Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 27 stycznia 2016 roku.
Scenariusz zajęć rewalidacji indywidualnej dla ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
1. Temat:Rozwijanie spostrzegawczości i koncentracji uwagi- w oparciu o figury geometryczne.
2. Cele:
- rozwijanie spostrzegawczości,
- wydłużanie czasu koncentracji uwagi,
- doskonalenie percepcji wzrokowej,
- rozwijanie wiedzy dotyczącej figur geometrycznych,
- motywowanie i zachęcanie ucznia do aktywności.
- utrwalenie orientacji w przestrzeni
- rozwijanie sprawności manualnej
3. Metody pracy: praktycznego działania, oglądowa, zabawowa
4. Forma organizacji pracy: indywidualna
5. Środki dydaktyczne: karty pracy ucznia, różne figury geometryczne, kartki z figurami do wycięcia
6. Czas trwania zajęć: godzina
7. Przebieg zajęć:
- Swobodna rozmowa z uczniem.(Stworzenie pozytywnej atmosfery)
- Rozwiązanie rebusu, który odkryje temat zajęć.Załącznik 1. (Hasło-figury geometryczne)
- Rozmowa na temat znanych uczniowi figur geometrycznych. (Uczeń wymienia nazwy figur geometrycznych, które zna. Wzbogacanie wiedzy ogólnej)
- Nauczyciel układa przed uczniem różne figury geometryczne np. trójkąt, kwadrat, prostokąt i koło. Prowadzący prosi ucznia o wskazanie wybranych przez niego figur. Ponadto uczeń opowiada, czym różni się ona od pozostałych. (Wzbogacanie wiedzy na temat cech figur geometrycznych)
- Rozwiązywanie zadania z karty pracy. Zadaniem ucznia jest pokolorowanie
i policzenie takich samych figur.Załącznik 2.(Rozwijanie spostrzegawczości) - Uczeń dostaje kartkę z pustym kwadratem, jego zadaniem jest słuchanie poleceń nauczyciela i odwzorowanie ułożenia figur geometrycznych z kartki nauczyciela. Później nauczyciel z uczniem zamieniają się rolami.Załącznik 3
- (Stosowanie zwrotów w prawym górnym rogu, na środku…… Utrwalenie orientacji
w przestrzeni oraz percepcji wzrokowej) - Układanie rysunku geometrycznego. Uczeń otrzymuje kartkę z różnymi figurami geometrycznymi. Jego zadaniem jest nazwać te figury, policzyć ich ilość oraz wyciąć je i ułożyć rysunek. Gotowy rysunek przykleja na osobną kartkę Wzór rysunku, który ma wykonać, dostaje na osobnej kartce. Załącznik 4. (Rozwijanie spostrzegawczości, sprawności manualnej, staranności, koordynacji wzrokowej, umiejętności logicznego myślenia)
- Podsumowanie pracy ucznia, wywieszenie jego pracy na gazetce. (Pochwała aktywności, zachęta i motywowanie do dalszej pracy)
Autor: mgr Justyna Mateja
Pobierz cały materiał wraz z załącznikami.