Autor: Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Opublikowano: 5 kwietnia 2017 roku.
Liczba uczniów: 13, w tym 3 dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi:
J. – niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim
D. – niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym, autyzm atypowy
M. – niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym, zespół Downa
Czas trwania: 45 minut
Cele zajęć:
– odprężenie, rozluźnienie ciała, rozładowanie napięcia emocjonalnego
– pobudzenie wyobraźni
– doskonalenie koncentracji uwagi
– integracja grupy
Metody, techniki pracy:
– zabawa
– ćwiczenie relaksacyjne
– ćwiczenie oddechowe
Formy pracy:
– zbiorowa
– indywidualna
Środki dydaktyczne:
– butelka szklana
– tekst do relaksacji (wizualizacji) pt. „Obserwowanie chmur”
– odtwarzacz CD, płyta CD z muzyką Ennio Morricone
Przebieg zajęć
Faza wstępna
- Powitanie – przybijanie „piątki”
Na powitanie uczniowie przybijają sobie „piątkę”.
2. Zabawa „Butelka komplementów”
Grupa siada w kręgu. Dziecko kręci szklaną butelką i mówi coś miłego (komplement) osobie, którą wskaże butelka. Następnie butelką kręci wskazana wcześniej osoba itd.
UWAGA! Należy zadbać, aby wszystkie dzieci usłyszały komplementy.
Faza zasadnicza
- Zabawa ruchowa „Osoby, które lubią…”
Uczniowie stoją w kręgu; nauczyciel mówi zdanie „Osoby, które lubią banany, zamieniają się miejscami”
Propozycje zadań:
– osoby, które lubią wiosnę zamieniają się miejscami
– osoby, które lubią lody czekoladowe …
– osoby, które mają na sobie coś niebieskiego …
– osoby, które lubić jeść frytki …
– osoby, które mają dzisiaj dobry humor …
- Zabawa ruchowa „Myjnia samochodowa”
Dzieci ustawiają się w dwuszeregu parami. Wyobrażają sobie, że tworzą myjnię dla samochodów, a ich ręce są szczotkami, które głaszczą i masują samochód, czyli ochotnika. Ochotnik przechodzi z zamkniętymi oczami między rzędami, a dzieci delikatnie go dotykają, głaszczą i mówią miłe rzeczy, tak żeby myjnię opuszczał „szczęśliwy samochód”.
- Ćwiczenie oddechowe „Wydychamy stres”
Uczniowie stoją luźno na środku. Wyobrażają sobie, że są balonami. Wciągają przez nos dużo powietrza udając nadmuchane balony. Przez chwilę przytrzymują powietrze, a następnie powoli wypuszczają ustami i wiotczeją, jakby ktoś wypuszczał powietrze z balonu.
- Relaksacja przy muzyce – wizualizacja do tekstu pt. „Obserwowanie chmur”
Nauczyciel prosi dzieci, aby położyły się w wygodnej pozycji, zamknęły oczy i posłuchały.
Wyobraźcie sobie, że w piękny, letni dzień idziecie przez duży ogród. Kwiaty, które kwitną przy furtce pokryte są jeszcze kroplami rosy. Powoli otwieracie małą furtkę i wchodzicie do ogrodu. Idziecie do tej jego części, która jest już cała w promieniach słońca. Wieje lekki wiatr. W miejscu z miękką, suchą trawą kładziecie się na ziemi. Leżycie na plecach i patrzycie w niebo, po którym przesuwają się małe, puszyste chmurki. Widzicie, że chmury mają różne kształty. Jedna z nich wygląda jak niedźwiedź. Kiedy na nią patrzycie, zmienia swój kształt i staje się krasnalem. Chwilę później wygląda jak zając. Leżcie spokojnie na trawie i obserwujcie chmury; zwracajcie uwagę na to, jakie obrazy wam pokazują (1-2 minuty).
Nadszedł czas, aby opuścić ogród. Pożegnajcie się z chmurami i podziękujcie ogrodowi za to, że możecie przyjść do niego zawsze, kiedy tego potrzebujecie. Wróćcie tą samą ścieżką i zamknijcie za sobą furtkę.
Poprzeciągajcie się przez chwilę i otwórzcie oczy. Bądźcie znowu tutaj – orzeźwieni i pełni energii.
UWAGA! Po wykonaniu ćwiczenia chętne osoby mogą podzielić się swoimi wrażeniami.
Faza końcowa
- „Przekazanie uśmiechu”
Na zakończenie zajęć dzieci siadają w kręgu na dywanie, każdy kładzie rękę na ramieniu sąsiada z prawej strony i uśmiecha się do niego.
Literatura:
Dobrzyńska A., Jurga M., Gry i zabawy na lekcji, Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań 2001.
Tomaszek B., Jak pracować z dzieckiem nadpobudliwym w szkole i w domu?, Wydawnictwo Rubikon, Kraków.
Vopel K., Latający dywan. Łatwiejsza nauka dzięki odprężeniu. Ćwiczenia dla dzieci w wieku od 6 do 12 roku życia, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2004.
Autor: Edyta Maroszek
Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli