Konspekt zajęć wykorzystujących gesty Makatona i piktogramy

Opublikowano: 8 maja 2017 roku

 

Konspekt zajęć międzygrupowych w klasach Szkoły Przysposabiającej Do Pracy z wykorzystaniem gestów Makatona i piktogramów

Zajęcia międzygrupowe: uczniowie niepełnosprawni intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym z klas PDP (14 osób)

Czas trwania zajęć: 50 minut

Temat: Zdrowe odżywianie.

Metoda: słowna, pokaz, praktycznego działania, pozytywnych wzmocnień

Forma: grupowa, zindywidualizowana

Środki: odtwarzacz płyt CD, płyta CD, tablica do piktogramów, piktogramy, warzywa w całości i pokrojone na talerzu: ziemniak, sałata, pomidor, ogórek marchew, cebula, owoce w całości i pokrojone na talerzu: jabłko, gruszka, pomarańcza, banan, cytryna, taca, talerz, 14 widelców, 2 szaliki, 2 duże plastikowe pojemniki ze styropianowymi kulkami, krzesła, stolik.

 

Cele zajęć i planowana aktywność uczniów ukierunkowana na ich realizację

  1. Utrwalanie znanych piktogramów i gestów Makatona (sałata, pomidor, ogórek, cebula, jabłko, gruszka, pomarańcza, banan, cytryna).

Zadania (aktywność) uczniów:

  • ćwiczenie znajomości piktogramów i gestów Makatona (sałata, pomidor, ogórek, cebula, jabłko, gruszka, pomarańcza, banan, cytryna) poprzez: samodzielne prezentowanie gestu, wskazanie odpowiedniego piktogramu, rozpoznanie prezentowanego przez nauczyciela gestu i wskazanie go na tablicy z piktogramami.
  1. Poznawanie nowych gestów Makatona ( ziemniak, marchew).

Zadania (aktywność) uczniów:

  • obserwowanie gestów Makatona pokazywanych przez nauczycieli,
  • powtarzanie za nauczycielem nowego gestu,
  • wskazanie na tablicy piktogramu, który odpowiada poznanemu gestowi.

3. Stymulowanie polisensoryczne z uwzględnieniem zmysłów: wzroku, słuchu, węchu, dotyku i smaku.

Zadania (aktywność) uczniów:

  • obserwowanie prezentowanych: warzyw i owoców, piktogramów oraz gestów Makatona,
  • słuchanie: muzyki prezentowanej z płyt CD na początku i na końcu zajęć,
  • wąchanie: pokrojonych na kawałki owoców i warzyw,
  • dotykanie: owoców i warzyw, rozpoznawanie po dotyku w pojemniku bez udziału wzroku,
  • smakowanie: pokrojonych na kawałki owoców i warzyw.
  1. Rozwijanie motoryki małej i dużej.

Zadania (aktywność) uczniów:

  • wykonywanie ćwiczeń rozluźniających w zakresie obręczy barkowej, nadgarstków
    i dłoni (gimnastyka przy muzyce).

 

TOK ZAJĘĆ

1. Powitanie wszystkich uczestników zajęć gestami: dzień dobry, cześć.

2. Gimnastyka przy muzyce: naśladowanie ruchów nauczycieli pokazujących kolejne ćwiczenia rozluźniające w zakresie obręczy barkowej, nadgarstków i dłoni.

3. Przypomnienie przez nauczycieli i wybranych uczniów gestów i piktogramów dotyczących aktualnej pory roku, dni tygodnia oraz pojęć: dzisiaj, jutro, wczoraj.

4. Odpowiadanie na pytanie nauczyciela dotyczące tego, co robimy w szkole: gestem i poprzez wskazanie odpowiednich piktogramów na tablicy (pytanie skierowane do wszystkich uczestników i wybranie jednego do pokazania gestów i piktogramów: uczymy się, patrzymy, słuchamy, mówimy).

5. Przedstawienie tematu spotkania: będziemy rozmawiać o zdrowym jedzeniu. Informacja podana przez nauczyciela z wykorzystaniem gestów: mówić, zdrowe, jedzenie.

6. Przypomnienie gestów: owoce, warzywa i ich ćwiczenie z uczniami.

7. Naśladowanie przez uczniów pokazywanych gestów.

8.  Przypomnienie nazw prezentowanych warzyw (cebula, pomidor, ogórek, sałata) poprzez wskazanie odpowiedniego warzywa wśród innych leżących na tacy, wskazanie piktogramu na tablicy i zaprezentowanie gestu – ćwiczenie z kilkoma chętnymi uczniami.

9. Poznanie gestów: marchew i ziemniak prezentowanych przez nauczycieli.

10. Naśladowanie ruchów nauczycieli, kilkukrotne powtórzenie gestów z nauczycielami (praca z każdym uczniem indywidualnie).

11. Udział wybranych uczniów w zabawie w rozpoznawanie nazw warzyw z zasłoniętymi oczami szalem z wykorzystaniem różnych zmysłów: dotyku (schowane w pojemniku), węchu i smaku (próbowanie kawałków warzyw) i na końcu pokazanie ich nazwy gestem.

12. Przypomnienie nazw prezentowanych owoców (jabłko, gruszka, pomarańcza, banan, cytryna) poprzez wskazanie odpowiedniego owocu wśród innych leżących na tacy, wskazanie  piktogramu na tablicy i zaprezentowanie gestu- ćwiczenie z kilkoma chętnymi uczniami.

13. Udział wybranych uczniów w zabawie w rozpoznawanie nazw owoców z zasłoniętymi oczami szalem z wykorzystaniem różnych zmysłów: dotyku (schowane w pojemniku), węchu i smaku (próbowanie kawałków warzyw) i na końcu pokazanie ich nazwy gestem.

14. Odpowiadanie na pytanie nauczycieli (gestem, wskazanie na tablicy): Co należy jeść, żeby być zdrowym?

15. Zachęcanie uczniów do konsumpcji przygotowanych warzyw i owoców.

16. Ćwiczenie ilustrowania gestem refrenu słuchanej piosenki pt. „Lubię mówić z Tobą”.

17. Zakończenie zajęć i podziękowanie za wspólne spotkanie, ocena pracy wszystkich uczniów (z wykorzystaniem gestów: koniec, dobrze, pracować, dziękuję).

 

Autor: Anna Faleńska 

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

 

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz