Konspekt zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z autyzmem

Opublikowano: 12 listopada 2017 roku

Konspekt zajęć rewalidacyjnych realizowanych z uczniem klasy I z autyzmem 

Temat: Usprawnianie funkcji poznawczych i motorycznych.

Czas trwania: 1 godzina lekcyjna

Cele ogólne

  • Stymulowanie funkcji poznawczych w tym: spostrzegawczości, myślenia, uwagi oraz pamięci.
  • Rozwijanie wyobraźni i możliwości motorycznych ucznia.

Cele terapeutyczne

  • Motywowanie i zachęcanie ucznia do aktywności.
  • Aktywne słuchanie muzyki, naśladowanie czynności.
  • Skupianie uwagi na wykonywanej czynności.
  • Rozwijanie myślenia oraz pamięci słuchowo – wzrokowo – ruchowej.
  • Słuchanie oraz czytanie ze zrozumieniem.
  • Układanie szeregów oraz kodowanie za pomocą figur.
  • Utrwalanie kierunków przestrzennych na kartce.
  • Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowo – ruchowej.
  • Doskonalenie sprawności motoryki małej.

 Cele kształcenia (wymagania ogólne)

  • I 1) W zakresie rozwoju fizycznego uczeń osiąga sprawności motoryczne i sensoryczne tworzące umiejętności skutecznego działania i komunikacji.
  • IV 1) W zakresie rozwoju poznawczego uczeń osiąga umiejętność czytania na poziomie umożliwiającym samodzielne korzystanie z niej w różnych sytuacjach życiowych, w tym kontynuowanie nauki na kolejnym etapie edukacyjnym i rozwijania swoich zainteresowań.

Treści nauczania (wymagania szczegółowe)

  • I Edukacja polonistyczna
  1. 2) Wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia słuchowej wypowiedzi.
  • II Edukacja matematyczna
  1. 1) Określa i prezentuje wzajemne położenie przedmiotów na płaszczyźnie i w przestrzeni; określa i prezentuje kierunek ruchu przedmiotów oraz osób; określa położenie przedmiotu na prawo/ na lewo od osoby widzianej z przodu (także przedstawionej na fotografii czy obrazku).

5.1) Rozpoznaje w naturalnym otoczeniu (w tym na ścianach figur przestrzennych) i na rysunkach – figury geometryczne: prostokąt, kwadrat, trójkąt, koło; wyodrębnia te figury spośród innych figur; kreśli przy linijce odcinki i łamane; rysuje odręcznie prostokąty (w tym kwadraty), wykorzystuje sieć kwadratową.

  • V Edukacja plastyczna
  1. 1) Rysuje kredką, kredą, ołówkiem, patykiem (płaskim i okrągłym), piórem, węglem, mazakiem.

2.4) Modeluje (lepi i konstruuje) z gliny, modeliny, plasteliny, mas papierowych i innych, zarówno z materiałów naturalnych i przemysłowych.

  • VIII Edukacja muzyczna

1.1) Słucha muzyki w połączeniu z aktywnością ruchową, gestami dźwiękotwórczymi: klaskanie, pstrykanie, tupanie, uderzanie o uda itp. oraz z towarzyszeniem prostych opracowań instrumentalnych.

4.1) Gra zadane przez nauczyciela i własne schematy rytmiczne.

 Metody:

  • oglądowa,
  • zabawowa,
  • praktycznego działania,
  • aktywnego słuchania muzyki Batia Strauss,
  • elementy metody Dennisona,
  • elementy integracji sensorycznej,
  • praca z komputerem.

Forma:

  • indywidualna

Środki dydaktyczne:

  • komputer, muzyka – utwór Ludwig’a Van Beethowen’a „Dla Elizy”, piłka,
  • instrumenty muzyczne,
  • karty pracy z rytmami,
  • zdrapki,
  • tangram, karta pracy, mazak sucho ścieralny,
  • karta do wbijania pinesek, gumki, ciasto lina,
  • kostki do gry (liczbowa, emocji).

Przebieg

  1. Powitanie ucznia, stworzenie miłej i przyjaznej atmosfery podczas zajęć.
  2. Aktywne słuchanie muzyki wg metody Batia Strauss do utworu Ludwig’a Van Beethovena – naśladowanie czynności ruchowych.
  3. Kreślenie leniwej ósemki w programie komputerowym Paint wg metody Dennisona.
  4. Odtwarzanie struktur rytmicznych za pomocą instrumentów muzycznych.
  5. Odtwarzanie rytmu – odczytywanie zakodowanej informacji w figurach geometrycznych za pomocą instrumentów muzycznych.
  6. Czytanie ze zrozumieniem i wykonywanie zadań zgodnie z instrukcją. Rzut kostką w celu wyboru numeru zadania. Zdrapanie zdrapki, odczytanie i wykonanie zadania.
  7. Tangram – łączenie figur w podany układ. Przyczepianie figur za pomocą rzep do karty. Obrysowanie konturów figury mazakiem sucho ścieralnym.
  8. Wbijanie pinezek w oznaczone miejsca, formowanie kształtów figur geometrycznych poprzez nakładanie na pineski gumek. Wypełnianie kształtów ciastoliną.
  9. Podsumowanie: kostka emocji – określenie własnego stanu emocjonalnego na koniec zajęć.
  10. Nagrodzenie ucznia za pracę.

 

Autor: Katarzyna Pawłowska

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz