Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 14 stycznia 2024 roku.
Temat zajęć: Widzieć inaczej – Międzynarodowy Dzień Niewidomych.
Data: 14.11.2022 r.
Prowadzący:
Klasa: 5b
Cel ogólny:
- kształtowanie otwartości i tolerancji wobec osób niewidomych
Cele szczegółowe – uczeń:
- wie, jakie problemy w życiu codziennym mają osoby niewidome i jak sobie z nimi radzą
- akceptuje osoby niewidome
- słucha wypowiedzi innych
- pracuje zgodnie w grupie
- wypowiada się na określony temat
Metody pracy (wg W. Okonia):
- metoda asymilacji wiedzy – pogadanka
- metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy – mapa skojarzeń
- metoda praktyczna – doświadczenia
Forma pracy:
- grupowa jednolita
- indywidualna zróżnicowana
Środki dydaktyczne:
kartki A4, długopisy, markery, brystol, herbata ekspresowa, woda, czajnik, cukier, szklanka, łyżka wazowa, skarpety, poduszki, laska-kij do unihokeja, krzesełko, kromka chleba, nóż, masło, bluza, czapka, buty, pojemniczki z kinder niespodzianki z różnymi artykułami sypkimi (ryżem, groszkiem, cukrem, manną), takie same małe przedmioty po 2 sztuki (orzechy, grosze, klocki, muszelki), piramidka
Przebieg zajęć:
- Powitanie i omówienie tematu zajęć.
- Stworzenie par, rozdanie materiałów do pracy. Każda para otrzymuje kartkę i mazaki. Zapisuje skojarzenia do hasła: osoba niewidoma (mapa skojarzeń).
- Przedstawienie zapisanych skojarzeń, spisanie ich na jednym plakacie.
- Omówienie problemów osób niewidomych i sposobów pomocy.
- Wcielenie się w osobę niewidomą i wykonanie wylosowanych zadań (zrobienie herbaty, nalanie wody do szklanki, rozpoznanie za pomocą dotyku przedmiotów, przejście przez tor przeszkód, przygotowanie kanapki, ułożenie piramidy z klocków, ubranie się, memory słuchowe, memory dotykowe).
- Ewaluacja: Dokończ zdania:
- Zajęcia podobały mi się/ nie podobały mi się, ponieważ …
- Dziś dowiedziałam się/ dowiedziałem się, że …
Międzynarodowy Dzień Niewidomych scenariusz opracowała: Beata Madalińska-Dębska – Czytelniczka Portalu