Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 3 kwietnia 2020 roku.
Koncepcja programowa
Nazwa zajęć:
zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Autor koncepcji programowej i realizator zajęć:
Liczba grup:
jedna
Ilość uczniów w grupie: 4
Założenia i cele programu
Wsparcie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi poprzez wspomaganie jego wszechstronnego rozwoju w tym:
- stymulowanie rozwoju intelektualnego,
- rozwijanie procesów poznawczych, w tym myślenia, uwagi, pamięci, wyobraźni,
- usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych, w tym wzrokowo-przestrzennych i słuchowo językowych w obszarze percepcji, analizy, syntezy i pamięci; funkcji ruchowych: motoryki małej i grafomotoryki oraz koordynacji i integracji tych funkcji,
- rozwijanie kompetencji emocjonalno-motywacyjnych,
- doskonalenie umiejętności społecznych,
- rozwijanie kompetencji komunikacyjnych,
- podniesienie umiejętności czytania i pisania,
- wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów,
- eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich emocjonalnych konsekwencji,
- dostrzeganie uzdolnień dziecka,
- usuwanie przeszkód adaptacyjnych ucznia w środowisku szkolnym.
Metody, formy i techniki pracy:
- terapii pedagogicznej:
– indywidualizacja środków i metod oddziaływania korekcyjnego,
– powolne stopniowanie trudności w nauce czytania i pisania, uwzględniające złożoność tych czynności i możliwości percepcyjne ucznia,
– korekcja zaburzeń: ćwiczenia przede wszystkim funkcji najgłębiej zaburzonych i najsłabiej opanowanych umiejętności,
– kompensacja zaburzeń: łączenie ćwiczeń funkcji zaburzonych z ćwiczeniami funkcji niezaburzonych w celu tworzenia właściwych mechanizmów kompensacyjnych,
– systematyczność oddziaływań terapeutycznych,
– ciągłość oddziaływania psychoterapeutycznego;
- praca indywidualna, w parach, grupowa.
Materiały dydaktyczne:
- Program Edukacyjno-Terapeutyczny ORTOGRAFFITI:
– „Czytam, rozumiem, piszę”,
– „Od dysgrafii do kaligrafii”,
- programy komputerowe: „Sposób na dysleksję”, „Dyslektyk 2”,
- gry: „Ortogra”, „Gry ortograficzne”,
- „Karty ortomagiczne. Polisensoryczne usprawnianie poprawnej pisowni”,
- „Trening słuchu”,
- „Dźwięki naszego otoczenia”,
- „Trening ortograficzny”,
- „Dyktanda graficzne”,
- „Dyktanda ortograficzne”,
- testy czytania ze zrozumieniem,
- rebusy i krzyżówki,
- domino,
- loteryjki,
- puzzle,
- historyjki obrazkowe,
- klocki,
- patyczki,
- memory,
- PUSY,
- karty pracy indywidualnej,
- testy czytania,
- testy szybkiego czytania,
- testy ortograficzne,
- gra edukacyjna „Odkrycia. Poznać i zrozumieć siebie”,
- pomoc terapeutyczna „Trudne sytuacje społeczne. Rozmawiam z dziećmi o sytuacjach szkolnych i relacjach rówieśniczych”.
Treści:
1. Usprawnianie funkcji wzrokowych:
- usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- rozpoznawanie treści obrazków tematycznych,
- segregowanie, dobieranie różnych elementów,
- wyszukiwanie obrazków, figur wśród innych w tle (domina, loteryjki, puzzle, karty),
- układanie puzzli, pociętych obrazków w całość,
- wyszukiwanie różnic między obrazkami,
- wyszukiwanie identycznych obrazków,
- rysowanie wzorów, przedmiotów według instrukcji słownej,
- układanie mozaiki wg wzoru, tworzenie własnych kompozycji,
- układanie obrazków w szeregu według kolejności, w jakiej były eksponowane,
- wyszukiwanie ukrytych obrazków, wzorów, figur,
- uzupełnianie niedokończonych rysunków,
- graficzne odtwarzanie krótko eksponowanej figury,
- rysowanie rysunku za pomocą łączenia kropek w odpowiedniej kolejności,
- porządkowanie historyjek obrazkowych,
- budowanie kompozycji przestrzennych,
- układanie z patyczków znaków literopodobnych według podanych wzorów,
- układanie w pary takich samych znaków w zbiorze liter,
- odtwarzanie z pamięci uprzednio widziane litery,
- różnicowanie samogłosek w szeregach liter poprzez ich wykreślanie lub oznaczenie pętlą,
- wyszukiwanie w zbiorze takich samych sylab i ich segregowanie,
- identyfikowanie takich samych wyrazów w szeregach wyrazów podobnych,
- wykreślanie w ciągach wyrazów dwóch takich samych lub powtarzających się słów,
- wyodrębnianie w wyrazach wyrazów krótszych,
- domino wyrazowe – dobieranie na zasadzie identyczności,
- dobieranie parami wyrazów do obrazków,
- układanie wyrazów z liter – dopasowywanie wyrazów do obrazków,
- układanie wyrazów z sylab – dopasowanie wyrazów do obrazków.
2. Usprawnianie funkcji słuchowo-językowych i doskonalenie kompetencji komunikacyjnych:
- doskonalenie umiejętności różnicowania głosek,
- ćwiczenia rozwijające mowę pod względem poprawności artykulacyjnej,
- wzbogacanie słownika czynnego i biernego,
- praca nad poprawnością gramatyczną i logiczną ustnych wypowiedzi,
- doskonalenie pamięci i spostrzegawczości słuchowej,
- doskonalenie kompetencji komunikacyjnych,
- rozpoznawanie dźwięków z otoczenia,
- różnicowanie dźwięków o podobnym brzmieniu,
- odtwarzanie podanego rytmu,
- układanie rymowanek,
- analiza i synteza głoskowa wyrazów,
- analiza i synteza sylabowa zdań,
- analiza i synteza wyrazowa zdań,
- doskonalenie struktury gramatycznej zdań,
- wyodrębnianie ukrytego wyrazu w podanym wyrazie,
- dokańczanie zdań,
- układanie zdań z podanym wyrazem,
- łączenie w pary rymujących się wyrazów,
- zagadki – dobieranie odpowiedzi,
- uściślanie znaczenia słów,
- uściślanie rozumienia zdań, w tym określeń czynności i związków gramatyczno-logicznych między słowami,
- słuchanie treści poleceń, pytań, dłuższych wypowiedzi,
- opowiadanie treści obrazka, historyjek obrazkowych,
- opisywanie przedmiotów,
- pamięciowe opanowywanie wierszy,
- słuchanie i powtarzanie opowiadań,
- pisanie ze słuchu z analizą słuchową.
3. Doskonalenie funkcji ruchowych – sprawności manualnej i grafomotoryki:
- wdrażanie do dokładności, staranności i precyzji w zakresie ruchów pisarskich,
- zamalowywanie obrazków,
- stemplowanie,
- odwzorowywanie rysunków,
- rysowanie po śladzie,
- obrysowywanie szablonów,
- wydzieranki, wycinanki,
- orgiami przestrzenne,
- rysunki tematyczne za pomocą kredek lub farb,
- łączenie punktów linią ciągłą,
- wycinanie po linii prostej, falistej, form geometrycznych, rysunków konturowych, liter,
- dyktanda graficzne.
4. Doskonalenie umiejętności czytania i pisania:
- dobieranie wyrazów do obrazków,
- rebusy,
- uzupełnianie brakujących liter, sylab w wyrazach,
- czytanie wyrazów łatwych w połączeniu z trudnymi,
- czytanie wyrazów sensownych i bezsensownych,
- czytanie wyrazów wizualnie podobnych,
- uzupełnianie zdań wyrazami,
- układanie zdań z rozsypanki wyrazowej,
- samodzielne układanie zdań,
- dobieranie zdań do obrazków,
- porządkowanie zdań bez pomocy ilustracji,
- rozwiązywanie krzyżówek, zagadek,
- odpowiadanie na pytania dotyczące przeczytanego tekstu,
- wykonywanie zadań dotyczących przeczytanego tekstu,
- wypracowanie nawyku pisania poprawnego pod względem ortograficznym,
- utrwalanie liter o podobnym kształcie graficznym,
- wyszukiwanie liter w tekstach, gazetach (d-b, p-g, m-n, l-t-ł),
- składanie liter z pociętych części,
- dobieranie liter wielkich do małych, pisanych do drukowanych,
- dopisywanie brakujących elementów do podanych kształtów (kresek, owali, lasek),
- przepisywanie wyrazów, zdań,
- pisanie z pamięci,
- pisanie ze słuchu,
- wpisywanie liter z trudnością ortograficzną – tekst z lukami literowymi,
- wpisywanie sylab – tekst z lukami sylabowymi,
- uzupełnianie luk wyrazami ilustrowanymi za pomocą obrazków – tekst obrazkowo-wyrazowy,
- pisanie wyrazów z trudną literą (trudności dotyczące głosek i specyficznych liter):
– dwuznaki („sz”, „cz”, „ch”, „dz”, „dż”),
– zmiękczenia „przez kreskę” („ś”, „ć”, „ń”, „ź”,„dź”),
– zmiękczenia przez „i” („si”, „ci”, „ni”, „zi”, „dzi”),
– różnicowanie „i”, „j”,
– utrata dźwięczności w wygłosie i śródgłosie,
– mylenie samogłosek nosowych „ą” i „ę” z „on”, „om”, „en”, „em”,
– pisownia „ó”, „rz”, „h”, - utrwalenie pisowni wielkiej litery.
5. Rozwijanie procesów poznawczych:
- doskonalenie procesów myślenia przyczynowo-skutkowego, logicznego i abstrakcyjnego,
- rozwijanie pamięci w zakresie operacji zapamiętywania, utrwalania i odtwarzania,
- rozwijanie wyobraźni,
- doskonalenie koncentracji uwagi.
Kryteria sukcesu:
- systematyczne uczęszczanie uczniów na zajęcia,
- aktywny udział uczniów w zajęciach,
- stosowanie zróżnicowanych metod pracy i środków dydaktycznych,
- pozytywne wzmacnianie.
Sposób przeprowadzenia ewaluacji:
- pre-test,
- monitorowanie pracy uczniów,
- dostrzeganie postępów uczniów,
- stwarzanie sytuacji umożliwiających uczniom prezentację wiadomości i umiejętności,
- samoocena uczniów w odniesieniu do zaangażowania i postępów,
- udzielanie uczniom informacji zwrotnej po wykonaniu zadania,
- pomiar pedagogiczny,
- testy czytania,
- testy ortograficzne,
- post – test,
- ankieta ewaluacyjna.
Autor: Agnieszka Wiśniewska – Czytelniczka Portalu