Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 20 października 2020 roku.
Karta informacyjna
innowacji pedagogicznej przeprowadzonej
w Szkole Podstawowej im. A. Wł. Niegolewskich w Rudnikach
Temat innowacji pedagogicznej | ,,Wibrujący języczek’’ |
Imię i nazwisko autora lub zespołu autorskiego | Maciej Kwiatek |
Imię i nazwisko osoby/osób wdrażających innowację | Maciej Kwiatek |
Czas trwania innowacji | 01.09.2019- 25.06.2021 r. |
Informacje dotyczące innowacji
Rodzaj innowacji pedagogicznej (właściwe podkreślić) | Osoby objęte działaniami (właściwe podkreślić) | Zajęcia edukacyjne objęte innowacją (właściwe podkreślić) |
– programowa, – organizacyjna, – metodyczna, – mieszana. | – jeden oddział lub grupa uczniów, – więcej oddziałów, – wszystkie odziały. | – wybrane zajęcia edukacyjne, – wszystkie zajęcia edukacyjne, – jeden przedmiot nauczania, – więcej przedmiotów nauczania. |
Opis innowacji
Uzasadnienie potrzeby wprowadzenia innowacji pedagogicznej | Motywatorem do napisania innowacji było dotychczasowe ośmioletnie doświadczenie zawodowe w pracy logopedy. Coraz częściej zauważalna jest u dzieci w wieku szkolnym wymowa odbiegająca od normy ogólnie przyjętej w danym języku, począwszy od drobnych nieprawidłowości w realizacji poszczególnych głosek, aż po ciężkie wady utrudniające kontakt z otoczeniem. Odchylenia w mowie dotyczą zasobu słownictwa (leksyka), umiejętności posługiwania się formami gramatycznymi lub rozumienia ich funkcji, realizacji fonemów lub ich odbioru. Największą grupę wad wymowy na etapie szkoły podstawowej stanowią wady artykulacyjne zwane dyslalią wieloraką. Jest to nieprawidłowość w wymawianiu jednej, wielu, a nawet niemal wszystkich głosek od razu. Wymowa jest wtedy niewyraźna, mało zrozumiała, aż do bełkotu. Proponowana przeze mnie innowacja jest ukierunkowana na podejmowaniu działań służących poprawie i niwelowaniu wady wymowy. |
Cele ogólne innowacji pedagogicznej | Celem innowacji jest stymulowanie rozwoju mowy i języka, tak aby uczeń osiągnął: – Sprawność strony artykulacyjnej, gramatycznej i leksykalnej mowy. – Umiejętność sprawnego komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi z bliższego i dalszego otoczenia. – Umiejętność komunikowania o swoich potrzebach i stanach emocjonalnych. |
Na czym polega nowatorstwo innowacji pedagogicznej | Innowacyjność polega na wspieraniu zajęć rewalidacyjnych elementami terapii logopedycznej, jak również rozwijaniu pamięci, spostrzegawczości oraz aktywizacji aparatu mowy ucznia. |
Spodziewane efekty innowacji pedagogicznej | Dzięki starannie dobranym ćwiczeniom, zabawom i aktywnościom, będę chciał uzyskać poprawę w obszarze: – usprawniania motoryki narządów artykulacyjnych; – wzbogacania słownictwa; – zdobywania nowych doświadczeń werbalnych; – utrwalania prawidłowej wymowy głosek. |
Opis innowacji pedagogicznej | Zajęcia rewalidacyjne będą wzbogacone elementami terapii logopedycznej w postaci: – ćwiczeń języka, warg, żuchwy, podniebienia miękkiego, policzków; – ćwiczeń oddechowych; – ćwiczenia w czytaniu i pisaniu; – zindywidualizowanych kart pracy; – gier logopedycznych (planszowe, online). |
Sposoby ewaluacji innowacji pedagogicznej | Narzędziami sprawdzającymi wyniki innowacji będą: – autoewaluacja; – obserwacja i analiza zachowań uczestnika innowacji; – ankieta skierowana do rodziców i uczestnika innowacji; – dokumentacja fotograficzna. |
Finansowanie innowacji pedagogicznej | Nie dotyczy |
Adnotacje Dyrektora Szkoły
Data wpływu innowacji pedagogicznej | |
Opinia Rady Pedagogicznej – data, numer uchwały | |
Podpis i data Dyrektora szkoły, zatwierdzający realizację innowacji |
Rudniki, ………………………… ……………….………………………………….
Pieczęć i podpis dyrektora szkoły
Autor: Maciej Kwiatek – Czytelnik Portalu