Program zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów klasy IV

Opublikowano: 3 kwietnia 2020 roku

Koncepcja programowa

Nazwa zajęć:

zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

Autor koncepcji programowej i realizator zajęć:
Liczba grup:

jedna

Ilość uczniów w grupie: 4

Założenia i cele programu

Wsparcie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi poprzez  wspomaganie jego wszechstronnego rozwoju w tym:

  • stymulowanie rozwoju intelektualnego,
  • rozwijanie procesów poznawczych, w tym myślenia, uwagi, pamięci, wyobraźni,
  • usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych, w tym wzrokowo-przestrzennych i słuchowo językowych w obszarze percepcji, analizy, syntezy i pamięci; funkcji ruchowych: motoryki małej i grafomotoryki oraz koordynacji i integracji tych funkcji,
  • rozwijanie kompetencji emocjonalno-motywacyjnych,
  • doskonalenie umiejętności społecznych,
  • rozwijanie kompetencji komunikacyjnych,
  • podniesienie umiejętności czytania i pisania,
  • wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów,
  • eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich emocjonalnych konsekwencji,
  • dostrzeganie uzdolnień dziecka,
  • usuwanie przeszkód adaptacyjnych ucznia w środowisku szkolnym.

Metody, formy i techniki pracy:

  • terapii pedagogicznej:

– indywidualizacja środków i metod oddziaływania korekcyjnego,

– powolne stopniowanie trudności w nauce czytania i pisania, uwzględniające złożoność tych czynności i możliwości percepcyjne ucznia,

– korekcja zaburzeń: ćwiczenia przede wszystkim funkcji najgłębiej zaburzonych i najsłabiej opanowanych umiejętności,

– kompensacja zaburzeń: łączenie ćwiczeń funkcji zaburzonych z ćwiczeniami funkcji niezaburzonych w celu tworzenia właściwych mechanizmów kompensacyjnych,

– systematyczność oddziaływań terapeutycznych,

– ciągłość oddziaływania psychoterapeutycznego;

  • praca indywidualna, w parach, grupowa.

Materiały dydaktyczne:

  • Program Edukacyjno-Terapeutyczny ORTOGRAFFITI:

– „Czytam, rozumiem, piszę”,

– „Od dysgrafii do kaligrafii”,

  • programy komputerowe: „Sposób na dysleksję”, „Dyslektyk 2”,
  • gry: „Ortogra”, „Gry ortograficzne”,
  • „Karty ortomagiczne. Polisensoryczne usprawnianie poprawnej pisowni”,
  • „Trening słuchu”,
  • „Dźwięki naszego otoczenia”,
  • „Trening ortograficzny”,
  • „Dyktanda graficzne”,
  • „Dyktanda ortograficzne”,
  • testy czytania ze zrozumieniem,
  • rebusy i krzyżówki,
  • domino,
  • loteryjki,
  • puzzle,
  • historyjki obrazkowe,
  • klocki,
  • patyczki,
  • memory,
  • PUSY,
  • karty pracy indywidualnej,
  • testy czytania,
  • testy szybkiego czytania,
  • testy ortograficzne,
  • gra edukacyjna „Odkrycia. Poznać i zrozumieć siebie”,
  • pomoc terapeutyczna „Trudne sytuacje społeczne. Rozmawiam z dziećmi o sytuacjach szkolnych i relacjach rówieśniczych”.

Treści:

1. Usprawnianie funkcji wzrokowych:

  • usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • rozpoznawanie treści obrazków tematycznych,
  • segregowanie, dobieranie różnych elementów,
  • wyszukiwanie obrazków, figur wśród innych w tle (domina, loteryjki, puzzle, karty),
  • układanie puzzli, pociętych obrazków w całość,
  • wyszukiwanie różnic między obrazkami,
  • wyszukiwanie identycznych obrazków,
  • rysowanie wzorów, przedmiotów według instrukcji słownej,
  • układanie mozaiki wg wzoru, tworzenie własnych kompozycji,
  • układanie obrazków w szeregu według kolejności, w jakiej były eksponowane,
  • wyszukiwanie ukrytych obrazków, wzorów, figur,
  • uzupełnianie niedokończonych rysunków,
  • graficzne odtwarzanie krótko eksponowanej figury,
  • rysowanie rysunku za pomocą łączenia kropek w odpowiedniej kolejności,
  • porządkowanie historyjek obrazkowych,
  • budowanie kompozycji przestrzennych,
  • układanie z patyczków znaków literopodobnych według podanych wzorów,
  • układanie w pary takich samych znaków w zbiorze liter,
  • odtwarzanie z pamięci uprzednio widziane litery,
  • różnicowanie samogłosek w szeregach liter poprzez ich wykreślanie lub oznaczenie pętlą,
  • wyszukiwanie w zbiorze takich samych sylab i ich segregowanie,
  • identyfikowanie takich samych wyrazów w szeregach wyrazów podobnych,
  • wykreślanie w ciągach wyrazów dwóch takich samych lub powtarzających się słów,
  • wyodrębnianie w wyrazach wyrazów krótszych,
  • domino wyrazowe – dobieranie na zasadzie identyczności,
  • dobieranie parami wyrazów do obrazków,
  • układanie wyrazów z liter – dopasowywanie wyrazów do obrazków,
  • układanie wyrazów z sylab – dopasowanie wyrazów do obrazków.

2. Usprawnianie funkcji słuchowo-językowych i doskonalenie kompetencji komunikacyjnych:

  • doskonalenie umiejętności różnicowania głosek,
  • ćwiczenia rozwijające mowę pod względem poprawności artykulacyjnej,
  • wzbogacanie słownika czynnego i biernego,
  • praca nad poprawnością gramatyczną i logiczną ustnych wypowiedzi,
  • doskonalenie pamięci i spostrzegawczości słuchowej,
  • doskonalenie kompetencji komunikacyjnych,
  • rozpoznawanie dźwięków z otoczenia,
  • różnicowanie dźwięków o podobnym brzmieniu,
  • odtwarzanie podanego rytmu,
  • układanie rymowanek,
  • analiza i synteza głoskowa wyrazów,
  • analiza i synteza sylabowa zdań,
  • analiza i synteza wyrazowa zdań,
  • doskonalenie struktury gramatycznej zdań,
  • wyodrębnianie ukrytego wyrazu w podanym wyrazie,
  • dokańczanie zdań,
  • układanie zdań z podanym wyrazem,
  • łączenie w pary rymujących się wyrazów,
  • zagadki – dobieranie odpowiedzi,
  • uściślanie znaczenia słów,
  • uściślanie rozumienia zdań, w tym określeń czynności i związków gramatyczno-logicznych między słowami,
  • słuchanie treści poleceń, pytań, dłuższych wypowiedzi,
  • opowiadanie treści obrazka, historyjek obrazkowych,
  • opisywanie przedmiotów,
  • pamięciowe opanowywanie wierszy,
  • słuchanie i powtarzanie opowiadań,
  • pisanie ze słuchu z analizą słuchową.

3. Doskonalenie funkcji ruchowych – sprawności manualnej i grafomotoryki:

  • wdrażanie do dokładności, staranności i precyzji w zakresie ruchów pisarskich,
  • zamalowywanie obrazków,
  • stemplowanie,
  • odwzorowywanie rysunków,
  • rysowanie po śladzie,
  • obrysowywanie szablonów,
  • wydzieranki, wycinanki,
  • orgiami przestrzenne,
  • rysunki tematyczne za pomocą kredek lub farb,
  • łączenie punktów linią ciągłą,
  • wycinanie po linii prostej, falistej, form geometrycznych, rysunków konturowych, liter,
  • dyktanda graficzne.

4. Doskonalenie umiejętności czytania i pisania:

  • dobieranie wyrazów do obrazków,
  • rebusy,
  • uzupełnianie brakujących liter, sylab w wyrazach,
  • czytanie wyrazów łatwych w połączeniu z trudnymi,
  • czytanie wyrazów sensownych i bezsensownych,
  • czytanie wyrazów wizualnie podobnych,
  • uzupełnianie zdań wyrazami,
  • układanie zdań z rozsypanki wyrazowej,
  • samodzielne układanie zdań,
  • dobieranie zdań do obrazków,
  • porządkowanie zdań bez pomocy ilustracji,
  • rozwiązywanie krzyżówek, zagadek,
  • odpowiadanie na pytania dotyczące przeczytanego tekstu,
  • wykonywanie zadań dotyczących przeczytanego tekstu,
  • wypracowanie nawyku pisania poprawnego pod względem ortograficznym,
  • utrwalanie liter o podobnym kształcie graficznym,
  • wyszukiwanie liter w tekstach, gazetach (d-b, p-g, m-n, l-t-ł),
  • składanie liter z pociętych części,
  • dobieranie liter wielkich do małych, pisanych do drukowanych,
  • dopisywanie brakujących elementów do podanych kształtów (kresek, owali, lasek),
  • przepisywanie wyrazów, zdań,
  • pisanie z pamięci,
  • pisanie ze słuchu,
  • wpisywanie liter z trudnością ortograficzną – tekst z lukami literowymi,
  • wpisywanie sylab – tekst z lukami sylabowymi,
  • uzupełnianie luk wyrazami ilustrowanymi za pomocą obrazków – tekst obrazkowo-wyrazowy,
  • pisanie wyrazów z trudną literą (trudności dotyczące głosek i specyficznych liter):
    – dwuznaki („sz”, „cz”, „ch”, „dz”, „dż”),
    – zmiękczenia „przez kreskę” („ś”, „ć”, „ń”, „ź”,„dź”),
    – zmiękczenia przez „i” („si”, „ci”, „ni”, „zi”, „dzi”),
    – różnicowanie „i”, „j”,
    – utrata dźwięczności w wygłosie i śródgłosie,
    – mylenie samogłosek nosowych „ą” i „ę” z „on”, „om”, „en”, „em”,
    – pisownia „ó”, „rz”, „h”,
  • utrwalenie pisowni wielkiej litery.

5. Rozwijanie procesów poznawczych:

  • doskonalenie procesów myślenia przyczynowo-skutkowego, logicznego i abstrakcyjnego,
  • rozwijanie pamięci w zakresie operacji zapamiętywania, utrwalania i odtwarzania,
  • rozwijanie wyobraźni,
  • doskonalenie koncentracji uwagi.

Kryteria sukcesu:

  • systematyczne uczęszczanie uczniów na zajęcia,
  • aktywny udział uczniów w zajęciach,
  • stosowanie zróżnicowanych metod pracy i środków dydaktycznych,
  • pozytywne wzmacnianie.

Sposób przeprowadzenia ewaluacji:

  • pre-test,
  • monitorowanie pracy uczniów,
  • dostrzeganie postępów uczniów,
  • stwarzanie sytuacji umożliwiających uczniom prezentację wiadomości i umiejętności,
  • samoocena uczniów w odniesieniu do zaangażowania i postępów,
  • udzielanie uczniom informacji zwrotnej po wykonaniu zadania,
  • pomiar pedagogiczny,
  • testy czytania,
  • testy ortograficzne,
  • post – test,
  • ankieta ewaluacyjna.

Autor: Agnieszka Wiśniewska – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz