Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 18 sierpnia 2015 roku.
TEMAT KOPLEKSOWY: „OGIEŃ – GORĄCY ŻYWIOŁ”
Temat zajęcia: „Jak powstał węgiel? – powrót do czasów prehistorycznych”
GR IV – 5 LATKI
PROWADZĄCA: Aneta Szewczyk
CELE OGÓLNE
– rozwijanie umiejętności skutecznego porozumiewa się i utrzymywania dobrych relacji interpersonalnych
– poznanie sposobu powstania węgla
– pobudzanie wyobraźni
– poszerzenie wiadomości na temat czasów prehistorycznych oraz wiadomości o dinozaurach
CELE OPERACYJNE, DZIECKO :
– uczy się umiejętności podejmowania decyzji i wyboru
– rozwija twórcze i krytyczne myślenie
– rozwija samoświadomość i empatię
– radzi sobie z emocjonalnymi czynnikami wywołującymi stres
– usprawnia koncentrację uwagi
– rozwija kompetencje matematyczne
– rozwija sprawność ruchową
– usprawnienia percepcję słuchową
– ubogaca słownictwo
METODY:
- Pedagogika zabawy KLANZA, metoda aktywna z udziałem chusty animacyjnej
- Opowiadanie , pogadanka
- Bezpośrednie spostrzeganie i przeżywanie
- Praktycznego działania
FORMY ORGANIZACJI PRACY:
– grupowa, zespołowa,
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1. „Razem jest wesoło” – zabawa ruchowa na rozpoczęcie zajęć z użyciem z chusty animacyjnej
Ćwiczące współdziałanie:
„Bilard” – grupa wachluje chustą, na której jest piłeczka. Ma ona wpaść do otworu znajdującego się na środku chusty. ( danie wyboru dzieciom czy bilard czy kwiat- dzieci głosują podnosząc rekę)
„Sztorm” – na chustę wrzucamy lekkie przedmioty (piłeczki, zabawki). Podczas wachlowania nie mogą one spaść z chusty.
„Kwiat lotosu” – jedna osoba siedzi na środku chusty z nogami pod brodą. Pozostali uczestnicy trzymają chustę za brzeg. Zwracają się w prawą stronę, idąc powoli zawijają siedzącego. Gdy jest on zawinięty do wysokości ramion zatrzymują się i na słowa „trzy, cztery” równocześnie i szybko wycofują się.
Zabawy wprowadzające odprężenie i relaks
„Muzyczna chusta” – uczestnicy trzymają rozciągniętą chustę. Grupa porusza się w takt melodii, falując chustą. Prowadzący przygotowuje różne fragmenty muzyczne.( muzyka klasyczna)
2. „O czym szeptały iskierki” H. Zdzitowieckiej .- poznanie sposobu i czasu powstania węgla na podstawie opowiadania
Ewa siedzi przed piecem i patrzy, jak z paleniska spadają iskierki do popielnika. To węgiel się pali.
– Co to jest węgiel? – myśli Ewa.
Patrzy w ogień, gdy nagle…
Pst! – wyskoczyła z ognia iskierka i zaszemrała cichutko:
– Posłuchaj…– ale nim skończyła, już zgasła.
– Dawno, dawno temu, przed laty… syknęła druga iskierka i też zgasła. – Tam gdzie teraz jest kopalnia węgla… – zaczęła trzecia. Przez chwilę nie pokazywała się żadna iskierka. Ewa myślała, że nie dowie się, co było na miejscu kopalni, gdy cała gromadka błyszczących iskierek wpadła do popielnika.
– Był wielki, wielki zielony las… (efekt dźwiękowy – szum lasu)
– A w tym lesie rosły gęsto wysokie drzewa… (szablon 3 drzew – pień z patyka lub wykałaczki – będzie lepiej strzelała przy łamaniu, korona z papieru lub bibuły)
– Takich drzew już nie ma w żadnym lesie – dodała następna iskierka, gdy jej poprzedniczka zgasła. Iskierki szeptały teraz jedna po drugiej:
– Drzewa rosły i po wielu, wielu latach przewracały się od starości… (efekt łamiemy drzewa – szablony)
– Łamały je burze i wichury… (efekt dźwiękowy burza i wichura)
– Zalewały je wody… przysypywała ziemia… (efekt dźwiękowy – ulewa)
– Na obalonych pniach wyrastały nowe i coraz to nowe… (szablon drzew j.w.)
– Po wielu, wielu latach…
– To już było – przerwała Ewa.
– Pst, słuchaj, nie przerywaj – syknęły naraz trzy iskierki.
– Przez wiele, wiele lat leżały pod ziemią nieraz bardzo głęboko…i zmieniały się powoli w czarne, twarde bryły… ( pokazujemy kawałek węgla)
– Jeszcze dziś możesz zobaczyć czasem na kawałku węgla ślady odciśniętych liści prastarych drzew… to drzewa, które rosły, gdy jeszcze ludzi nie było na ziemi…
– … gdy jeszcze ptaki nie śpiewały i nie wiły gniazd pomiędzy gałęziami…
– … gdy między drzewami przesuwały się olbrzymie zwierzęta, które dawno, już dawno wyginęły…
– gdy… – zaczęła ostatnia iskierka i zgasła.
Po wysłuchaniu opowiadania dzieci odpowiadają na pytania nauczycielki.
– Co przydarzyło się Ewie? (Do Ewy przyszły iskierki z popielnika).
– O czym opowiedziały iskierki Ewie? (Iskierki opowiedziały Ewie o powstaniu węgla)
– W jakim czasie, kiedy powstał węgiel, który obecnie wydobywamy? (dawno temu gdy jeszcze żyły dinozaury,, czas prehistorycznych)
3. „Podróż do prehistorii” – Wprowadzenie do kolejnej części zajęć
Mimo, że czasy w których powstawał węgiel były dawno, dawno temu to jednak dziś uda nam się przenieść do czasów prehistorycznych, gdzie na pewno spotka nas wiele przygód. Aby nam się udało:
- musimy wszyscy razem w kole złapać się za ręce,
- zamknąć oczy
- i wspólnie podzielić na sylaby wyraz:
Dzieci stosują się do polecenia i wymawiają słowo: PRE HI STO RIA ( W tym czasie nauczyciel lub p. Ela odwraca przygotowaną tablicę z roślinnością prehistoryczną i dinozaurami).
Nauczyciel wprowadza klimat tłumaczy gdzie się znajdujemy – prezentuje i omawia przygotowaną prehistoryczną plansze, włącza (efekty dźwiękowe: odgłos dinozaurów, kroki dinozaurów) . Po czym przestawia jednego z mieszkańców tej krainy. To przyjazny dinozaur, który przygotował dla dzieci zadania. Jednak wszystkie zadania trzeba wykonywać spokojnie i cichutko aby nie zwrócić uwagi innych groźnych dinozaurów.
ZADANIE NR 1
Dzieci dostają koperty. W każdej jest komplet kartoników z kropeczkami od 1 do 6. Zadaniem dzieci jest uporządkowanie kartoników od najmniejszej liczby oczek do największej. Należy przypomnieć, aby dzieci układały od lewej strony do prawej.
W czasie tego zadania p. Ela przygotowuje tor przeszkód
ZADANIE NR 2
Tor przeszkód: 1. Przejście po drabince, 2. slalom między krążkami lub patyczkami i workiem na głowie, 3. rzut worka do pudełka , 4. powrót na swoje miejsce
ZADANIE NR 3
– dinozaury – klaszcząc (podać liczbę sylab – 4)
– drzewa – tupiąc (podać liczbę sylab – 2)
– przygoda – podskakując (podać liczbę sylab – 3)
ZADANIE NR 4
Rodziny dinozaurów: Dzieci dostają szarfy w różnych kolorach (żółty, zielony, czerwony) Każdy kolor to rodzina. Dinozaury spacerują po sali na dźwięk dzwonka łączą się w „rodziny” – tworząc kółeczka.
Jednak gdy nauczyciel uderzy w bębenek, dinozaury tworzą jedną wielką rodzinę – jedno wielkie koło
4. „Powrót do przedszkola” – zakończenie zajęć
Dinozaur dziękuje dzieciom za wykonane zadania chwali za efekty. Zaprasza nas abyśmy go jeszcze kiedyś odwiedziły. Dzieci żegnają się z dinozaurem i przygotowują się do powrotu.
Łapiemy się w kole za ręce, zamykamy oczy ale tym razem dzielimy na sylaby wyraz: Przedszkole
- Ewaluacja zajęcia. Jesteśmy już w przedszkolu. Teraz dzieci mogą podzielić się wrażeniami.
Po wszystkim oddają szarfy.
DO PRZYGOTOWANIA:
– chusta animacyjna, piłeczki
– płyta CD z muzyką klasyczną
– płyta CD z efektami dźwiękowymi: szum lasu; burza z wichurą; ulewa, odgłosy dinozaurów, kroki dinozaurów
– 6 drzew z patyka lub wykałaczki i koroną z bibuły lub papieru
– kawałek węgla
– duży dinozaur
– kawałki z drewna z naklejonymi zadaniami do wykonania
– tablica z figurkami dinozaurów i roślinności prehistoryczną
– koperty z kompletem kartoników z kropeczkami od 1 do 6
– drabinka (z korektywy), krążki lub pionowe patyki (z korektywy), woreczki gimnastyczne, pudełko,
– dzwoneczek, bębenek
– szarfy