Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 14 maja 2016 roku.
PODSUMOWANIE OCENY FUNKCJONOWANIA UCZNIA na podstawie diagnoz cząstkowych |
|||
---|---|---|---|
Obszar funkcjonowania | Opis funkcjonowania dziecka w danym obszarze | Potrzeby wynikające z diagnozy dziecka w danym obszarze | |
Mocne strony | Słabe strony | ||
Ogólna sprawność fizyczna ucznia (motoryka duża) | |||
Sprawność rąk ucznia (motoryka mała) | |||
Zmysły (wzrok, słuch, czucie, węch, równowaga) i integracja sensoryczna | prawidłowo ukształtowane procesy analizy i syntezy wzrokowej, | utrudniony odbiór informacji drogą słuchową, | zminimalizowanie dystraktorów, zapewnienie odpowiedniego miejsca w sali,… |
Komunikowanie się oraz artykulacja | wysoka motywacja do komunikowania się | zaburzenia mowy, obniżony poziom kompetencji językowej ( w zakresie gramatycznym, leksykalnym, fonologicznym) porozumiewa się za pomocą mowy werbalnej, pojedynczych znaków języka migowego | logopedia – stymulowanie rozwoju sprawności artykulacyjnych, korygowanie nieprawidłowych artykulacji, poszerzanie zasobu słowno-pojęciowego mowy, trening słuchowy |
Sfera poznawcza (opanowanie technik szkolnych, zakres opanowanych treści programowych, osiągnięcia i trudności, pamięć, uwaga, myślenie) | zdolność uczenia się wzrokowo-ruchowego, sprawność umysłowa na poziomie przeciętnym | słaba pamięć, problemy z przyswajaniem wiedzy wymagającej logicznego porządkowania faktów, problemy ze skupieniem uwagi słuchowej na tekstach słownych (prawostronny niedosłuch), trudności z percepcją muzyki, brak poczucia rytmu, trudności z odtwarzaniem muzyki i grą na instrumentach (lewostronny niedosłuch) | dostosowanie treści do możliwości percepcyjnych, ćwiczenie uwagi słuchowej, zapewnienie optymalnych warunków akustycznych, terapia pedagogiczna stymulująca poznawczy rozwój dziecka |
Sfera emocjonalno-motywacyjna (radzenie sobie z emocjami, motywacja do nauki i pokonywania trudności itp.) | wysoki poziom motywacji do podejmowania działań o charakterze poznawczym, adekwatny do wieku poziom dojrzałości emocjonalno- społecznej | trudności w kontrolowaniu emocji- niezrównoważenie emocjonalne, skłonność do załamań, drażliwość (lewostronny niedosłuch) | pomoc psychologiczna |
Sfera społeczna (kompetencje społeczne, relacje z dorosłymi, relacje z rówieśnikami itp.) | brak pewności siebie w kontaktach z innymi (lewostronny niedosłuch) | pomoc psychologiczna | |
Samodzielność | |||
Szczególne uzdolnienia | |||
Stan zdrowia ucznia (w tym przyjmowane leki) | obciążający wywiad okołoporodowy, opieka kardiologiczna | ||
Inne obszary ważne z punktu widzenia funkcjonowania dziecka |
Pobierz cały oryginalny materiał wraz z indywidualnym programem edukacyjno-terapeutycznym (IPET)
Autor: Ilona Rudzińska