Jak powstał węgiel? – powrót do czasów prehistorycznych

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 18 sierpnia 2015 roku.

TEMAT KOPLEKSOWY: „OGIEŃ – GORĄCY ŻYWIOŁ”

Temat zajęcia: „Jak powstał węgiel? – powrót do czasów prehistorycznych”

Jak powstał węgielGR IV – 5 LATKI

PROWADZĄCA: Aneta Szewczyk

CELE OGÓLNE

– rozwijanie umiejętności skutecznego porozumiewa się i utrzymywania dobrych relacji interpersonalnych

– poznanie sposobu powstania węgla

–  pobudzanie wyobraźni

– poszerzenie wiadomości na temat czasów prehistorycznych oraz wiadomości o dinozaurach

CELE OPERACYJNE, DZIECKO :

– uczy się umiejętności podejmowania decyzji i wyboru

– rozwija twórcze i krytyczne myślenie

– rozwija samoświadomość i empatię

– radzi sobie z emocjonalnymi czynnikami wywołującymi stres

– usprawnia koncentrację uwagi

– rozwija kompetencje matematyczne

– rozwija sprawność ruchową

– usprawnienia percepcję słuchową

– ubogaca słownictwo

METODY:

  1. Pedagogika zabawy KLANZA, metoda aktywna z udziałem chusty animacyjnej
  2. Opowiadanie , pogadanka
  3. Bezpośrednie spostrzeganie i przeżywanie
  4. Praktycznego działania

FORMY ORGANIZACJI PRACY:

– grupowa, zespołowa,

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

1. „Razem jest wesoło” – zabawa ruchowa na rozpoczęcie zajęć z użyciem  z chusty animacyjnej

Ćwiczące współdziałanie:

„Bilard” – grupa wachluje chustą, na której jest piłeczka. Ma ona wpaść do otworu znajdującego się na środku chusty. ( danie wyboru dzieciom czy bilard czy kwiat- dzieci głosują podnosząc rekę)

„Sztorm” – na chustę wrzucamy lekkie przedmioty (piłeczki, zabawki).  Podczas wachlowania nie mogą one spaść z chusty.

„Kwiat lotosu” – jedna osoba siedzi na środku chusty z nogami pod brodą.  Pozostali uczestnicy trzymają chustę za brzeg. Zwracają się w prawą stronę, idąc powoli zawijają siedzącego. Gdy jest on zawinięty do wysokości ramion zatrzymują się i na słowa „trzy, cztery” równocześnie i szybko wycofują się.

Zabawy wprowadzające odprężenie i relaks

„Muzyczna chusta” – uczestnicy trzymają rozciągniętą chustę. Grupa porusza się w takt melodii, falując chustą. Prowadzący przygotowuje różne fragmenty muzyczne.( muzyka klasyczna)

2. „O czym szeptały iskierki” H. Zdzitowieckiej .- poznanie sposobu i czasu powstania węgla na podstawie opowiadania

Ewa siedzi przed piecem i patrzy, jak z paleniska spadają iskierki do popielnika. To węgiel się pali.

– Co to jest węgiel? – myśli Ewa.

Patrzy w ogień, gdy nagle…

Pst!  – wyskoczyła z ognia iskierka i zaszemrała cichutko:

– Posłuchaj…– ale nim skończyła, już zgasła.

– Dawno, dawno temu, przed laty… syknęła druga iskierka i też zgasła. – Tam gdzie teraz jest kopalnia węgla… – zaczęła trzecia. Przez chwilę nie pokazywała się żadna iskierka. Ewa myślała, że nie dowie się, co było na miejscu kopalni, gdy cała gromadka błyszczących iskierek wpadła do popielnika.

– Był wielki, wielki zielony las… (efekt dźwiękowy – szum lasu)

– A w tym lesie rosły gęsto wysokie drzewa… (szablon 3 drzew – pień z patyka lub wykałaczki – będzie lepiej strzelała przy łamaniu,  korona z papieru lub bibuły) 

– Takich drzew już nie ma w żadnym lesie – dodała następna iskierka, gdy jej poprzedniczka zgasła. Iskierki szeptały teraz jedna po drugiej:

– Drzewa rosły i po wielu, wielu latach przewracały się od starości… (efekt łamiemy drzewa – szablony)

– Łamały je burze i wichury… (efekt dźwiękowy burza i wichura)

– Zalewały je wody… przysypywała ziemia… (efekt dźwiękowy – ulewa)

– Na obalonych pniach wyrastały nowe i coraz to nowe… (szablon drzew j.w.)

– Po wielu, wielu latach…

– To już było – przerwała Ewa.

– Pst, słuchaj, nie przerywaj – syknęły naraz trzy iskierki.

– Przez wiele, wiele lat leżały pod ziemią nieraz bardzo głęboko…i zmieniały się powoli w czarne, twarde bryły… ( pokazujemy kawałek węgla)

– Jeszcze dziś możesz zobaczyć czasem na kawałku węgla ślady odciśniętych liści prastarych drzew… to drzewa, które rosły, gdy jeszcze ludzi nie było na ziemi…

– … gdy jeszcze ptaki nie śpiewały i nie wiły gniazd pomiędzy gałęziami…

– … gdy między drzewami przesuwały się olbrzymie zwierzęta, które dawno, już dawno wyginęły…

– gdy… – zaczęła ostatnia iskierka i zgasła.

Po wysłuchaniu opowiadania dzieci odpowiadają na pytania nauczycielki.

– Co przydarzyło się Ewie? (Do Ewy przyszły iskierki z popielnika).

– O czym opowiedziały iskierki Ewie? (Iskierki opowiedziały Ewie o powstaniu węgla)

–  W jakim czasie, kiedy powstał węgiel, który obecnie wydobywamy? (dawno temu gdy jeszcze żyły dinozaury,, czas prehistorycznych)

3. „Podróż do prehistorii– Wprowadzenie do kolejnej części zajęć

Mimo, że czasy w których powstawał węgiel były dawno, dawno temu to jednak  dziś uda nam się przenieść do czasów prehistorycznych, gdzie na pewno spotka nas wiele przygód. Aby nam się udało:

  • musimy wszyscy razem w kole złapać się za ręce,
  • zamknąć oczy
  • i wspólnie podzielić na sylaby wyraz:

Dzieci stosują się do polecenia i wymawiają słowo:  PRE  HI  STO  RIA ( W tym czasie nauczyciel lub p. Ela odwraca przygotowaną tablicę z roślinnością prehistoryczną i dinozaurami).

Nauczyciel wprowadza klimat tłumaczy gdzie się znajdujemy – prezentuje i omawia przygotowaną prehistoryczną plansze, włącza (efekty dźwiękowe: odgłos dinozaurów, kroki dinozaurów) . Po czym przestawia jednego z mieszkańców tej krainy. To przyjazny dinozaur, który przygotował dla dzieci zadania. Jednak wszystkie zadania trzeba wykonywać spokojnie i cichutko aby nie zwrócić uwagi innych groźnych dinozaurów.

ZADANIE NR 1

Dzieci dostają koperty. W każdej jest komplet kartoników z kropeczkami od 1 do 6.  Zadaniem dzieci jest uporządkowanie kartoników od najmniejszej liczby oczek do największej. Należy przypomnieć, aby dzieci układały od lewej strony do prawej.

W czasie tego zadania p. Ela przygotowuje tor przeszkód

ZADANIE NR 2

Tor przeszkód:    1. Przejście po drabince, 2. slalom między krążkami lub patyczkami i workiem na głowie, 3. rzut worka do pudełka , 4. powrót na swoje miejsce

ZADANIE NR 3

– dinozaury – klaszcząc (podać liczbę sylab – 4)

– drzewa – tupiąc (podać liczbę sylab – 2)

– przygoda  – podskakując (podać liczbę sylab – 3)

ZADANIE NR 4

Rodziny dinozaurów: Dzieci dostają szarfy w różnych kolorach (żółty, zielony, czerwony) Każdy kolor to rodzina. Dinozaury spacerują po sali na dźwięk dzwonka łączą się w „rodziny” – tworząc kółeczka.

Jednak gdy nauczyciel uderzy w bębenek, dinozaury tworzą jedną wielką rodzinę – jedno wielkie koło

4. „Powrót do przedszkola” – zakończenie zajęć

Dinozaur dziękuje dzieciom za wykonane zadania chwali za efekty. Zaprasza nas abyśmy go jeszcze kiedyś odwiedziły. Dzieci żegnają się z dinozaurem i przygotowują się do powrotu.

Łapiemy się w kole za ręce, zamykamy oczy ale tym razem dzielimy na sylaby wyraz: Przedszkole

  1. Ewaluacja zajęcia. Jesteśmy już w przedszkolu. Teraz dzieci mogą podzielić się wrażeniami.

Po wszystkim oddają szarfy.

DO PRZYGOTOWANIA:

– chusta animacyjna, piłeczki

– płyta CD z muzyką klasyczną

– płyta CD z efektami dźwiękowymi: szum lasu; burza z wichurą; ulewa, odgłosy dinozaurów, kroki dinozaurów

– 6 drzew z patyka lub wykałaczki i koroną z bibuły lub papieru

– kawałek węgla

– duży dinozaur

– kawałki z drewna z naklejonymi zadaniami do wykonania

– tablica z figurkami dinozaurów i roślinności prehistoryczną

– koperty z kompletem kartoników z kropeczkami od 1 do 6

– drabinka (z korektywy), krążki lub pionowe patyki (z korektywy), woreczki gimnastyczne, pudełko,

– dzwoneczek, bębenek

– szarfy

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz