Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 4 czerwca 2021 roku.

Temat katechezy: Dzień Babci i Dziadka
Grupa:
uczniowie z autyzmem z niepełnosprawnością umiarkowaną i znaczną, kl. IV-VIII
Cel ogólny:
Pamiętam o babci i dziadku
Cele operacyjne – uczeń:
- odpowiada na pytanie, jak ma na imię babcia i dziadek
- pisze na polecenie wyrazy: BABCIA, DZIADEK
- segreguje obrazki z babcią i dziadkiem
- dopasowuje etykiety z wyrazami: BABCIA, DZIADEK do obrazków
Pomoce dydaktyczne:
- przykładowe drzewo genealogiczne
- zeszyt ucznia, długopis
- etykiety z wyrazami: BABCIA, DZIADEK, obrazki z babcią i dziadkiem
- kartka kolorowego papieru, serduszko – różne materiały, bilecik z życzeniami, kredki
- laptop, teledysk Dziadziu i Babcia
Metody:
- podająca
- aktywizująca: elementy arteterapii, Metody Domana
- eksponująca
- praktyczna
Plan katechezy
- Przywitanie uczniów
- Modlitwa
- Uczniowie wraz z katechetą mówią Modlitwę Pańską
- Zainteresowanie uczniów
- Prezentacja przykładowego drzewa genealogicznego, wskazywanie babci i dziadka, dopasowywanie etykiet: BABCIA, DZIADEK
- Pisanie w zeszycie wyrazów: BABCIA, DZIADEK
- Segregowanie obrazków z babcią i dziadkiem
- Opracowanie tematu różnymi metodami
- Pytanie do uczniów: jak ma na imię twoja babcia? Jak ma na imię twój dziadek?
- Przygotowanie laurki dla babci i dziadka – uczniowie przyklejają na pierwszej stronie wcześniej przygotowane serce (mogą być różne materiały), w środku przyklejają wcześniej przygotowany bilecik z życzeniami. Jeśli dzieci potrafią, dodatkowo ozdabiają laurkę wg własnego pomysłu, z pomocą lub samodzielnie dzieci podpisują laurkę swoim imieniem
- Utrwalanie materiału
- Piosenka z teledyskiem Dziadziu i Babcia https://www.youtube.com/watch?v=3c3pPq_0nMI
- Modlitwa
Autor: Katarzyna Krysik – Czytelniczka Portalu