Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 21 lutego 2017 roku.
Tytuł: Słodko-gorzko-słono-kwaśny – stymulacja polisensoryczna
z wykorzystaniem produktów naturalnych
Cele:
- Rozwijanie komunikacji pozawerbalnej (za pomocą mowy ciała, języka emocji i różnego rodzaju bodźców)
- Poprawa wrażliwości policzków, warg oraz języka
- Usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych
- Rozwijanie aktywności własnej ucznia
- Rozwijanie świadomości własnego ciała
- Rozbudzanie możliwości percepcyjnych ucznia
- Stymulacja polisensoryczna (wzrokowa, słuchowa, dotykowa
i smakowa)
Organizacja zajęć
1. Zajęcia wstępne (przywitanie)
Nauczyciel puszcza muzykę relaksacyjną. Wita się z każdym uczniem poprzez wymówienie wyraźnie imienia ucznia oraz potrząsanie materiałem dydaktycznym (puszką z piaskiem) w sposób akceptowany przez nie dziecko. Następnie zakłada uczniom fartuszki.
2. Przebieg zajęć
Nauczyciel kładzie ucznia na dywaniku, tak aby głowa dziecka znajdowała się między nogami nauczyciela (stabilizacja i rozluźnienie mięśni szyi o obręczy barkowej). Umieszcza jedną rękę pod potylicą a drugą na klatce piersiowej ucznia lekko ją uciskając. Rozciąga lekko kark ucznia poprzez podciągnięcie głowy do góry i obracanie jej na boki (kilka razy). Następnie po „wyciszeniu i rozluźnieniu” ucznia delikatnie masuje ruchami głaszczącymi całą twarz dziecka, po czym ruchem wibrującym lub uciskowym masuje określone punkty twarzy obserwując cały czas reakcję ucznia na stymulację dotykową.
Nauczyciel masuje:
- punkt dna jamy ustnej (pod brodą)
- punkt podbródka (na brodzie)
- punkt wargi górnej (miedzy wargą górna a nosem)
- punkt gładzizny (na czole miedzy brwiami)
- punkt kąta ust (kąt ust)
- punkt żwacza (poniżej skroni)
- punkt skrzydełka nosa
- punkt kąta oka.
Po wykonaniu masażu nauczyciel delikatnie obszczypuje a następnie głaszcze całą twarz dziecka, po czym następuje chwila przerwy (ok. pół minuty).
Następnie nauczyciel zaprowadza ucznia do krzesła, na którym codziennie spożywa posiłek (wydaje głośne polecenie: „usiądź”). Następuje karmienie, któremu towarzyszą słowa nauczyciela
z nazwaniem części twarzy i funkcji jakie sprawują. Nauczyciel obserwuje reakcję dziecka, starając się by uczeń poznawał spożywany pokarm wielozmysłowo (przez oczy, nos, usta).
Pod koniec posiłku nauczyciel daje uczniowi kubek przystosowany z kompotem, pomagając dziecku, w samodzielnym chwyceniu go obiema dłońmi (w miarę możliwości).
Nauczyciel pokazuje uczniowi szczoteczkę do zębów z pastą i czyści mu starannie zęby (dokładnie masuje również dziąsła) obserwując reakcję dziecka na stymulację dotykowo-smakową-węchową.
Nauczyciel pomaga dziecku zejść z krzesła na dywanik (wydając przy tym głośne polecenie: „zejdź”).
3. Zakończenie
- Nauczyciel wyciera usta/dłonie ucznia serwetką/ręcznikiem
- Nauczyciel pomaga uczniowi zdjąć fartuszek
- Nauczyciel zaprowadza ucznia do sali lekcyjnej
Pomoce dydaktyczne:
dywanik, pokarm, kubek, pasta i szczotka do zębów, ręcznik, serwetka
Metody:
- Metoda dwuczłowieka wg S. Kowalika
- Stymulacja polisensoryczna
- Elementy masażu wg Castillo-Moralesa
- Elementy metody metody Pomocnych Dłoni wg F. Affolter
Literatura:
- Frohlich: Stymulacja od podstaw, Warszawa 1998.
- Affolter: Spostrzeganie, rzeczywistość, język, Warszawa 1997.
- Kielin (red.), Rozwój daje radość, Gdańsk 1999.
- Miosga: Pomóż mi być – komunikacja i stymulacja zmysłowa osób ze znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Kraków 2005.
- Wojtyczka: Pozwól mi poznać siebie, żebym mógł lepiej poznać świat, czyli o poznawaniu własnego ciała” W Rewalidacja, 1(5) 1999.
Autor: Joanna Jankowska
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli