Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 26 maja 2016 roku.
KONSPEKT PSYCHOLOGICZNYCH ZAJĘĆ GRUPOWYCH DLA DZIECI (4-5 letnich) WRAZ Z RODZICAMI
Temat zajęć: „Moje emocje”
Data zajęć: xxxx
Prowadzący zajęcia: xxxx
Miejsce zajęć: xxxx
Wielkość grupy: 10 osoby (5 dzieci oraz 5 rodziców)
Czas trwania: 60 minut
Cel ogólny: rozwijanie wiedzy o emocjach, sposobach konstruktywnego ich wyrażania oraz usprawnianie umiejętności komunikowania się, rozumienia potrzeb w systemach rodzinnych
Cele operacyjne:
Dziecko:
- Poszerza wiedzę o emocjach
- Ćwiczy nowe sposoby wyrażania emocji oraz nowe sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami
- Ćwiczy umiejętność koncentracji uwagi oraz podzielania jej z innymi
- Doskonali wiedzę o schemacie ciała oraz ułożeniu ciała w przestrzeni
- Przestrzega zasad obowiązujących w zabawie
- Doskonali umiejętności pracy w grupie
Rodzic:
- Buduje dobrą więź z dzieckiem
- Doskonali umiejętność rozpoznawania różnych stanów emocjonalnych u dziecka oraz u siebie
- Lepiej rozumie swoje dziecko, jest uważniejszy na komunikaty werbalne i niewerbalne przekazywane przez dziecko
- Ćwiczy nowe formy wspierania dziecka w radzeniu sobie z trudnymi emocjami.
Metody pracy: słowna , czynnościowa
Formy pracy: grupowa
Środki dydaktyczne: emblematy przedstawiające różne stany emocjonalne, zdjęcia „Poznajemy emocje. Zestaw II”, okulary wycięte z bristolu, kartony, kredki, flamastry, brokat, papier kolorowy, pianka do golenia, wstążki różnokolorowe, magnetofon, płyta z muzyką „Rytmy” R. Przyborowskiej- Wyminko, płyta z piosenką „ Kup różowe okulary” N. Kukulskiej.
Przebieg
- Powitanie
Dajemy dzieciom do wyboru pomiędzy dwiema piosenkami na powitanie.
„Witam …Jak się masz? Wszyscy Cię witamy. Bardzo Cię kochamy. Bądź wśród nas” lub
„ Witaj … Witaj… Jak się masz? Podaj … rękę i dokończ piosenkę”
Witamy po kolei wszystkich uczestników zajęć. Po przywitaniu wracamy do pytania do każdego z uczestników „ Jak się masz?”. Po uzyskaniu odpowiedzi krótkie podsumowanie przez prowadzącego pozwalające na utrwalenie zdobytych informacji.
- Rozmowa kierowana dotycząca znanych przez dzieci emocji wzbogacona o materiał obrazkowy oraz emblematy wybranych stanów emocjonalnych (smutny, zły, wesoły, zdziwiony).
- Rozmowa kierowana dotycząca sposobów radzenia sobie z negatywnymi emocjami ( smutek, złość). Wzbogacanie i modelowanie nowych form zachowań. Skupienie uwagi na takich sposobach jak:
– czerpanie wsparcia z bliskiego kontaktu z opiekunami (przytulanie, rozmowa),
– pomoc innym,
– ulubione aktywności dziecka oraz rodziców,
– radość ruchu,
– twórczość plastyczna,
– inne : zaproponowane przez dzieci lub rodziców.
Aby pomóc dzieciom w skupieniu uwagi wspieramy aktywność na materiale obrazkowy, zdjęciowym ilustrującym konstruktywne form ekspresji emocji.
- Przekładanie wiedzy na doświadczanie. Radości z ruchu.
Wybrane ćwiczenia ruchowe przy muzyce z wykorzystaniem wstążek opracowane na podstawie programu „ Rytmy” R. Przyborowskiej-Wyminko:
– przywitanie wstążek, przekładanie z ręki do ręki z przodu i za plecami, chód ze wstążką do muzyki, zatrzymanie- opadnięcie wstążek na podłogę;
– wymachy wstążką przed sobą, sprzątanie nieba, zamiatanie podłogi, wymachy za sobą,
po prawej i lewej stronie ciała, zatrzymanie-wstążki upadają na podłogę
– taniec wstążek. Każdy z uczestników proszony jest o wymyślenie własnego ruchu i pokazanie go. Pozostali powtarzają go. Zatrzymanie, wstążki opadają.
– Krótkie podsumowanie prowadzącego, odłożenie wstążek.
- Doświadczanie radości tworzenia.„ Różowe okulary”
Wręczenie każdemu z uczestników różowych okularów wyciętych z bristolu. Objaśnienie zasad ich użycia. Ozdabianie ich według własnego pomysłu uczestników podczas słuchania piosenki Natalii Kukulskiej „Kup różowe okulary”.
- Podziękowanie za udział w zajęciach. Wręczenie ozdobionych „różowych okularów”. Zachęcanie do ich upiększania także w domu oraz z innymi członkami rodziny.
- Pożegnanie.
Autor: Maria Jakubiec