Indywidualny program zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 3 lipca 2018 roku.

INDYWIDUALNY PROGRAM ZAJĘĆ REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZYCH

ROK SZKOLNY 2017/2018

 

 

Opracowanie: mgr Jolanta Luto

Konsultacje psychologiczne:

 

DANE PERSONALNE UCZNIA:

Imię i nazwisko:

Data i miejsce urodzenia:

 

DIAGNOZA

Zespół Lennoxa-Gastaut, padaczka lekooporna, niepełnosprawność intelektualna w stopniu głębokim. Głęboko zaburzona sprawność spostrzegania. Nie udaje się wywołać koncentracji wzroku na przedmiocie. Uwaga mimowolna, brak uwagi dowolnej. Mowa niewykształcona – nie reaguje na swoje imię, wydaje nieartykułowane dźwięki. Głęboko opóźniony rozwój ruchowy – siada, trzymana pod pachami – prostuje nogi, klaszcze w dłonie. Wyraża proste emocje, nie sygnalizuje potrzeb fizjologicznych.

CELE PRACY TERAPEUTYCZNEJ

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz. U. z dnia 7 maja 2013 r.) w mojej pracy indywidualnej z uczennicą realizuję następujące cele:

  • wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim
  • rozwijanie zainteresowania otoczeniem
  • rozwijanie samodzielności w funkcjonowaniu w codziennym życiu, stosownie do jego możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych
  • tworzenie niezbędnych warunków do zapewnienia uczniowi komfortu psychicznego
  • rozwijanie poczucia akceptacji i bezpieczeństwa
  • nawiązywanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego nauczyciela z uczniem
  • wspieranie rozwoju sprawności psychofizycznej
  • umożliwianie i tworzenie sytuacji, w których poznaje najbliższe otoczenie
  • stymulowanie rozwoju zgodnie z indywidualnymi możliwościami i potrzebami uczennicy

Metody i formy pracy z uczestnikiem zajęć

  • program Ch. Knilla – Dotyk i komunikacja
  • elementy metody ruchu rozwijającego W. Sherborne
  • stymulacja polisensoryczna według pór roku – Poranny krąg
  • metoda terapii ustno-twarzowej Castillo-Moralesa
  • muzykoterapia
  • chromoterapia
  • aromatoterapia
  • masaże ciała
  • zabawy paluszkowe

ĆWICZENIA REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZE obejmują:

  1. Naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika
Ćwiczenia rewalidacyjne Środki dydaktyczne Uwagi
  • Wytwarzanie atmosfery zaufania i bezpieczeństwa:
    • przytulanie
    • głaskanie
    • obejmowanie
    • delikatne masaże
  • Współdziałanie w czasie zabaw i ćwiczeń
  • Właściwe reagowanie na głos opiekuna
  • Podawanie ręki na powitanie i pożegnanie
  • Samodzielne sięganie po zabawki, przedmioty za pomocą obu rąk
  • Samodzielny wybór zabawki
  • Rozrzucanie zabawek
  • Wkładanie przedmiotów do pudełka
  • Przekładanie przedmiotów z jednego pojemnika do drugiego
  • Burzenie wieży z klocków
  • Wprowadzanie w ruch wiszących tasiemek, wstążek, łańcuchów
  • Wprowadzanie w ruch zabawek poruszających się wahadłowo lub obrotowo
  • Różne przedmioty, zabawki
  • Pozytywki, telefony, grzechotki
  • Magnetofon
  • Tasiemki, wstążeczki, sznurki
  • Opakowania
  1. Kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika
Ćwiczenia rewalidacyjne Środki dydaktyczne Uwagi
  • Usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych
  • Rozwijanie komunikacji
    • Zamknięcie lub zasłonięcie oczu i słuchanie dźwięków dochodzących z ulicy
    • Słuchanie dźwięków z jednoczesną obserwacją źródła dźwięku
    • Uderzanie pałeczką w przedmioty z różnych materiałów
    • Toczenie hałasujących przedmiotów
    • Uderzanie o siebie dwoma identycznymi lub różnymi przedmiotami
    • Odbijanie gumowych zabawek
    • Przelewanie wody
    • Przesuwanie przedmiotów
    • Rozpoznawanie głosu, szmeru
    • Lokalizowanie źródła dźwięku, kierunku
    • Naśladowanie dźwięków dziecka
    • Wokalizacja dźwięków przez dziecko
    • Ćwiczenie reakcji dziecka na własne imię
  • Pędzelki

 

 

 

  • Pałeczki drewniane, metalowe, plastikowe
  • Przedmioty fajansowe, szklane, plastikowe, metalowe, drewniane
  • Piłki, balony, kasztany, kamyki
  • Groch, fasola, ryż, makarony, gwoździe
  • Klocki, łyżeczki, garnuszki, szklanki, szyszki
  • Piłki gumowe i skórzane, balony
  • Papier, karton, folia
  • Magnetofon, zegarek, budzik, pozytywka, grzechotki
Stosowanie metody terapi ustno-twarzowej Castillo-Moralesa
  1. Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej
Ćwiczenia rewalidacyjne Środki dydaktyczne Uwagi

Wyczuwanie brzucha, pleców i pośladków:

  • Leżenie na plecach
  • Leżenie na brzuchu
  • Ślizganie się w kółko na brzuchu, na plecach
  • Siedząc – przyciąganie kolejno nóg
  • Siedząc – kręcenie się w kółko na pośladkach
  • Siedząc – przewrót na plecy
  • Siedząc – przyciąganie kolan, chowanie głowy
  • Czołganie się na brzuchu
  • Masaże brzucha, pleców i pośladków

Wyczuwanie rąk i nóg:

  • Siedząc – podciąganie kolan do siadu skulonego
  • Pchanie kolan do siadu prostego
  • W siadzie prostym – rozcieranie i oklepywanie kolan
  • Stanie z podtrzymywaniem
  • Chodzenie z podtrzymywaniem
  • Siedząc na krześle – dotykanie podłogi palcami stóp
  • Uderzanie o podłogę piętami
  • Uderzanie całą stopą
  • Dotykanie łokciami kolan
  • Dotykanie prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie

Wyczuwanie całego ciała:

  • Leżenie na plecach i brzuchu
  • Turlanie się
  • Leżenie z rękami wzdłuż ciała i z podniesionymi w różnych kierunkach
  • Ciąganie za kostki nóg ćwiczącego, leżącego na brzuchu lub plecach
  • Kołysanie w pozycji siedzącej
  • Kołysanie w pozycji leżącej
  • Huśtanie

Motoryka mała

  • Badanie otoczenia dotykiem
  • Zabawy manipulacyjne
  • Chwytanie drobnych przedmiotów
  • Zabawy paluszkowe np.
    • Sroczka
    • Idzie rak nieborak
    • Idzią, idzią mrówki…
  • Zabawy z piłką lub balonem
    • łapanie piłki
    • rzucanie piłki
    • turlanie
  • Wkładanie i wyjmowanie przedmiotów
  • Włączanie klawiszy telefonu, pozytywek
  • Mata do ćwiczeń
  • Materac do ćwiczeń
  • Fotel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Kulki, piłeczki,
  • Fasola, groch, kasza, ryż, makaron
  • Szyszki, kasztany, żołędzie
  • Piłki gumowe, skórzane, balony
  • Piramidki
  • Foremki
  • Telefony, pozytywki
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wszystkie ćwiczenia wykonywane z pomocą nauczyciela

  1. Wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia
Ćwiczenia rewalidacyjne Środki dydaktyczne Uwagi
  • Zwiększanie aktywności własnej
    • Zdejmowanie butów
    • Ściąganie części garderoby
    • Wkładanie i wyjmowanie rąk z rękawów
    • Próby jedzenie łyżeczką
    • Samodzielne zdejmowanie chusty zasłaniającej głowę
    • Samodzielne zdejmowanie opaski zasłaniającej oczy
    • Sygnalizowanie w każdy możliwy sposób: głodu, bólu, potrzeb fizjologicznych
    • Stanie samodzielne i z podtrzymywaniem
    • Chodzenie z pomocą
    • Przemieszczanie się samodzielnie w dowolny sposób: czołganie, przesuwanie
  • Buty
  • Różne części ubrania
  • Kubek
  • Sztućce
  • Chustki, opaski
Wszystkie ćwiczenia wykonywane z pomocą nauczyciela.
  1. Rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznanie tego otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu
Ćwiczenia rewalidacyjne Środki dydaktyczne Uwagi
  • Bezpośredni kontakt z roślinami: dotykanie, wąchanie, łamanie, próbowanie
  • Kontakt z żywiołami: wodą, powietrzem, ziemią, ogniem
  • Bezpośredni kontakt ze zwierzętami: oglądanie, głaskanie
  • Podążanie wzrokiem za przedmiotami
  • Badanie otoczenia dotykiem
  • Ćwiczenia słuchowe z przedmiotami wydającymi dźwięk
  • Ćwiczenia w różnicowaniu smaków i zapachów
  • Badanie powierzchni dotykiem
  • Reagowanie na zmiany natężenia:
    • światła
    • hałasu
    • temperatury
  • Zabawy z lustrem
  • Dotykanie, przesypywanie, ugniatanie, rozcieranie na ręce i na innych częściach ciała piasku, ryżu, kaszy
  • Przelewanie, chlapanie, reagowanie na temperaturę wody
  • Dmuchanie strumieniem powietrza-zimnym, ciepłym-na różne części ciała
  • Słuchanie piosenek, melodii, czytanych przez nauczyciela treści
  • Wsłuchiwanie się w naturalne dźwięki: głosy ludzi, śpiew ptaków, głosy zwierząt, odgłosy dochodzące z ulicy, hałasy bawiących się dzieci
  • Masaże rąk i całego ciała przedmiotami o zróżnicowanej fakturze
  • Picie artykułów płynnych o zróżnicowanej temperaturze
  • Wspólne muzykowanie na instrumentach perkusyjnych
  • Wystukiwanie rytmów
  • Badanie otoczenia dotykiem
  • Stukanie palcami o blat stołu
  • Uderzanie nogami o podłogę
  • Kwiaty, liście, gałązki, nasiona różnych roślin
  • Miski z wodą
  • Pojemniki z lodem
  • Suszarki, wentylatory
  • Pojemniki z piaskiem
  • Świeczki, zapałki
  • Zwierzęta
  • Różne przedmioty, zabawki
  • Pozytywki, telefony, grzechotki
  • Zapachy
  • Latarki
  • Różne przedmioty, zabawki
  • Radio, magnetofon, płyty
  • Zabawki grające
  • Pożywienie, napoje
  • Świece zapachowe
  • Pojemniki z różną zawartością np. z wodą, grochem itp.
  • Latarka
  • Suszarka
  • Gąbki, szczoteczki, materiały, piórka, wata, pumeks, bańki mydlane
  • Książeczki dla dzieci
  • Lustro
  • Instrumenty perkusyjne
  • Stół, krzesło, fotel
Ze względów bezpieczeństa czynności wykonywane są pod ścisłym nadzorem nauczyciela

 

 

 

 

 

 

 

Wykorzystywane elementy metod:

  • W. Sherborne
  • Program Dotyk i komunikacja Knilla
  • Masaż twarzy wg Castillo-Moralesa
  • Metoda Kinezjologii wg P. Dennissona
  • Muzykoterapia
  • Masażyki ciała
  1. Kształtowanie umiejętności współżycia w grupie
Ćwiczenia rewalidacyjne Środki dydaktyczne Uwagi
  • Ćwiczenia wykonywania gestu powitania i pożegnania
  • Ćwiczenia dotykania i głaskania innych ludzi
  • Reagowanie na imię
  1. Nauka celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań ucznia oraz jego udziału w ekspresyjnej aktywności
Ćwiczenia rewalidacyjne Środki dydaktyczne Uwagi
  • Reagowanie na polecenia: daj, puść, rzuć, weź
  • Powtarzanie gestów, prowadzenie dłoni (po ok.30 s. odczekanie aż Patrycja sama podejmie gest)
  • Wymuszanie wykonywania po nas niektórych czynności np. przechylamy dziewczynkę mówiąc bum, powtarzamy tą czynność kilka razy, następnie opóźniamy przechylanie dziecka, czekając aż dziecko zrobi to samo itp.

Zakres współpracy z rodzicami uczestnika zajęć:

Opiekę niezbędną w czasie prowadzenia zajęć w domu rodzinnym zapewniają rodzice.

LITERATURA

  1. Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnysza M. [1992] Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa: WSiP.
  2. Kielin J. (red.). [2002] Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim. Gdańsk: GWP.
  3. Knill C. [1995] Programy aktywności. Podręcznik. Warszawa: CMPP-P.
  4. Kwiatkowska M. [1997] Dziecko głęboko niezrozumiane. Warszawa: Oficyna Literatów i Dziennikarzy
  5. Kwiatkowska M.[2006] Zwyczajne towarzyszenie zamiast specjalnej troski.Warszawa: CMPP-P

 

ZGODA RODZICÓW

Wyrażam zgodę na realizację programu:

 

Indywidualny program zajęć rewalidacyjno-wychowawczych opracowała: mgr Jolanta Luto

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

 

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz