Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 31 stycznia 2019 roku.
Sprawozdanie nauczyciela wspomagającego z pracy dydaktyczno-wychowawczej
za I okres roku szkolnego 2018/2019
1. Stopień realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych
Zadania dydaktyczno-wychowawcze nauczyciela wspomagającego koncentrują się na udzielaniu wsparcia uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność sprzężoną (słabe widzenie i niepełnosprawność intelektualna lekkiego stopnia). Istotą kształcenia specjalnego, którym został objęty uczeń, jest stworzenie optymalnych warunków do realizowania obowiązku szkolnego w klasie pierwszej.
Chłopiec otrzymuje wsparcie nauczyciela wspomagającego w zakresie organizacji miejsca pracy oraz przemieszczania się po szkole i w trakcie wycieczek. Tok realizacji podstawy programowej jest dostosowany do indywidualnych możliwości dziecka. Stopień trudności zadań zawartych w sprawdzianach również jest analizowany pod kątem możliwości intelektualnych ucznia. Podczas zajęć dydaktycznych uczeń otrzymuje pomoce dydaktyczne, których stosowanie ma na celu usprawnianie procesu kształcenia oraz rozbudzanie potencjału intelektualnego chłopca.
Wsparcie ze strony nauczyciela wspomagającego dodaje uczniowi pewności siebie oraz wzbudza w nim poczucie bezpieczeństwa, co przekłada się na efektywność działań dydaktycznych. Dużą uwagę zwraca się również na funkcjonowanie ucznia w klasie, jego integrację z grupą oraz trudności występujące w sferze emocjonalnej. Systematyczny kontakt z mamą chłopca, wyjaśnienie jej istoty niepełnosprawności intelektualnej oraz zaburzeń zmysłu wzroku, a także czerpanie informacji o stanie zdrowia dziecka i ewentualnych trudnościach przejawiających się w jego egzystowaniu poza szkołą, umożliwia podejmowanie scalonych działań ukierunkowanych na wszystkie obszary, w których obecne są deficyty rozwojowe.
2. Rodzaj udzielanego uczniom wsparcia psychologiczno – pedagogicznego na zajęciach edukacyjnych. Uzyskane efekty wsparcia
L.P. | Przedmiot | Rodzaj udzielonego wsparcia | Uzyskane efekty |
1. | Edukacja polonistyczna |
Wymienione powyżej formy wsparcia dotyczą wszystkich edukacji
|
Uczeń podejmuje próby czytania prostych zdań metodą sylabową. Podejmuje również próby samodzielnego zapisu prostych wyrazów (jednosylabowych i dwusylabowych) w liniaturze. Dzieli proste wyrazy na sylaby. Przejawia pozytywne nastawienie do wykonywanych w czasie lekcji zadań oraz prac domowych. |
2. | Edukacja matematyczna |
|
Chłopiec przelicza w zakresie 5. Rozpoznaje i zapisuje samodzielnie cyfry od 1 do 4. Poznane cyfry potrafi dopasować do odpowiedniego zbioru. W zapamiętywaniu monografii liczb bardzo pomocne dla dziecka są tabliczki sensoryczne (chłopiec wodzi palcem po cyfrze, w ten sposób ją rozpoznaje i zapamiętuje jej kształt). Posługuje się liczydłami. Wykazuje dużą chęć do wykonywania zadań. |
4. | Edukacja społeczna |
|
Funkcjonowanie chłopca w grupie kształtuje się na wysokim poziomie. Dziecko sygnalizuje trudności i potrzeby. Chętnie uczestniczy w zabawach grupowych. Bierze udział w klasowych i szkolnych uroczystościach, z pomocą nauczyciela deklamuje krótkie wierszyki. |
5. | Edukacja przyrodnicza |
|
Chłopiec żywo reaguje na dźwięki płynące z otoczenia naturalnego. Chętnie uczestniczy w spacerach i wycieczkach. Rozpoznaje i nazywa zwierzęta żyjące w najbliższym otoczeniu. Stosuje podstawowe określenia dotyczące pogody. |
6. | Edukacja muzyczna |
|
Chętnie podejmuje próby wspólnego śpiewania piosenek, wybiórczo zapamiętuje ich teksty. Lubi uczestnictwo w zabawach muzycznych. |
7. | Edukacja plastyczna |
|
Z zaangażowaniem wykonuje prace plastyczne. Ze wsparciem nauczyciela podejmuje próby stosowania różnych technik plastycznych. Rozpoznaje i nazywa kolory. Coraz rzadziej wychodzi poza kontur podczas kolorowania. |
8. | Edukacja techniczna |
|
Posługuje się nożyczkami i klejem z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Chętnie wycina różne elementy. Wykonuje prace techniczną zgodnie z instrukcją nauczyciela. |
9. | Język angielski |
|
Chętnie uczestniczy w zajęciach. Śpiewa wspólnie z pozostałymi dziećmi piosenki w języku angielskim. |
Pobierz cały materiał
Opracowanie: Katarzyna Bojanowska-Gromak
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli