Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 26 lutego 2017 roku.
Tytuł: „Czuję moje stopy…” – stymulacja polisensoryczna
z wykorzystaniem elementów masażu relaksacyjnego oraz różnych materiałów
Cele:
- Rozwijanie komunikacji pozawerbalnej (za pomocą mowy ciała, języka emocji i różnego rodzaju bodźców)
- Rozwijanie aktywności własnej uczniów
- Wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji
- Rozbudzanie wrażliwości i możliwości percepcyjnych poszczególnych zmysłów
- Stymulacja czucia powierzchownego
- Stymulacja polisensoryczna (wzrokowa, słuchowa, dotykowa
i smakowa)
Organizacja zajęć
1. Zajęcia wstępne (przywitanie)
Nauczyciel puszcza muzykę relaksacyjną („Lato”). Następnie wita się indywidualnie z każdym z uczniów, mówi głośno jego imię i delikatne dotyka ucznia twarzy w sposób akceptowany przez nie. Następnie zakłada uczniom fartuszki.
2. Przebieg zajęć
A. Nauczyciel zapoznaje ucznia z dotykiem stóp z jednoczesnym wymawianiem funkcji jaką one pełnią:
- To są moje nogi – nogi dużo pracują (nauczyciel „macha” nogami ucznia w obie strony, w przód oraz w tył)
- To są moje kolana – nauczyciel dotyka i masuje kolano ucznia
- To są moje stopy – nauczyciel dotyka i masuje całą dłonią powierzchnie stopy.
Następnie nauczyciel zapoznaje ucznia z wzajemnym dotykiem nóg i stóp z jednoczesnym wymawianiem słów wierszyka z zabawy paluszkowej:
„Dwie stopki się spotkały-więc się stopy przywitały
Najpierw zaklaskały,
później się pogłaskały
Mocno się dotykały, bo się nie widziały
Znów się postukały
Mocno się ściskały – a na koniec pomachały…”
B. Nauczyciel demonstruje kolejno uczniom materiał sztuczny gładki (styropian), przesuwa nim po nogach i stopach ucznia oraz obserwuje reakcję ucznia na stymulację czuciowo-dotykową.
Następnie nauczyciel pokazuje uczniom materiał naturalny – liście, dotyka nimi twarzy, dłoni i palców dziecka oraz zachęca do potrzymania przedmiotu. Następnie zachęca ucznia do wsadzenia stopy do pudełka z liśćmi i „pomieszania” nimi. Obserwuje reakcję ucznia na stymulację czuciowo-dotykową.
C. Nauczyciel pokazuje uczniom kolejno miskę z wodą, delikatnie zanurza stopy ucznia w wodzie, ochlapuje twarz dziecka, zachęca je do samodzielnego zanurzenia nóg w misce. Obserwuje reakcję ucznia na stymulację czuciowo-dotykową.
Następnie podaje uczniom pudło z piłeczkami i również zachęca ucznia do zapoznania się z nimi poprzez dotyk. Stara się, by nogi i stopy dziecka poczuły „gęstość” piłeczek. Obserwuje reakcję ucznia na stymulację czuciowo-dotykową.
D. Nauczyciel podchodzi kolejno do każdego ucznia i robi mu delikatny masaż relaksujący stopę.
- Rozluźnianie kołyszące – nauczyciel przytrzymuje górną część stopy obiema dłońmi i kołysze ja na boki, aby rozluźnić
- Rozluźnianie kostki – nauczyciel delikatnie kołysze stopę z boku na bok (swoje dłonie kładzie pod kostki dziecka)
- Ugniatanie śródstopia – nauczyciel kładzie prawa pięść na podeszwie stopy dziecka. Lewą dłoń umieszcza na jej przedniej części. Następnie wykonuje ruch pchający od strony podeszwowej połączony jednocześnie z ruchem ściskającym od strony grzbietowej
3. Zakończenie
- Nauczyciel wyciera nogi/stopy uczniów ręcznikiem lub serwetką
- Nauczyciel pomaga uczniom zrzucić fartuszki
- Nauczyciel wyłącza muzykę relaksacyjną
Materiały dydaktyczne: kaseta audio z muzyką relaksacyjną „Lato”, „klocki dydaktyczne”, papierowe chusteczki, olejek do masażu, ręcznik, fartuszki, miska z wodą, pudełko z piłeczkami.
Metody:
- Metoda dwuczłowieka wg S. Kowalika
- Stymulacja polisensoryczna
- Elementy masażu
- Elementy muzykoterapii
- Elementy metody metody Pomocnych Dłoni wg F. Affolter.
Literatura:
- Frohlich: Stymulacja od podstaw, Warszawa 1998.
- Affolter: Spostrzeganie, rzeczywistość, język, Warszawa 1997.
- Kielin (red.), Rozwój daje radość, Gdańsk 1999.
- Miosga: Pomóż mi być – komunikacja i stymulacja zmysłowa osób
ze znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Kraków 2005. - Gillanders: Refleksologia-czyli terapia uciskowa, Warszawa, 1997.
Autor: Joanna Jankowska
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli