Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 9 listopada 2018 roku.
Zaburzenia w niezręczności manualnej przejawiają się najczęściej w:
- niewłaściwej koordynacji obu rąk,
- szybkości ruchów rąk,
- nadmiernym napięciu mięśniowym – zbyt duży nacisk kredki, które powoduje, że linie rysunków są grube, często dochodzi do darcia papieru, łamania kredek, ruchy ręki są gwałtowne, mało płynne,
- zbyt słabym napięciu mięśniowym, które powoduje, że linie rysunku są nikłe, czasem ledwie widoczne, linie proste nierówne, faliste lub przerywane.
Ćwiczenia w zakresie sprawności manualnej mają na celu: rozwijanie płynności, elastyczności, precyzji ruchów rąk, koordynacji wzrokowo-ruchową, kształcenie spostrzegania oraz wytrwałości w doprowadzeniu pracy do końca.
Do rozwijania sprawności manualnej można wykorzystać różne techniki plastyczne, takie jak: lepienie, malowanie, wycinanie, rysowanie, wydzieranie.
Wydzieranka jest o tyle cenną czynnością, że dziecko ma bezpośredni kontakt ręki i palców z materiałem (bez użycia narzędzi). Ćwiczenia te pozwalają na większą swobodę ruchów rąk, kształcenie przede wszystkim mięśni palców i umiejętności współpracy między różnymi palcami. Ćwiczenia w wydzieraniu doprowadzają do dużej wrażliwości czuciowej opuszków palców.
Lepienie jest działaniem, które ma szczególne znaczenie w rozwijaniu sprawności manualnej. Angażuje głównie mięśnie palców i dłoni, ćwiczy staw nadgarstka.
Malowanie jest doskonałym działaniem usprawniającym ruchy rąk. Nie wymaga ono napięcia mięśni palców, ani nacisku narzędzia. Pozwala na rozluźnienie mięśni, w wyniku czego ruchy są płynne, powolne, szerokie i swobodne.
Wycinanie jest czynnością sprzyjającą przygotowaniu dziecka do przyszłej nauki szkolnej. Poprzez ćwiczenia w wycinaniu rozwijamy koordynację ruchów rąk, wzroku, ręki, współpracy palców.
Rysowanie spełnia ważne funkcje w psychomotorycznym rozwoju dziecka. Pomaga w formowaniu wyobrażeń rzeczywistości, skłania dziecko do myślowej analizy i syntezy w działaniu, kształci różnorodne ruchy począwszy od dużych, rozmachowych, aż do pociągnięć kreski precyzyjnej, drobnej. Ponadto, w czasie rysowania, dziecko uczy się zestawiać i łączyć składowe w jedną całość, wyróżniać i odtwarzać elementy o rozmaitym kształcie, wielkości, rozwija orientację przestrzenną.
Ćwiczenia w lepieniu:
- lepienie kulek różnej wielkości,
- wałkowanie cienkich wałeczków i obwodzenie nimi np. figur geometrycznych z plasteliny lub ciastoliny,
- lepienie miseczek – toczenie kulki z plasteliny, następnie ustawiamy ją na podstawce i wygniatamy z niej palcami wgłębienie,
- toczenie kulek, a następnie ulepienie z nich dowolnych rzeczy,
- ozdabianie tekturowych talerzyków elementami z plasteliny, według pomysłu dzieci,
- lepienie z masy solnej, plasteliny, modeliny, gliny, według podanego tematu lub pomysłowości własnej,
- lepienie różnych form przez łączenie oddzielnie formowanych części.
Ćwiczenia w malowaniu:
- malowanie na arkuszach papieru A4,
- malowanie grubym pędzlem farbami klejowymi,
- malowanie palcem,
- odbijanie dłoni pomalowanej farbą,
- zamalowywania całek kartki jednym kolorem,
- malowanie po linii pionowej z góry na dół np. wzór na sukienkę,
- malowanie po linii poziomej np. drogę,
- malowanie na arkuszu różnokolorowych pasków,
- zamalowanie całej kartki, po wysuszeniu mogą stanowić tło do innych prac,
- na świeżo zamalowanym arkuszu można wykonać rysunki ścierając farbę patykiem lub suchym palcem,
- malowanie form kolistych na dużych arkuszach papieru,
- wypełnianie kolorami konturowych rysunków,
- skoki żaby, skoki psa, zająca,
- malowanie linii spiralnych – lecące baloniki,
- malowanie na podkładzie z kaszy.
Ćwiczenia w wydzieraniu:
- wydzieranie z kolorowego papieru,
- wydzieranie po według linii,
- tworzenie mozaiki z gotowych ścinków,
- naklejanki z elementów wyrywanych z papieru z nacięciami,
- mozaika – wydzieranka, naklejanie drobnych odcinków kolorowego papieru jeden obok drugiego,
- kompozycja z kolorowych pasków, dziecko wydziera palcami szerokie paski tworząc barwne pasiaki np. kolorowe zakładki do książek.
Ćwiczenia w wycinaniu:
- wycinanie po linii prostej – paski od krótkich do coraz dłuższych,
- wycinanie pasków papieru jednakowej szerokości (miejsce cięcia zaznaczone kropkami,
- wycinanie części obrazków do składania,
- wycinanka ze szmatek.
Ćwiczenia w rysowaniu:
- kolorowanie rysunków zamazując powierzchnię gęstymi kreskami,
- rysowanie kredką świecową, ołówkową, flamastrem,
- kopiowanie rysunków,
- rysowanie patykiem na ziemi,
- obrysowywanie wzoru,
- rysowanie kredą na tablicy, na chodniku,
- rysowanie kredą na ciemnym tle,
- rysowanie świecą a następnie zamalowanie farbą akwarelową,
- zagadka rysunkowa – połącz kropki,
- dorysowanie brakujących części,
- dokończ rysowanie – np. dachówek na dachu,
- dorysowanie brakujących części w oparciu o wzór.
Inne proponowane ćwiczenia:
- nawlekanie korali,
- ugniatanie kul z gazety, bibuły,
- wykonywanie ornamentów z piasku, na podłożu kaszy mannej,
- układanie ze wstążek, sznurków różnych kształtów,
- stemplowanie (stemple z ziemniaka, z kłębka waty),
- naśladowanie pisania na maszynie,
- układanki – mozaiki geometryczne, patyczkowe, układanki – przybijanki,
- konstruowanie – drewniane klocki, plastikowe, układanki magnetyczne.
Powyższe ćwiczenia mają na celu:
- Wyrobienie odpowiedniej elastyczności, szybkości, płynności ruchów.
- Udoskonalenie ich precyzji.
- Wyrobienie płynności z uwzględnieniem spostrzegania wzrokowego.
- Rozwijanie wytrwałości w doprowadzeniu pracy do końca.
Opracowanie: Grażyna Itrich
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli