INDYWIDUALNY PROGRAM ZAJĘĆ REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZYCH
ROK SZKOLNY 2017/2018
Opracowanie: mgr Jolanta Luto
Konsultacje psychologiczne:
DANE PERSONALNE UCZNIA:
Imię i nazwisko:
Data i miejsce urodzenia:
DIAGNOZA
Zespół Lennoxa-Gastaut, padaczka lekooporna, niepełnosprawność intelektualna w stopniu głębokim. Głęboko zaburzona sprawność spostrzegania. Nie udaje się wywołać koncentracji wzroku na przedmiocie. Uwaga mimowolna, brak uwagi dowolnej. Mowa niewykształcona – nie reaguje na swoje imię, wydaje nieartykułowane dźwięki. Głęboko opóźniony rozwój ruchowy – siada, trzymana pod pachami – prostuje nogi, klaszcze w dłonie. Wyraża proste emocje, nie sygnalizuje potrzeb fizjologicznych.
CELE PRACY TERAPEUTYCZNEJ
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz. U. z dnia 7 maja 2013 r.) w mojej pracy indywidualnej z uczennicą realizuję następujące cele:
- wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim
- rozwijanie zainteresowania otoczeniem
- rozwijanie samodzielności w funkcjonowaniu w codziennym życiu, stosownie do jego możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych
- tworzenie niezbędnych warunków do zapewnienia uczniowi komfortu psychicznego
- rozwijanie poczucia akceptacji i bezpieczeństwa
- nawiązywanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego nauczyciela z uczniem
- wspieranie rozwoju sprawności psychofizycznej
- umożliwianie i tworzenie sytuacji, w których poznaje najbliższe otoczenie
- stymulowanie rozwoju zgodnie z indywidualnymi możliwościami i potrzebami uczennicy
Metody i formy pracy z uczestnikiem zajęć
- program Ch. Knilla – Dotyk i komunikacja
- elementy metody ruchu rozwijającego W. Sherborne
- stymulacja polisensoryczna według pór roku – Poranny krąg
- metoda terapii ustno-twarzowej Castillo-Moralesa
- muzykoterapia
- chromoterapia
- aromatoterapia
- masaże ciała
- zabawy paluszkowe
ĆWICZENIA REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZE obejmują:
- Naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika
Ćwiczenia rewalidacyjne |
Środki dydaktyczne |
Uwagi |
- Wytwarzanie atmosfery zaufania i bezpieczeństwa:
- przytulanie
- głaskanie
- obejmowanie
- delikatne masaże
- Współdziałanie w czasie zabaw i ćwiczeń
- Właściwe reagowanie na głos opiekuna
- Podawanie ręki na powitanie i pożegnanie
- Samodzielne sięganie po zabawki, przedmioty za pomocą obu rąk
- Samodzielny wybór zabawki
- Rozrzucanie zabawek
- Wkładanie przedmiotów do pudełka
- Przekładanie przedmiotów z jednego pojemnika do drugiego
- Burzenie wieży z klocków
- Wprowadzanie w ruch wiszących tasiemek, wstążek, łańcuchów
- Wprowadzanie w ruch zabawek poruszających się wahadłowo lub obrotowo
|
- Różne przedmioty, zabawki
- Pozytywki, telefony, grzechotki
- Magnetofon
- Tasiemki, wstążeczki, sznurki
- Opakowania
|
|
- Kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika
Ćwiczenia rewalidacyjne |
Środki dydaktyczne |
Uwagi |
- Usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych
- Rozwijanie komunikacji
- Zamknięcie lub zasłonięcie oczu i słuchanie dźwięków dochodzących z ulicy
- Słuchanie dźwięków z jednoczesną obserwacją źródła dźwięku
- Uderzanie pałeczką w przedmioty z różnych materiałów
- Toczenie hałasujących przedmiotów
- Uderzanie o siebie dwoma identycznymi lub różnymi przedmiotami
- Odbijanie gumowych zabawek
- Przelewanie wody
- Przesuwanie przedmiotów
- Rozpoznawanie głosu, szmeru
- Lokalizowanie źródła dźwięku, kierunku
- Naśladowanie dźwięków dziecka
- Wokalizacja dźwięków przez dziecko
- Ćwiczenie reakcji dziecka na własne imię
|
- Pałeczki drewniane, metalowe, plastikowe
- Przedmioty fajansowe, szklane, plastikowe, metalowe, drewniane
- Piłki, balony, kasztany, kamyki
- Groch, fasola, ryż, makarony, gwoździe
- Klocki, łyżeczki, garnuszki, szklanki, szyszki
- Piłki gumowe i skórzane, balony
- Papier, karton, folia
- Magnetofon, zegarek, budzik, pozytywka, grzechotki
|
Stosowanie metody terapi ustno-twarzowej Castillo-Moralesa |
- Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej
Ćwiczenia rewalidacyjne |
Środki dydaktyczne |
Uwagi |
Wyczuwanie brzucha, pleców i pośladków:
- Leżenie na plecach
- Leżenie na brzuchu
- Ślizganie się w kółko na brzuchu, na plecach
- Siedząc – przyciąganie kolejno nóg
- Siedząc – kręcenie się w kółko na pośladkach
- Siedząc – przewrót na plecy
- Siedząc – przyciąganie kolan, chowanie głowy
- Czołganie się na brzuchu
- Masaże brzucha, pleców i pośladków
Wyczuwanie rąk i nóg:
- Siedząc – podciąganie kolan do siadu skulonego
- Pchanie kolan do siadu prostego
- W siadzie prostym – rozcieranie i oklepywanie kolan
- Stanie z podtrzymywaniem
- Chodzenie z podtrzymywaniem
- Siedząc na krześle – dotykanie podłogi palcami stóp
- Uderzanie o podłogę piętami
- Uderzanie całą stopą
- Dotykanie łokciami kolan
- Dotykanie prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie
Wyczuwanie całego ciała:
- Leżenie na plecach i brzuchu
- Turlanie się
- Leżenie z rękami wzdłuż ciała i z podniesionymi w różnych kierunkach
- Ciąganie za kostki nóg ćwiczącego, leżącego na brzuchu lub plecach
- Kołysanie w pozycji siedzącej
- Kołysanie w pozycji leżącej
- Huśtanie
Motoryka mała
- Badanie otoczenia dotykiem
- Zabawy manipulacyjne
- Chwytanie drobnych przedmiotów
- Zabawy paluszkowe np.
- Sroczka
- Idzie rak nieborak
- Idzią, idzią mrówki…
- Zabawy z piłką lub balonem
- łapanie piłki
- rzucanie piłki
- turlanie
- Wkładanie i wyjmowanie przedmiotów
- Włączanie klawiszy telefonu, pozytywek
|
- Mata do ćwiczeń
- Materac do ćwiczeń
- Fotel
- Kulki, piłeczki,
- Fasola, groch, kasza, ryż, makaron
- Szyszki, kasztany, żołędzie
- Piłki gumowe, skórzane, balony
- Piramidki
- Foremki
- Telefony, pozytywki
|
Wszystkie ćwiczenia wykonywane z pomocą nauczyciela |
- Wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia
Ćwiczenia rewalidacyjne |
Środki dydaktyczne |
Uwagi |
- Zwiększanie aktywności własnej
- Zdejmowanie butów
- Ściąganie części garderoby
- Wkładanie i wyjmowanie rąk z rękawów
- Próby jedzenie łyżeczką
- Samodzielne zdejmowanie chusty zasłaniającej głowę
- Samodzielne zdejmowanie opaski zasłaniającej oczy
- Sygnalizowanie w każdy możliwy sposób: głodu, bólu, potrzeb fizjologicznych
- Stanie samodzielne i z podtrzymywaniem
- Chodzenie z pomocą
- Przemieszczanie się samodzielnie w dowolny sposób: czołganie, przesuwanie
|
- Buty
- Różne części ubrania
- Kubek
- Sztućce
- Chustki, opaski
|
Wszystkie ćwiczenia wykonywane z pomocą nauczyciela. |
- Rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznanie tego otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu
Ćwiczenia rewalidacyjne |
Środki dydaktyczne |
Uwagi |
- Bezpośredni kontakt z roślinami: dotykanie, wąchanie, łamanie, próbowanie
- Kontakt z żywiołami: wodą, powietrzem, ziemią, ogniem
- Bezpośredni kontakt ze zwierzętami: oglądanie, głaskanie
- Podążanie wzrokiem za przedmiotami
- Badanie otoczenia dotykiem
- Ćwiczenia słuchowe z przedmiotami wydającymi dźwięk
- Ćwiczenia w różnicowaniu smaków i zapachów
- Badanie powierzchni dotykiem
- Reagowanie na zmiany natężenia:
- światła
- hałasu
- temperatury
- Zabawy z lustrem
- Dotykanie, przesypywanie, ugniatanie, rozcieranie na ręce i na innych częściach ciała piasku, ryżu, kaszy
- Przelewanie, chlapanie, reagowanie na temperaturę wody
- Dmuchanie strumieniem powietrza-zimnym, ciepłym-na różne części ciała
- Słuchanie piosenek, melodii, czytanych przez nauczyciela treści
- Wsłuchiwanie się w naturalne dźwięki: głosy ludzi, śpiew ptaków, głosy zwierząt, odgłosy dochodzące z ulicy, hałasy bawiących się dzieci
- Masaże rąk i całego ciała przedmiotami o zróżnicowanej fakturze
- Picie artykułów płynnych o zróżnicowanej temperaturze
- Wspólne muzykowanie na instrumentach perkusyjnych
- Wystukiwanie rytmów
- Badanie otoczenia dotykiem
- Stukanie palcami o blat stołu
- Uderzanie nogami o podłogę
|
- Kwiaty, liście, gałązki, nasiona różnych roślin
- Miski z wodą
- Pojemniki z lodem
- Suszarki, wentylatory
- Pojemniki z piaskiem
- Świeczki, zapałki
- Zwierzęta
- Różne przedmioty, zabawki
- Pozytywki, telefony, grzechotki
- Zapachy
- Latarki
- Różne przedmioty, zabawki
- Radio, magnetofon, płyty
- Zabawki grające
- Pożywienie, napoje
- Świece zapachowe
- Pojemniki z różną zawartością np. z wodą, grochem itp.
- Latarka
- Suszarka
- Gąbki, szczoteczki, materiały, piórka, wata, pumeks, bańki mydlane
- Książeczki dla dzieci
- Lustro
- Instrumenty perkusyjne
- Stół, krzesło, fotel
|
Ze względów bezpieczeństa czynności wykonywane są pod ścisłym nadzorem nauczyciela
Wykorzystywane elementy metod:
- W. Sherborne
- Program Dotyk i komunikacja Knilla
- Masaż twarzy wg Castillo-Moralesa
- Metoda Kinezjologii wg P. Dennissona
- Muzykoterapia
- Masażyki ciała
|
- Kształtowanie umiejętności współżycia w grupie
Ćwiczenia rewalidacyjne |
Środki dydaktyczne |
Uwagi |
- Ćwiczenia wykonywania gestu powitania i pożegnania
- Ćwiczenia dotykania i głaskania innych ludzi
- Reagowanie na imię
|
|
|
- Nauka celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań ucznia oraz jego udziału w ekspresyjnej aktywności
Ćwiczenia rewalidacyjne |
Środki dydaktyczne |
Uwagi |
- Reagowanie na polecenia: daj, puść, rzuć, weź
- Powtarzanie gestów, prowadzenie dłoni (po ok.30 s. odczekanie aż Patrycja sama podejmie gest)
- Wymuszanie wykonywania po nas niektórych czynności np. przechylamy dziewczynkę mówiąc bum, powtarzamy tą czynność kilka razy, następnie opóźniamy przechylanie dziecka, czekając aż dziecko zrobi to samo itp.
|
|
|
Zakres współpracy z rodzicami uczestnika zajęć:
Opiekę niezbędną w czasie prowadzenia zajęć w domu rodzinnym zapewniają rodzice.
LITERATURA
- Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnysza M. [1992] Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa: WSiP.
- Kielin J. (red.). [2002] Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim. Gdańsk: GWP.
- Knill C. [1995] Programy aktywności. Podręcznik. Warszawa: CMPP-P.
- Kwiatkowska M. [1997] Dziecko głęboko niezrozumiane. Warszawa: Oficyna Literatów i Dziennikarzy
- Kwiatkowska M.[2006] Zwyczajne towarzyszenie zamiast specjalnej troski.Warszawa: CMPP-P
ZGODA RODZICÓW
Wyrażam zgodę na realizację programu:
Indywidualny program zajęć rewalidacyjno-wychowawczych opracowała: mgr Jolanta Luto
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli