Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 4 lutego 2017 roku.
uczeń: XXXXXX
Podstawa objęcia pomocą psychologiczno – pedagogiczną:
- orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania nr XXXXXX z dnia XXXXXX wydane prze Poradnię Psychologiczno–Pedagogiczną w XXXXXX
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nr XXXXXX z dnia XXXXXX wydane przez Poradnię Psychologiczno–Pedagogiczną w XXXXXX
Program opracowano na okres:
- nauki w gimnazjum
Diagnoza:
- afazja anamnestyczna
- zaburzenia hiperkinetyczne zachowania i emocji z deficytem uwagi
- zaburzenia pamięci dużego stopnia
WIELOSPECJALISTYCZNA OCENA POZIOMU FUNKCJONOWANIA UCZNIA | |
---|---|
Obszary, w których uczeń wymaga pomocy | Mocne strony ucznia |
• wypowiedzi nie zawsze poprawnie zbudowane pod względem gramatycznym • często czegoś nie pamięta (jak zrobić zadanie, jak nazywa się dany przedmiot), długo przypomina sobie słowo, żeby udzielić wypowiedzi • czasem nie jest w stanie podać oczekiwanej nazwy, chociaż wie, że ją zna, po drobnej podpowiedzi przypomina sobie właściwe słowo • niski poziom techniki, tempa czytania głośnego wyrazów nie związanych ze sobą, tekstu wiązanego • niski poziom rozumienia tekstu czytanego samodzielnie po cichu • słaba znajomość zasad poprawnej pisowni • obniżona sprawność graficzna pisma • nieharmonijność rozwoju umysłowego • deficyty w obrębie sfery percepcyjno-motorycznej • deficyt koncentracji na materiale spostrzeganym wzrokowo (zaburzenia percepcji wzrokowej) • mała aktywność poznawcza • mała chęć do poszerzania zainteresowań • osłabione myślenie logiczne, przyczynowo-skutkowe • słaba pamięć krótkotrwała • niska zdolność zapamiętywania, bezpośredniego odtwarzania materiału słownego • bywa wybuchowy, konfliktowy • czasami reaguje impulsywnie, agresywnie • podwyższony poziom neurotyczności • duża skłonność do przedstawiania się w lepszym świetle, niż w rzeczywistości • niezaspokojona potrzeba kontaktu emocjonalnego, akceptacji • trudności w radzeniu sobie z emocjami • niska dojrzałość emocjonalno-społeczna • tendencje do nadmiernego skracania dystansu • nadruchliwość • bardzo duża męczliwość • częste głośne wypowiadanie dygresji podczas pracy • w razie trudności szybko się zniechęca, rezygnuje z rozwiązania zadania • duża pochopność w pracy | • przeciętny ogólny poziom rozwoju umysłowego • dobra motywacja do pracy w sytuacji zadaniowej • korzysta z udzielanych wskazówek podczas pracy • przeciętne tempo pracy • zależy mu na uzyskaniu jak najlepszych wyników • prawidłowy i sprawny język • wszystkie głoski we wszystkich opozycjach wymawia prawidłowo • sprawnie wypowiada ciągi zautomatyzowane • dobra wyrazistość wypowiedzi • słuch fizjologiczny i fonemowy prawidłowy • przeciętny poziom rozumienia tekstu czytanego samodzielnie głośno • z chęcią czyta • zorientowany co do czasu, miejsca • wypowiada się zdaniami złożonymi • rozumie proste i złożone polecenia • pismo czytelne • rozumie związki logiczne w prostych zadaniach tekstowych • dobra wyobraźnia przestrzenna • dobry zasób wiedzy ogólnej • na dobrym poziomie uogólnianie, znajdowanie analogii, myślenie słowno-pojęciowe • dobrze orientuje się w sytuacjach społecznych • interesuje się bliższym i dalszym otoczeniem • w kontakcie z innymi ludźmi jest pogodny, otwarty, swobodny |
Indywidualne potrzeby ucznia | |
• uzupełnić wiadomości na temat części mowy • przypomnieć algorytm rozwiązywania równań z jedną niewiadomą • ćwiczyć obliczenia procentowe • utrwalać zasady poprawnej pisowni ortograficznej • ćwiczyć poprawność gramatyczną wypowiedzi • ćwiczyć technikę, tempo czytania głośnego oraz po cichu • ćwiczyć czytanie ze zrozumieniem • ćwiczyć sprawność rąk • dążyć do podniesienia jakości graficznej pisma • ćwiczyć koncentrację uwagi na materiale spostrzeganym wzrokowo • ćwiczyć percepcję wzrokową • motywować do większej aktywności poznawczej • zachęcać do poszerzania zainteresowań • ćwiczyć myślenie logiczne, przyczynowo-skutkowe • usprawniać pamięć krótkotrwałą • ćwiczyć umiejętności zapamiętywania i bezpośredniego odtwarzania materiału słownego • uczyć technik rozwiązywania konfliktów • uczyć technik opanowywania własnych emocji • uczyć radzenia sobie ze złością • uczyć zastępowania zachowań agresywnych innymi, akceptowanymi społecznie • rozwijać realną, adekwatną samoocenę • stosować ćwiczenia rozluźniające napięcie mięśniowe narządów artykulacyjnych • zachęcać ucznia do wypowiadania się • ćwiczyć pamięć słuchową • wzbogacać zasób słownictwa biernego i czynnego • rozwijać myślenie matematyczne • ćwiczyć koncentrację uwagi • ćwiczyć pamięć krótkotrwałą i długotrwałą • wzmacniać motywację do nauki • udzielać wsparcia w sytuacjach trudnych • uczyć radzenia sobie ze stresem • ćwiczyć wyrażanie emocji • wdrażać do samodzielności, radzenia sobie w codziennych życiowych sytuacjach • rozwijać umiejętność autorefleksji i samokontroli • ćwiczyć umiejętności społeczne (współdziałania, współpracy, szacunku dla innych) • wyrabiać prawidłowe nawyki w zakresie odrabiania lekcji i samodzielnej nauki • wdrażać do uporządkowanego działania • wdrażać do autokorekty własnej pracy • pomóc uczniowi w integracji z rówieśnikami (zapobiegać alienacji, w miarę możliwości angażować ucznia w prace grupowe) |
|
Dostosowane wymagań edukacyjnych do aktualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych ucznia | |
• nie pospieszać podczas wypowiedzi • zapewnić poczucie bezpieczeństwa, przyjazną atmosferę życzliwości, ciepła emocjonalnego • wydłużyć czas na odpowiedź, dać czas na zastanowienie się • zadawać krótkie, niezłożone pytania, stosować krótkie, niezłożone polecenia • doceniać drobne sukcesy • chwalić za dobrze wykonane zadanie, za aktywność, wytrwałość • bazować na pozytywnych stronach ucznia, jego umiejętnościach, zainteresowaniach • uwzględniać tempo pracy ucznia • robić częste, krótkie przerwy w pracy • stosować zmienne tempo lekcji • nie obarczać ucznia wieloma zadaniami jednocześnie • tłumaczyć nowe treści w oparciu o konkrety i przykłady • dawać więcej czasu na opanowanie nowego materiału • oceniać za wysiłek włożony w wykonaną pracę • naukę reguł, definicji rozłożyć w czasie, często przypominać i utrwalać • sprawdzać, czy uczeń prawidłowo zrozumiał treść polecenia, udzielać dodatkowych wskazówek • stopniować trudności • organizować sytuacje zapewniające sukces • stosować krótkie i jasne upomnienia, unikać długich wywodów i komentarzy • dawać więcej czasu na przyswojenie nowego materiału • naukę reguł, definicji rozkładać w czasie • stosować bardzo częste przypomnienia, powtórzenia, utrwalanie • unikać presji czasu i ograniczeń czasowych • nowy materiał do opanowania dzielić na małe partie • zaliczać materiał częściej niż inni, mniejszymi partiami • dawać większą ilość czasu na prace domowe, sprawdziany, czytanie lektur, pracę z tekstem • podczas lekcji na bieżąco kontrolować, czy uczeń zanotował wszystkie ważne treści • bardzo często, na bieżąco oceniać różne formy pracy • unikać nagłego, gwałtownego wyrywania ucznia do odpowiedzi • tempo i rytm pracy dostosowywać do aktualnego stanu psychofizycznego ucznia • bardzo często kontrolować zeszyty • uwzględniać fakt, że zaburzenia pamięci utrudniają naukę języków obcych, tabliczki mnożenia, dat • uwzględniać fakt, że zaburzenia percepcji wzrokowej utrudniają pracę na materiale graficznym, symbolicznym (wzory, wykresy, legendy, mapy, osie) • uwzględniać fakt, że zaburzenia percepcji wzrokowej utrudniają odczyty wykresów, wyznaczanie współrzędnych, odczytywanie map, wzorów, obliczenia pisemne, naukę geometrii • stosować metody angażujące różne procesy poznawcze (wzrokowe, słuchowe, manualne, myślowe) • na każdym przedmiocie i zajęciach dodatkowych zwracać uwagę na poprawność ortograficzną zapisów • po zakończeniu pracy zostawiać uczniowi czas na autokorektę własnych zapisów • bazować na wzmocnieniach pozytywnych (pochwały, nagrody) • ciągle kontrolować, nadzorować podczas pracy • nieustanne mobilizować i motywować do pracy • stosować techniki relaksacyjne, ćwiczenia rozluźniające i oddechowe • w miarę możliwości włączać ucznia do zadań grupowych • przedstawiać praktyczne zastosowanie wprowadzanych wiadomości i umiejętności • udzielać uczniowi bieżących informacji zwrotnych o postępach i efektach • stosować techniki skojarzeniowe ułatwiające zapamiętywanie • stosować metody aktywne, angażujące jak najwięcej zmysłów • stosować wiele różnorodnych pomocy dydaktycznych • stopniowo wydłużać czas pracy i skupienia ucznia • nie tłumić, ale pozytywne ukierunkowywać nadmierną aktywność ruchową ucznia • nowe, trudne zadania najpierw demonstrować wraz z prostymi, jasnymi komentarzami • podczas wydawania poleceń zachowywać kontakt wzrokowy z uczniem • nie oceniać pierwszej pochopnej, błędnej odpowiedzi ucznia • stosować samodzielną korektę własnych zapisów przez ucznia • umożliwiać uczniowi rozładowanie nagromadzonej energii w sposób bezpieczny i akceptowany społecznie • stosować wobec ucznia przejrzyste zasady, oczekiwania i konsekwencje za ich nieprzestrzeganie • zapewnić większą ilość powtórzeń, ćwiczeń, aby uczeń opanował daną umiejętność, sprawność • eliminować każdy zbędny hałas |
|
Inne istotne informacje o uczniu | |
• realizuje obowiązek szkolny w trybie indywidualnego nauczania w warunkach szkolnych • leczony neurologicznie • objęty opieką poradni metabolicznej • interesuje się sportem (uczestniczy w treningach poza szkołą) • przebywa w rodzinie zastępczej • prawni opiekunowie utrzymują systematyczny kontakt ze szkołą, prawidłowo współpracują |
Proponowane przez zespół formy, sposoby, okres, wymiar godzin pomocy psychologiczno–pedagogicznej, w szczególności zajęcia specjalistyczne:
- zwolnienie z obowiązku nauki drugiego języka obcego nowożytnego (j. angielski) – do czasu ukończenia gimnazjum
- dostosowanie wymagań edukacyjnych do aktualnych indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych ucznia – do czasu ukończenia gimnazjum
- systematyczna współpraca nauczycieli z prawnymi opiekunami ucznia – do czasu ukończenia gimnazjum
- dostosowanie formy i/lub warunków przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego – w klasie trzeciej gimnazjum
- zajęcia dydaktyczno–wyrównawcze z języka polskiego: 45 minut w tygodniu – do czasu ukończenia gimnazjum
- zajęcia dydaktyczno–wyrównawcze z matematyki: 45 minut w tygodniu – do czasu ukończenia gimnazjum
- zajęcia o charakterze terapeutycznym z pedagogiem/psychologiem szkolnym: 45 minut w tygodniu – do czasu ukończenia gimnazjum
- zajęcia rewalidacyjne: 120 minut w tygodniu (2 x 60 minut) – do czasu ukończenia gimnazjum.
W chwili obecnej nie ma potrzeby i możliwości zorganizowania uczniowi w szkole indywidualnej terapii logopedycznej.
W chwili obecnej nie zachodzi potrzeba uczestniczenia ucznia w zajęciach uczących alternatywnych metod komunikacji.
Działania z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego:
- konsultacje, badania ucznia w poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz w poradni medycyny pracy w aspekcie przeciwwskazań zdrowotnych do wyboru zawodu oraz pod kątem właściwego wyboru ścieżki kształcenia ponadgimnazjalnego – w klasie trzeciej gimnazjum
Rodzaj, zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem:
- stworzenie atmosfery życzliwej i ciepłej, sprzyjającej otwartości komunikacji między uczniem i nauczycielami
- systematyczna wymiana informacji między nauczycielami o aktualnym funkcjonowaniu ucznia (o jego problemach, trudnościach i postępach, sukcesach)
- stosowanie spójnego, jednolitego systemu oddziaływań dydaktycznych, wychowawczych wobec ucznia (dostosowanie wymagań edukacyjnych, zasady postępowania ucznia i system konsekwencji za ich łamanie)
Zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia, działania wspierające rodziców (opiekunów prawnych) ucznia:
- systematyczna wymiana informacji na temat aktualnego funkcjonowania, stanu zdrowia i psychofizycznego ucznia, działania leków, aktualnych osiągnięć i trudności ucznia
- udzielanie rodzicom wskazówek do pracy samokształceniowej ucznia w domu
- udzielanie rodzicom porad dotyczących rozwiązywania bieżących problemów wychowawczych
Zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i mlodzieży:
- wymiana informacji z lekarzem prowadzącym na temat aktualnego funkcjonowania, stanu psychofizycznego aktualnych osiągnięć i trudności ucznia (opinie wystawiane przez szkołę na żądanie lekarza)
- wymiana informacji z pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznej na temat funkcjonowania ucznia (opinie wystawiane przez szkołę w związku z badaniami w PP-P pod kątem kontynuowania indywidualnego nauczania)
- wymiana informacji z pracownikami Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie na temat funkcjonowania ucznia (opinie wystawiane przez szkołę, udział pedagoga/psychologa szkolnego w zebraniach zespołu do spraw okresowej analizy funkcjonowania rodziny zastępczej)
Program opracowano dnia:
podpisy nauczycieli i specjalistów opracowujących program:
podpisy prawnych opiekunów ucznia:
podpis dyrektora szkoły:
Opracowanie: Elżbieta Wika
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli