźnie i w przestrzeni; określa i prezentuje kierunek ruchu przedmiotów oraz osób; określa położenie przedmiotu na prawo/ na lewo od osoby widzianej z przodu (także przedstawionej na fotografii czy obrazku).
5.1) Rozpoznaje w naturalnym otoczeniu (w tym na ścianach figur przestrzennych) i na rysunkach – figury geometryczne: prostokąt, kwadrat, trójkąt, koło; wyodrębnia te figury spośród innych figur; kreśli przy linijce odcinki i łamane; rysuje odręcznie prostokąty (w tym kwadraty), wykorzystuje sieć kwadratową.
- V Edukacja plastyczna
- 1) Rysuje kredką, kredą, ołówkiem, patykiem (płaskim i okrągłym), piórem, węglem, mazakiem.
2.4) Modeluje (lepi i konstruuje) z gliny, modeliny, plasteliny, mas papierowych i innych, zarówno z materiałów naturalnych i przemysłowych.
- VIII Edukacja muzyczna
1.1) Słucha muzyki w połączeniu z aktywnością ruchową, gestami dźwiękotwórczymi: klaskanie, pstrykanie, tupanie, uderzanie o uda itp. oraz z towarzyszeniem prostych opracowań instrumentalnych.
4.1) Gra zadane przez nauczyciela i własne schematy rytmiczne.
Metody:
- oglądowa,
- zabawowa,
- praktycznego działania,
- aktywnego słuchania muzyki Batia Strauss,
- elementy metody Dennisona,
- elementy integracji sensorycznej,
- praca z komputerem.
Forma:
- indywidualna
Środki dydaktyczne:
- komputer, muzyka – utwór Ludwig’a Van Beethowen’a „Dla Elizy”, piłka,
- instrumenty muzyczne,
- karty pracy z rytmami,
- zdrapki,
- tangram, karta pracy, mazak sucho ścieralny,
- karta do wbijania pinesek, gumki, ciasto lina,
- kostki do gry (liczbowa, emocji).
Przebieg
- Powitanie ucznia, stworzenie miłej i przyjaznej atmosfery podczas zajęć.
- Aktywne słuchanie muzyki wg metody Batia Strauss do utworu Ludwig’a Van Beethovena – naśladowanie czynności ruchowych.
- Kreślenie leniwej ósemki w programie komputerowym Paint wg metody Dennisona.
- Odtwarzanie struktur rytmicznych za pomocą instrumentów muzycznych.
- Odtwarzanie rytmu – odczytywanie zakodowanej informacji w figurach geometrycznych za pomocą instrumentów muzycznych.
- Czytanie ze zrozumieniem i wykonywanie zadań zgodnie z instrukcją. Rzut kostką w celu wyboru numeru zadania. Zdrapanie zdrapki, odczytanie i wykonanie zadania.
- Tangram – łączenie figur w podany układ. Przyczepianie figur za pomocą rzep do karty. Obrysowanie konturów figury mazakiem sucho ścieralnym.
- Wbijanie pinezek w oznaczone miejsca, formowanie kształtów figur geometrycznych poprzez nakładanie na pineski gumek. Wypełnianie kształtów ciastoliną.
- Podsumowanie: kostka emocji – określenie własnego stanu emocjonalnego na koniec zajęć.
- Nagrodzenie ucznia za pracę.
Autor: Katarzyna Pawłowska
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli